Juuri kun alkoi tuntua paremmalta, joku vetää pään takaisin pinnan alle.
Mä en oikein tiedä mitä mä tähän kirjoittaisin. Tuntuu vaan, että pakko yrittää edes kirjoittamalla puhua tätä pahaa oloa pois. Pahoittelen, jos tämä kuulostaa pitkäveteiseltä tai vaikeaselkoiselta.
Mua ahdistaa ihan h*elvetisti, ja tunnen olevani ihan yksin tän mun olotilan kanssa. Mä tiedän, että näin ei voi jatkaa ja mä tartten apua. Mä en vaan tiedä mistä ja miten. Parhaiten tätä olotilaa kuvastaa vertauskuvallisesti se, että mun olo on niinkuin olisin aavalla merellä, rantaa ei näkyvissä ja pää just ja just pinnan yläpuolella. Aina ajoittain tulee joku joka nykäisee jalasta syvemmälle, vaikka miten yrittää räpiköidä.
Viime kesä oli mitä oli, hetkittäin aika vaikeaa, mutta loppukesää kohden tuntui niinkuin olo olisi hieman parempi. Eräs tyttö lähestyi mua ja me alettiin tehdä juttuja yhdessä. Mussa heräs aika voimakkaita tunteita häntä kohtaan, ja oletin, että hänelläkin olisi jotain tunteita mua kohtaan. Me tehtiin minun mielestä asioita, mitä normaalisti toisiinsa kavereina tutustuvat ei tee. Me käytiin katsomassa auringonlaskuja, yöuinnilla… Me tehtiin päiväreissuja milloin lähikaupunkeihin, milloin kansallispuistoon, aina kahdestaan. Jossain kohtaa tajusin sitten suoraan kysyä, että missä mennään, ja kyllähän se oli aika lamauttavaa kun hän sanoi, ettei hänellä ole kuin kaverillisia tunteita mua kohtaan.
Tästä alkoi sitten aika rivakka alamäki ja mä ahdistuin ihan älyttömästi. Tuntui, että nyt se pää ei enää pysy pinnalla ja jotenkin ”luovutin”. Kävin kyllä töissä ja yritin vähän urheilla vapaa-ajalla. En pitänyt yhteyttä keneenkään ja jättäydyin muun muassa somesta kokonaan pois. Tässä kohtaa jotenkin heräsin siihen, että oikeastaan ketään ei kiinnosta mitä mulle kuuluu. Kukaan ei kysele, että miksei musta kuulukkaan enää mitään. Aivan sama vaikka kuolisin tänne kämppään, kukaan ei varmaan kaipaisi tai edes huomaisi, että mua ei enää ole. Täysin turha ja yhdentekevä.
Avasin jo heti tämän tapahtuman jälkeen sydäntäni eräälle kaverilleni jonka tiesin ymmärtävän minua edes jotenkin, ja hän osoittautuikin kyllä kultaa kalliimmaksi. Hän kuunteli mua puhelimessa, vaikka en meinannut itkultani saada sanottua yhtikäs mitään. Mä en itse muista näistä puheluista paljoa, tai ylipäätään siitä, mistä me keskusteltiin. Mä kävin silloin lähes joka ilta ajelemassa, kun autoillessa olo ei tuntunut yleensä niin pakokauhuiselta kuin kotona istuessa. Yhtenä iltana/yönä olin kai puhelimessa sanonut jotain aika itsetuhoista, mitä en kyllä itse muista. Seuraavana iltana mulla oli kännykkä ollut äänettömällä, enkä huomannut, kun hän oli huolissaan yrittänyt mulle soittaa 13 kertaa, ja lähettänyt kai kymmenkunta huolestunutta viestiä whatsapissa. Huomasin tämän ja soitin hänelle, jolloin hän taas vuorostaan alkoi itkeä hysteerisesti kun luuli, että olen toteuttanut mitä olin edellisenä iltana sanonut. Mulle tuli ihan älyttömän paha olo. Ei riittänyt se, että mulla on paha olo, vaan omalla olemassaolollani aiheutan toisillekin pahaa oloa.
Jotenkin se kokonaisvaltainen paha olo muuttui sitten myös fyysiseksi. Mun vatsa oli koko ajan sekaisin, ja lopulta mua alkoi närästää 24/7 niin kovasti, ettei tehnyt mieli syödä juuri mitään. Kävin muutamaan kertaan lääkärissä puhumassa vatsaoireista ja lopuksi lääkäri kysyi, voisiko närästyksen takana olla psyykkinen stressi. Ja sitähän se kai olikin joka sen aiheutti. Noh, sitten hajosi auto. Eihän siinä muuten mitään, mutta en enää voinut käydä öisin ajelemassa ja sitten sitä vain kärsi kotona. Yritin vaihtaa ajelun öiseen kävelyyn, mutta se vei vaan viimeisetkin unen rippeet, joten lopetin sen.
