Minä olen ollut monesti siinä tilanteessa, että itsemurha on ainut järkevä vaihtoehto. Tai siis olen vakaasti uskonut niin. Olen jopa ajatellut, että lapsillekin olisi parempi, jos lähtisin. Että olen niin kelvoton, ettei minulla ole edes oikeutta elää. Näin jälkikäteen tuo kaikki on ihan järkyttävää. Miten olen voinut vakaasti uskoa, että jopa lapsille olisi parempi, että lähtisin?! Sehän olisi lapsille hirvittävää ja traumaattista, jos äiti tekisi itsemurhan. Se on masennuksen ääni, joka noin puhuu. Siellä syvimmässä syöverissä, pimeydessä ja toivottomuudessa ei kykene näkemään poispääsyä, ei kykene uskomaan, että tilanne voi vielä joskus helpottaa ja usein niin käykin. Jos on ihan akuutti hätä, niin suosittelen menoa päivystykseen. Tärkeintä on, ettei jää yksin pahan olonsa kanssa vaan hakee apua. Tiedän, että kun voimat ovat vähissä ja on tosi paha olla, avun hakeminen voi tuntua ylitsepääsemättömän vaikealta, mutta kyllä se kannattaa. Joka kerta, kun olen päässyt osastolle olen ollut samaan aikaan pettynyt, että taas täällä, mutta myös tosi helpottunut, että nyt ei enää tarvitse taistella yksin vaan saa apua, saa levätä, saa jutella hoitajien ja muiden potilaiden kanssa jne.
Nyt, kun katson taaksepäin, olen onnellinen siitä, että olen epäonnistunut yrityksissäni. Kaikkien vuosien jälkeen on löytynyt lääke, joka selvästi on auttanut ja mieliala on parempi kuin vuosiin. Toivottavasti toipuminen jatkuu edelleen. Mutta jos ei jatku tämän enempää, niin olen kyllä tyytyväinen tähänkin tilanteeseen.
Voimia kaikille, joilla on paha olla ja hakekaa apua! Myös vertaistukiryhmistä voi olla iso apu. Mä laitoin joskus googleen hakusanoiksi apua masennukseen ja löysin tämän tukinetin, Mieli Maasta ry:n vertaistukiryhmät ja paljon muutakin hyödyllistä.