Minä olen roikkunut täällä rapiat 5 vuotta. Muistaakseni olin lueskellut vielä sitäkin pidempään toisten juttuja ennen kuin sain aikaan rekisteröityä palstalle.
HerKaramazov kirjoitti:
Oletko kokenut saavasi vertaistukea?
Kyllä, vertaistukea ja uusia näkökulmia omiin ongelmiin. Helpottaa tietää, etten paini näiden asioiden parissa yksin ja ainoana.
Toivon vain, että olen osannut antaa edes rahtusen takaisin muille keskustelijoille.
Mitä tukea olisit toivonut yhteiskunnalta?
En ole saanut patistettua itseäni minkäänlaisen avun pariin, mistä tietysti voin syyttää vain itseäni. Mutta olen usein toivonut, että olisi saatavilla apua ilman minkäänlaisia kynnyksiä. Paikka, jonne vain kävellä sisään ilman puhelinvaihde-kerberosta tms. ja apua saisi hyvin nopeasti ilman viikkojen jonostusta.
Miten luulet pärjääväsi sairautesi kanssa tulevina vuosina? Mitä olisit valmis tekemään paratuaksesi? Uskotko pääseväsi tulevaisuudessa tasavertaiseksi kansalaiseksi muiden suomalaisten kanssa joilla ei ole psyykkistä sairautta?
Minulla ei ole kovin ruusuiset tulevaisuuden näkymät. Parasta mitä uskallan toivoa on, että tilanne ei ainakaan pahenisi. Minulla on osa-aikainen 0-tuntisopimustyö, joka ei siis anna kunnollista jatkuvuuden tunnetta ja kuukausittaisen työmääräkin heittelee aika paljon. Mutta toisaalta tuntuu, etten jaksaisikaan enempää. Ja vaikka pidänkin työstäni ja työyhteisöstäni, niin joskus työnteko tuntuu aika turhalta elämän merkityksettömyyden vuoksi.
Näin paperilla on helppo sanoa, että mitä olisin valmis tekemään parantuakseni: hakemaan apua. Käytäntö onkin sitten ihan eri asia...
Asenteet mt-ongelmia kohtaan ovat onneksi parantuneet, mutta paljon pitäisi vielä muuttuakin. Ainakin työelämä on turhan konservatiivista, ajattellaan että työkykyä joko on tai sitä ei ole, mitään välimuotoa ei ole. Toisaalta mt-ongelma voi edelleen olla vahva stigma. Ja työn ulkopuolelle jääminen sitten helposti syrjäyttää tai ainakin köyhdyttää, mikä jo sinänsä voi vaikuttaa elämänlaatuun ja altistaa mielenterveyden häiriöille.
En pysty uskomaan, että tuntisin itseni tasavertaiseksi kenenkään kanssa. Minulla on kuitenkin elämän mittainen kokemus huonoudentunteesta, niin mihin se voisi kadota. Parhaimmillaankin olisi aikamoiset arvet kannettavana, mutta vain niidenkin kanssa eläminen tuntuu kaukaiselta utopialta.
Jos kuolisit tänään niin voisitko sanoa että ”minua rakastettiin, ja minä rakastin paljon elämän aikana?”
Valitettavasti en. Tunnen itseni taakaksi, jonka poistumisesta vain iloittaisiin.