Kannattaa tietysti olla vähän varovainen. Kaikille ei ainakaan kannata kertoa. Itse olen kyllä kertonut aika avoimesti, tosin pomoni kanssa en asiasta keskustele. En kyllä keskustele hänen kanssaan oikein mistään muustakaan, välimme eivät ole hyvät. Ainakin yksi työtovereistani on tukenut minua ja olemmekin hyvät ystävät.
Aika monilla on kokemuksia tästä sairaudesta. Työpaikalla on kuitenkin työt tehtävä ja ainakin meillä on niin, että jos joku ei hoida hommiaan, toisille kasautuu yhä enemmän töitä. Masentuneena ei tietenkään pysty sataprosenttiseen lopputulokseen.
Tärkeintä kuitenkin on hakea apua. Sitä varten pitää kyllä varautua ikään kuin osoittamaan olevansa sairas, ja se voi olla psykologisesti aika vaikeaa. Mielenterveyden hoitohan on Suomessa tunnetusti heikolla tolalla. Mutta jotain sellaista on pakko tehdä ennen kuin on liian myöhäistä.
Omassa tämänhetkisessä depressiossani auttoi yksinkertaisesti se seikka, että nostin omin päin lääkeannostani, kysymättä mitään hoitavalta lääkäriltä, koska sellaista ei tällä hetkellä ole ja reseptini uusitaan rutiininomaisesti työterveyskeskuksessa kenenkään kyselemättä vointiani. Joka tapauksessa voin nyt huomattavasti paremmin ja se on pääasia.
Sinulle sanon: hae apua, ja viivyttelemättä! Yritä kaikkea ja valitse parhaat konstit. Minua ovat auttaneet sekä lääkkeet että terapia, hyvät ystävät ja rakkaat harrastukset. Eniten elämänfilosofiani, jota ilman tuskin olisin enää edes hengissä.
Tsemppiä! Masennus on hirvittävä sairaus, mutta siitäkin voi toipua. Toisaalta se uusii helposti. Hyvä suhde lääkäriin kannattaisi luoda. Itse yritän tällä hetkellä saada jonkunlaista hoitosuhdetta syntymään, saa nähdä, miten käy.