Jouluahdistus + risat

Jouluahdistus + risat

Käyttäjä Minsku666 aloittanut aikaan 21.12.2015 klo 19:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Minsku666 kirjoittanut 21.12.2015 klo 19:18

Alotan tämän kevyesti….. että rassaako muitakin tämä siivous,ruoka koristelu lahja, pimputtelujuhla? Mun äiti teki aikoinaan kaikki, ja sitten se juhannuksena yritti tappaa ittensä… Jas moneen kertaan. Mun äiti on ollut vainaa jo ajat sitten, mutta kyllä se rassaa… ☹️

Käyttäjä Desper kirjoittanut 23.12.2015 klo 00:50

Rassaa, kun ei masentuneena jaksa mitään ja kaikki vouhottaa ja kyselee, missä vaiheessa jouluvalmistelut on. Kumma, kun sen antaa vaikuttaa ja masentaa, vaikka itse on sitä mieltä, ettei kenekään ole pakko mitään viettää. Joku unelma täydellisyydestä siinä kai on takana ja pettymys, kun se ei toteudu. Monta kertaa olen ollut valmistelematta mitään, ja on ollut kiva olo jälkeenpäin ilman joulukrapulaa: "tässäkö se nyt oli?"

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 23.12.2015 klo 08:49

Hei,

Olettekohan huomanneet, että tänään Tukinetissä on liveryhmä, jossa keskustellaan myös teitä pohdituttavasta asiasta. Eli kyseessä on Mieli Maasta Live masentuneille klo 18-20. Keskustelun aiheena on juhlapyhät ja masennus.

Ryhmän ohjaajina toimivat Mieli Maasta ry:n vapaaehtoiset vertaiset. Tervetuloa mukaan jakamaan ajatuksia aiheesta!

Käyttäjä Tuubihuivi kirjoittanut 23.12.2015 klo 20:24

Kyllä rassaa ja ärsyttää tuo ihmisten vouhotus joulun kanssa. En tee ite mitään jouluruokia, ainut on että torttuja teen valmiista taikinasta omenatäytteellä ku luumu kyllästyttää. Kuusta en laita, lahjoja emme osta että aika vaatimaton joulu on, mun vanhempien luona käymme ja siellä on jotain jouluruokia. Mun puolesta koko joulun vois hypätä yli ja siirtyä suoraan tammikuuhun, se olis asiaa. Ja vaikka en koskaan enää sais lanttulaatikkoa niin ei haittais yhtään mitään. Rosollista tykkään ja kinkusta, mutta en ala niitäkään tekemään, miksi pitäisi muka olla tapojen orja? Ei tarvitse. Voi syödä jouluna vaikka kalapuikkoja, mitä väliä sillä on 😐 Ahdistaa joulunpyhät ja se että koko Suomi pysähtyy, alkuperäinen asia on ihan ok mutta tämä muovinen joulu ei ja kaikki turha krääsä ja mässääminen yäk ☹️ Lehdet kirjoittaa ennen joulua että leivo sitä ja leivo tätä, ja ihmiset mässää ittensä kipeiksi mitä järkeä? Sitten joulun jälkeen lehdet kirjoittaa että näin laihdut ja näin pudotat joulukilot, just, miksi ne pitää sitten ensin muka hankkia ne joulukilot? Syödä konvehteja kaksin käsin kuin peläten että ne loppuu maailmasta, ottaa välillä kinkkua että taas menee paketti konvehteja siis haloo! Odotan vaan että joulu menisi nopeasti ohi ja päästäisiin tammikuulle, uusi vuosikin ja sen juhlinta on yhtä räiskettä ja hirveä sotku sen jälkeen,raketinraatoja ympäriinsä pihalla ja katolla vaikka ei itse ammu yhtään rakettia ☹️ Raketinkäry ja kaikenmaailman papatit haisee seuraavan päivänkin vielä, koiraparat kärsii. Mitä hyötyä tästä on? Ja joka vuosi joku puhkoo silmänsä rakettien kanssa, vaikka kuinka varoitettaisiin 🤕 😠

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 23.12.2015 klo 22:06

Tuhlaus-, Stressaus-, Juopottelu- ja roskaamisjuhlia ovat Nykypäivän joulu ja uusivuosi.

Ehdotan lahjatonta joulua, jossa yhdessäolo otetaan lahjana. Minun lahja äidille on ollut jo vuosikausia se, että annan täyden panokseni joulun valmistelulle. Ja miksipä ei. Olen katsonut ihan liian monta joulua sitä, että äiti joutuu yksin tekemään kaiken. Siltä hermoromahdukselta haluan hänet jatkossa säästää ja aika hyvin olen mielestäni onnistunut.

