kaikkihan on urpoja
tarkoituksenani ei ole lannistaa mutta kaikkihan me ihmiset olemme urpoja tavalla tai toisella. Toinen epäonnistuu yhdessä, toinen toisessa. Itse olen sitä mieltä, että yleensä ottaen tuo ”onnistuminen” johtuu vaan siitä, millä lailla toimii kun pettyy. Eli lannistuuko tai pahentaako itse tilannetta.
Sinä taidat usein pahentaa itse tilannetta, niin että sellainen pieni epäonnistuminen sitten tulee tosi isoksi.
Tuntuu myös että tuo epäonnistuminen=sinun arvosi ihmisenä. eli kun et saa kinkkua paistetuksi, olet ihan täysi paska. Logiikka pettää.
Muutenkin tuo epäonnistuminen riippuu ihan omasta perspektiivistä. Eräs ystäväni puhuu sujuvasti japania ja venäjää, on mielettömän hyvä palkkaisessa töissä, naimisissa mukavan miehen kanssa, ihan lapsi— ja silti junnaa vaan sitä samaa ”mä oon niin idiootti, niin tyhmä, en ikinä onnistu missään, en saanut sitä toista uskomattoman upeeta duunia, nyt olen ihan paska.” Se rassaa minua aikalailla, koska en todellakaan ole yhtä lailla menestynyt— mutta toveri ei huomaa itse ollenkaan.
En siis tarkoita, että olet automaattisesti loistava kun pidät itseäsi epäonnistujana… mutta suoraan sanottuna 1)luulen, ettet ole niin suuri epäonnistuja kuin minä itse pidät itseäsi (tuo rauhanturvajuttu oli oikeesti hieno asia) ja 2) että itse itsesabotoit itseäsi, että olisit niin kova luuseri kuin minä itseäsi pidät (tuhoat siis onnistumisen rippeet, että voit olla aina yhtä luuseri).
Kuulsi muuten tuolta aikaisemmin läpi, että jos saavutat jotain, et pidä sinä minään. Eli tartut kaikkeen negatiiviseen ja nollaat kaiken positiivisen, tyyliin ”kaikki osaa pelata jääkiekkoa” ja ”kaikki pääsee rauhanturvaajiin just nyt”. Ei ole totta, aika harva osaa pelata jääkiekkoa (en minä ainakaan) ja aika harva pääsee rauhanturvaajiin (en minä ainakaan).
Mutten silti pidä itseäni luuserina, koska osaan muita asioita, ja pystyn tekemään omia juttujani.
Ja me ollaan oikeasti kaikki aika urpoja, sellaisia ihmiset ovat. Tavallisia. Ehkäpä voisit lopettaa tuon luuserina olemisen ja olla vaan ihan oma epätäydellinen itsesi. Aloittaa vaikka sillä, että lopettaisit nuo jatkuvat ”olen tosi luuseri”-ajatukset ihan vaan niin, että sanot itsellesi ”lopeta” kun alat niitä ajattelemaan. Ei se sinun märehtimisesi kuitenkaan ketään auta. Ihan yhtä lailla voisit siis olla onnellinen.