Kannattaako työpaikalla kertoa masennuksesta? :C

Kannattaako työpaikalla kertoa masennuksesta? :C

Käyttäjä Luuska aloittanut aikaan 13.03.2011 klo 21:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Luuska kirjoittanut 13.03.2011 klo 21:33

Oon miettinyt monta kuukautta että kannattaako kertoo? Kun kyseinen ongelma vaikuttaa kuitenkin työssäkin. Vaikuttaa muistiin, saatan unohtaa jotain pikku asioita koko ajan. En pysty keskittymään kaikkeen.. jne. Eniten tosiaan häiritsee tuo muistaminen. Yritän vältellä opettelemasta mitään uutta, kun unohdan kuitenkin. Muutenkin jos on sellaisia kausia että ajatukset pyörii sen ympärillä että miten tapan itseni, niin on todella raskasta tehdä töitä. Pitäisiköhän vaan avautua tuosta asiasta työpaikalla? En kuitenkaan haluais että mua kohdellaan niinku jotain sairasta, mutta toisaalta ehkä jos jotkut on huomanneet että oon tosi hidas ja tyhmä niin ehkä he voisivat jopa ymmärtää mua ton jälkeen paremmin.

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 14.03.2011 klo 15:40

Eikö masennus pitäisi hoitaa jollekin tolalle ja pitäisikö sinun siksi ottaa sairaslomaa työstä? Voisitkohan kertoa sairausloman syyn totuudenmukaisesti eli että tarvitset sairaslomaa masennuksen vuoksi? Varmaan kaikki työntekijät eivät kerro työnantajalleen sairauslomansa syytä, jos kyse on masennuksesta.

Jos myöhemmin kerrot jossain työhaastattelussa sairastaneesi jossakin vaiheessa masennusta ja olet siitä päässyt yli, niin sellainen ei enää nykypäivänä ole este työn saamiselle joissakin työpaikoissa, jos työnantaja on ymmärtäväinen - tosin vieläkin on varmaan työnantajia, jotka voivat vieroksua tämän tyyppisiä työnhakijoita.

Käyttäjä tapsa101 kirjoittanut 14.03.2011 klo 21:28

Jaa, oon sitä mieltä, että missään nimessä ei pidä kertoa. Mutta työnantaja saa sen toki tietää lääkäritodistusten kautta.

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 14.03.2011 klo 22:41

Kannattaa tietysti olla vähän varovainen. Kaikille ei ainakaan kannata kertoa. Itse olen kyllä kertonut aika avoimesti, tosin pomoni kanssa en asiasta keskustele. En kyllä keskustele hänen kanssaan oikein mistään muustakaan, välimme eivät ole hyvät. Ainakin yksi työtovereistani on tukenut minua ja olemmekin hyvät ystävät.

Aika monilla on kokemuksia tästä sairaudesta. Työpaikalla on kuitenkin työt tehtävä ja ainakin meillä on niin, että jos joku ei hoida hommiaan, toisille kasautuu yhä enemmän töitä. Masentuneena ei tietenkään pysty sataprosenttiseen lopputulokseen.

Tärkeintä kuitenkin on hakea apua. Sitä varten pitää kyllä varautua ikään kuin osoittamaan olevansa sairas, ja se voi olla psykologisesti aika vaikeaa. Mielenterveyden hoitohan on Suomessa tunnetusti heikolla tolalla. Mutta jotain sellaista on pakko tehdä ennen kuin on liian myöhäistä.

Omassa tämänhetkisessä depressiossani auttoi yksinkertaisesti se seikka, että nostin omin päin lääkeannostani, kysymättä mitään hoitavalta lääkäriltä, koska sellaista ei tällä hetkellä ole ja reseptini uusitaan rutiininomaisesti työterveyskeskuksessa kenenkään kyselemättä vointiani. Joka tapauksessa voin nyt huomattavasti paremmin ja se on pääasia.

Sinulle sanon: hae apua, ja viivyttelemättä! Yritä kaikkea ja valitse parhaat konstit. Minua ovat auttaneet sekä lääkkeet että terapia, hyvät ystävät ja rakkaat harrastukset. Eniten elämänfilosofiani, jota ilman tuskin olisin enää edes hengissä.
Tsemppiä! Masennus on hirvittävä sairaus, mutta siitäkin voi toipua. Toisaalta se uusii helposti. Hyvä suhde lääkäriin kannattaisi luoda. Itse yritän tällä hetkellä saada jonkunlaista hoitosuhdetta syntymään, saa nähdä, miten käy.

