Hei, olen uusi täällä. En pääse teemaryhmiin enkä päiväkirjoihin, mutta haluaisin silti kirjoittaa jotain. Ajattelin, että perustaisin kaksi päiväkirjaa, joista toisessa puran matalalla liitävän mileni tarinaa ja toisessa kurkoitan kohti aurinkoa. Jotain liikettä on saatava aikaiseksi, sillä olen ollut liian kauan paikoillani.
Taustaa: Keskivaikea masennus 1990-luvun loppupuolelta 2000-luvulle, jolloin valmistuin ensimmäiseen ammattiini. Jäin ensimmäisestä työpaikasta uupumuksen takia sairaslomalle, erosin avopuolisosta, lähdin uudelleen opiskelemaan. Olen käynyt läpi elämäni varjot ja suhteet vanhempiini, perustanut perheen, valmistunut ja päätynyt pätkätyöläiseksi. En vieläkään tiedä mitä haluan ja työtilanne varjostaa mieltäni.
Panostan kaikkeen liikaa, uuvun, menetän suuntavaistoni. Juuri nyt minulla ei ole kiire minnekään, mutta haluaisin löytää sen oikean suunnan tai polun. Jos samaa matkaa on joku muukin kukemassa ja uutta polkua etsimässä, tervetuloa mukaan kommentoimaan. Arvostan ihmisten yksilöllisyyttä ja samaa toivon myös multa itseäni ja ajatuksiani kohtaan, vaikka kaikessa ei tarvitse samaamieltä ollakaan. Vielä en tiedä, miten paljon tätä ketjua voin kuormittaa. Olen kova kirjoittamaan, mutta katsotan, miten tämä yhteisö minulle avautuu, ja pääsenkö jossain vaiheessa kirjoittamana päiväkirjaa.
”Inside of me there are two dogs. One of the dogs is mean and evil.
The other dog is good. The mean dog fights the good dog, all of the
time.” When asked which dog wins, he reflected for a moment and
replied ”The one I feed the most.”
En ajattele olevani paha – olen käynyt liian monta keskustelua ymmärtävän psykologin kanssa uskoakseni moiseen. Minä olen hyvä sellaisena kuin olen, vaikka olen katkaissut välini äitiini (kipeä ja monimutkainen asia). Mieleni kertoo minulle välillä asioita, jotka lisäävät omaa hyvinvointia ja toisinaan asioita, jotka vähentävät sitä. Uskon tunteista puhumiseen ja niiden käsittelyyn. Sillä tavoin haluan viedä ”ilkeältä koiralta” pois sen energian, jota se tarvitsee elääkseen. Hyvää koiraa haluan oppia ruokkimaan, vielä en osaa. Oman elämän hyvinvoinnin lisääminen kestävin keinoin kiinnostaa. On pakko opetella, sillä en voi muutakaan.
Toivottavasti teillä on jotain kommentoitavaa, sillä vertaistukea tulin tänne hakemaan.