Ghost001 kirjoitti:
.... Ikkuna olisi kiva, mutta työkalut ovat joko hukassa tai vääriä. Ehkä minä olen väärä. Tai ehkä taon väärää seinää väärässä paikassa. Olen jumissa enkä löydä oikeaa suuntaa.... ....Mitä apua on olemassa enää sen jälkeen kun on jo käynyt läpi kolmen vuoden terapian eikä se auttanut kuin ehkä hitusen? Se auttoi sen verran että pystyn taas jonkin aikaa selviytymään ja suorittamaan ja toimimaan pahasta olosta huolimatta. Mutta pelkkä selviytyminen on niin tyhjää. Turhaa...... ....Tuntee olonsa niin epäonnistuneeksi kun ei vielä voikaan hyvin. Se hävettää. Lehdet ovat täynnä juttuja masentuneista, jotka menivät terapiaan ja sen jälkeen koko elämä muuttui ja kaikki on niin hienoa. Miten itse olen sotkenut senkin tilaisuuden? En osannutkaan parantua.
Sinä et ole väärä, olet ihminen, jolle myös on tarkoitettu omannäköinen elämä. Tuo jumi ja suunnan katoaminen kertoo jotenkin pysähtyneestä elämäntilanteesta. Kun ei tiedä suuntaa, mitä kohdin mennä, polkee paikallaan, jos vielä/enää jaksaa polkea. Onneksi vielä jaksat! Paha olo ei kuulosta hyvältä. Niitä oloja elämä sisältää, mutta saa elämässä muutakin olla, ja onkin. Paha olo ei voi olla kenenkään elämän tarkoitus.
Elämästä selviytyminen on itsellä ollut mutkainen tie. Jos ei yksin tee, koeta tehdä asioita, on olemassa toinenkin osapuoli. Kuulostaa siltä, että terapia ei ole toiminut niinkuin olisit halunnut ja kuin olisi tarkoitus ollut? Joskus käy niin, ettei terapeutti osaakaan lukea ihmistä, vaikka olisi pitkän koulutuksen käynyt jos kyse virallisesta terapeutista (nimikevahvistettuja terapeutteja?). (Sen pitäisi olla joku tae?)
Yhteisymmärrys ja halu elämänsä sekaantuneiden langanpätkien selvittämisestä voi kadota, jos kokee ettei tulekaan ymmärretyksi kuin aluksi sai vaikutelman terapeuttia etsiessä.
Itsellä ensimmäisessä terapiassa alkoi tökkimään terapeutin ulkonäon ja olemuksen muistuttaessa liikaa omasta trauman tekijästä. En voinut puhua. Ei voinut auttaa, eikä käsittänyt miksi lopetin ykskaks. Kelaan piti tehdä selvitys, sitä kautta on saanut tiedon. Jotenkin vaikutelma herätti epäilyksen, kun ei toiminutkaan kuin olisi pitänyt; miksi ei useammalla kerralla antanut laskua kuin oli aiemmin antanut? Haiskahdus vähänkin hyväksikäyttöön vivahtavasta saa kyllä minut yhä lukkoon. Ei muuten riittänyt 6 kaan vuotta terapiaa....
Luulen, että voiminen ei ole onnistumisen asia. Enemmänkin itsestä huolenpitämisen asia. Pettymiset vievät kyllä voimat. Lehdet kirjoittavat kyllä, mistä saavat palkkansa. Mitä raflaavamman näköinen haastateltava ja tarina, sitä suuremmat otsikot. Toisaalta on hyvä, että näiden mielialakokemusten kanssa tullaan esiin, että rohjettaisiin kuulla vaikeuksista, että niitä muillakin on. Mutta miksei ole luettavissa juttuja niistä terapioista, joissa jokin on mennyt pieleen?
Eiköhän se ole terapeutti se, joka tekee 'taikinan'? Et ole voinut sotkea tai terapeutilla olleet väärät aineet... Tuo parantuminen ei ehken ole osaamisesta kiinni, ehkä enemminkin jostain poisoppimisista? Vakiintuneet tavat toimia, ajatella, tuskastua ei muutu, ellei tiedä mistä päästää irti. Siinä näkyy terapeutin taito, jos kykenee lisäämään apua hakeneen tiedostamista elämänsä ongelmakohdista. Ja avaamaan joitain uusia ajatuskuvioita, joista todella aukeaa elämää eteenpäin vieviä voimaantumisia.