Käyttäjä Luuska kirjoittanut 15.03.2011 klo 00:48

En usko että mua kukaan alkaisi syrjimään. Kyse on vaan siitä että en halua mitään erityiskohtelua jne.. Ja en halua jäädä sairaslomalle, koska haluan säilyttää edes jotain toimintakykyä, koska jos vaan jään kotiin niin sitten on entistä vaikeampi nousta sängystä. Ja tosiaan tällä hetkellä ei ole paha vaihe menossa. Lähinnä vaan normi masennus. Pystyn tekemään töitä jne mutta joku ylimääräinen muistaminen ja liika ajattelu on liian työlästä.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 15.03.2011 klo 11:19

Älä missään tapauksessa kerro!
Työnantaja saa sen selville sairauslomalapusta (ne koodit saa netistä) . Kärsit siitä että mielessä on vaikea pitää asioita. Itselleni jopa tavallisien sanojen löytyminen oli vaikeaa😳.
Jos pystyt tekemään työtä, saattaa se olla hyväkin asia, toisaalta joskus sairasloma olisi todellakin paikallaan. Vaikka muutama päivä ensin ja "makustelisit" olisiko se paras ratkaisu. Haluatko itse olla puolikuntoisena töissä? Jos masennuksesi on jatkunut tällaisessa elämässä ja tällaisessa työssä olisiko parempi yrittää parantaa sitä karsimalla rasitustekijöitä? Miten työnantajasi suhtautuu sairauksien hoitoon?

Masennus yleisessä tiedossa saattaa hankaloittaa todella paljon elämää. Ja nekin jotka muka ovat sinut asian kanssa kaikkoavat vaivihkaa.

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 17.03.2011 klo 00:19

Koulussa ainakin jouduin kertomaan paniikkihäiriöstä, koska opettaja kysyi sitä minulta suoraan. Ei se aiheuttanut mitään ongelmaa, päinvastoin menin terkkarin puheille ja siitä sitten lääkärille. Tosin hoitoni jäi kesken.
Työssäni en kertonut masennuksestani ja muista ongelmistani, esitin aina normaalia. Sairauteni vaikeutti hurjasti työntekoa, mutta pakolla jatkoin työssä. Esimieheni taisi tietää osan ongelmistani, mutta en kertonut sen enempää.
Lopulta voimat loppui ja menin psykiatrian polille hoitoon ja otin pitkän saikun. Olihan se noloa sitten, kun b-lausunnot piti näyttää pomoille ja he tiesivät kaikista mielenterveysongelmistani. Esimieheni otti asian kuitenkin hyvin vastaan ja jopa soitteli välillä kysyen vointiani. Kerroin suoraan olleeni sairaalassa ja sähköhoidossa yms. ja hän oli vain ylpeä hankittuani hoitoa. Tiesin työsuhteeni kuitenkin päättyvän määräajan loputtua ja saikun jatkuvan vuosia, joten ei siitä ainakaan tietääkseni haittaa tullut. En tiedä, miten työpaikalla oltaisi reagoitu, jos olisin kertonut ongelmistani työsuhteessa ollessani.
Riippuu varmaankin työpaikasta ja kollegoista, miten asiaan reagoidaan. Nyt pelkään taas, miten sairaushistoriani voisi vaikuttaa tulevaisuuden töihin jos siitä saataisiin tietää. Jos nyt sinne asti tästä helvetistä pääsen 🤔
Tsemppiä!

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 17.03.2011 klo 15:33

Riippuu työpaikasta, minä kerroin aikoinaan ja pomo totesi, että nyt huilaat ja tervehdyt sitten tervetuloa takaisin töihin, ja näin kävi.

Käyttäjä White princess kirjoittanut 17.03.2011 klo 18:21

Hei!

Minusta ei. Ei se kuulu kenellekkään. Jos masentaa, lähde vaikka matkoille. Itse käväsin Ruotsissa, enkä ollut yhtän masentunut, kun olin niin hyvässä ja sivistnyeessä seurassa. Hyvää jatkoa!

Käyttäjä annikki58 kirjoittanut 24.03.2011 klo 20:47

Ei kannata kertoa. Työpaikalla tehdään töitä ja henkilökohtaiset asiat hoidetaan jossain muualla. Kannattaa suojella itseään ja pitää omat asiat mahdollisimman tarkkaan ominaan. Ei kannata leimautua ongelmaiseksi, vaan hoitaa ongelma pois päiväjärjestyksestä. Jos tarvitsee saraslomaa, syy näkyy kuitenkin lääkärin antamassa lapussa ja tulee sitä kautta työnantajan tietoon. Työterveyshuollolla ja työnantajalla ei ole oikeutta levitellä henkilökohtaisia tietojasi.