Jotenkin kai aika alkoi parantaa haavoja ja vatsaoireet alkoi pikkuhiljaa helpottaa. Sain auton korjattua ja oli taas yksi asia vähemmän stressattavana. Siirsin energiaa öisen ajelun sijasta öiseen valokuvaukseen. Kävin kuvaamassa erilaisia kohteita yöllä, ja jotenkin alitajuisesti nautin siitä hiljaisuudesta. Tai ehkä se oli enemmän sitä, että se vei ajatukseni jonnekin muualle, ja se helpotti oloa. 3kk Facebook tauon jälkeen menin takaisin naamakirjaan, ja aloin kommunikoida ihmisten kanssa. Tuntui, että ehkä tämä tästä pikkuhiljaa.
Mutta tosiasia on se, että mä roikun edelleen päivästä toiseen siinä rajamailla, onko pää pinnalla vai ei. Pienetkin vastoinkäymiset tuntuu vetävän pään pinnan alle. Tänään töissä kävi ilmi, että minusta johtuneista syistä on tapahtunut muutamia virheitä. Ei mitään katastrofaalisia, mutta se riitti taas vetämään pään veden alle. Itken täällä, ja tekisi mieli repiä hiukset päästä kun olo on ihan hirveä. Siitä on nyt n. 4kk kun tämä tyttö jonka kanssa en edes seurustellut sanoi, ettei hänellä ole kuin kaverillisia tunteita mua kohtaan. Silti minuun sattuu edelleen aina kun törmään häneen jossain. Ymmärtäisin tällaisen, jos olisin 16v teini joka on juuri kokenut ensirakkautensa. Mä olen kuitenkin 36v mies ja tämä tuntuu lähes naurettavalta, miksi en pysty unohtamaan? Miksi mun maailma kaatuu aina, kun jotain ihan pientäkin tapahtuu?
Kun luen täällä ihmiskohtaloista joita elämä on oikeasti murjonut, musta tuntuu että olen vain säälittävä paska joka valittaa turhasta. Miksi mä en pysty elämään edes tällaisten pienten vastoinkäymisten kanssa? Miksi joka ikinen kerta kun jotain negatiivista tapahtuu, mä romahdan ihan täysin. Lisäksi pelkään kokoajan enemmän ja enemmän sitä, että teen virheitä, tai teen jotain väärin ja mulle nauretaan tai mua syytetään mun virheistä.
Mua ahdistaa mennä huomenna töihin. Mä en halua, kun en halua taas tehdä virheitä. Mua ahdistaa aina kun joudun päättämään jotain, kun pelkään kokoajan päättäväni ihan väärin. Musta tuntuu, että valtaosa mun ystäväpiiristä ei ymmärrä mitä mä käyn läpi pääni sisällä päivästä toiseen, aamusta iltaan. Hyvinäkin päivinä pelkään, että tapahtuu jotain joka taas romahduttaa minut. Mä elän elämääni ihan puutuneena.
Mä en halua olla yksin, mä haluan löytää jonkun kivan ihmisen joka välittää musta ja josta mä välitän. Vaikka mä oon henkisesti ihan loppu, mä uskon silti, että mulla ois paljon annettavaa jollekin. Muhun sattuu sekin kun mun kaveri sanoi, ettei tässä kunnossa saa etsiä kumppania itselleen. Pitää kuulemma ensin oppia rakastamaan itseään, ennen kuin voi rakastaa toista. Mä olen ollut tällainen jo vuosia ja vuosia. Onko minut siis tuomittu jäämään yksin, koska masennus ja ahdistus on sairastuttanut minut?
Kertokaa mitä mun kannattaisi tehdä? Olen käynyt terapiassa, syönyt mielialalääkkeitä ym. Ei niistä mistään saa kuin hetkellisen avun, jos sitäkään. Edellisen terapiajakson päätteeksi lääkäri kirjoitti, että mikäli masennus ja ahdistus akutisoituu uudelleen, hän suosittelee intensiivisempaa terapiaa. Tällä hän tarkoitti sitä, että hakeutuisin yksityiselle terapeutille ja hakisin siihen Kelan korvausta. Mulla on kuitenkin kokoajan hirveä ahdistus siitäkin, että en tiedä ollenkaan miten pitkälle mulla on enää töitä. Yritän säästää, jotta olisi sitten jotain jos jään työttömäksi. Terapia yksityisellä puolella on ihan hirveän hintaista Kelan korvausten jälkeenkin ☹️
Sinä joka jaksoit lukea tämän avautumisen loppuun saakka, kiitos ja anteeksi.