Uuden vuoden voisi päättää samoin täysin raketittomaksi. Tai jos lapset tahtoo niin jotain rooman kynttilöitä, mistä kuuluu vain matala tuhahdus ja lentää värikkäitä palloja. Putkilot jää paikoilleen pulloon tai lumeen. Ei pauketta eikä roskaa piha täynnä. Kuohuviiniä ja lautapelejä, näin meillä uusnavuosna.

Käyttäjä Olavi2 kirjoittanut 24.12.2015 klo 22:24

Mulla ei oo suuria odotuksia onnesta, yhteenkuuluvuuden tunteesta ja seesteisestä hyvästä olosta. Ei ainakaan yli kymmeneen vuoteen ole ollut. Mun mielestä joulusta puuttuu kaikki aitous. Ihmiset toistaa lapsena opittuja kaavoja ja katastrofi seuraa, jos ei kaikki menee just niin kuin pitää. Pahimmassa tapauksessa hakataan vaimot ja lapset. Jouluruoka on paskanmakuista, silti sitä vedetään vaikka väkisin. Ärsyttää siis ihmisten teennäisyys ja urpous, kun eivät näe mitä tekevät. Tai no, ehkä se on niille sit oikeesti sitä aitoa juttua. Mä en vain näe, että mikä se juttu joulussa oikein on, että voisin hihkua muiden mukana. Heräsin itse omiin kaavojen toistamiseen pikkuhiljaa parinkymmenen jälkeen. Aikaa myöten perinteet olivat vain halju kalvo päälläni. Enkä mä jaksa istua kolmea päivää sukulaisten kanssa, tosin ei oo kukaan pyytänytkään, mutta sitähän ihmiset tekee. Nyt tuntuu yksinäiseltä senkin takia, että mulla ei oo millään tavalla samoja intressejä kuin kaikilla muilla. Mua riivaa myös se, että oon ihan yksin tän asian kanssa. Kukaan ei tunnu ottavan vakavasti mun juttuja saatika, että joku jakais nää tunteet mun kanssa. Oon vain outo, kummallinen ja mun hölmöille joulupuheille voi nauraa. Joulu myös korostaa sitä, mitä mulla ei ole eikä ehkä koskaan tule olemaan, kumppania ja lapsia, perhettä. Ne on asioita, joihin en edes usko kykeneväni, vaikka haluaisinkin. Eikä tätä kaikkea voi pyyhkiä pois toteamalla, että asialle ei nyt vain voi mitään ja että pitää nyt hyväksyä se ja tehdä omia juttuja. Se nyt vaan on taakkana mulla. Ehkä se joskus on mulle yhdentekevää, mutta nyt se on tuskallista ja tuntuu pahalta.

En mä nyt kuitenkaan mitään köyttä ole rasvaamassa. Oon syönyt jouluruokaakin, kun on ollut tarjolla ja tänään tein uuniriisipuuroa. Ainoo jouluruoka, joka on oikeesti hyvää. Teen ihan tavallisia mukavia viikonloppuasioita. Pesen pyykkiä, laitan ruokaa, siivoan, luen, ulkoilen, katon telkkarii jne. Salille, uimaan tai kauppaan ei pääse, vaikka ensin mainitut olisivatkin aika piristäviä juttuja. Ja ens viikolla meen taas Klubitalolle ja "enää" pari viikkoa, niin alkaa taas normaali ihana arki. Onhan se nyt parempi näin päin, että vain joulun aika on kurjaa ja loput vuodesta on normaalia eikä toisin päin.

Käyttäjä MarianneM kirjoittanut 25.12.2015 klo 19:25

Minä taas pidän joulusta,mutta yhden päivän ryyppäysjuhlat, kuten vappu ja juhannus,ärsyttävät. Mutta keksin silloin iselleni jotain kivaa tekemistä, en koe tarvetta viettää juhlapyhiä samalla tavalla kuin muut. Joulukin saattaisi stressata,jos kokisin että kämppä on puunattava, lahjoja ja kortteja ostettava, sukuloitava päivä kaupalla jne. Minä ostan vain pari lahjaa ja korttia, teen normi siivouksen ja laitan muutamia tunnelmaa tuovia koristeita/ valoja. Vanhempien luona olen, mutta meillä on rentoa ja paljon vietän aikaa omissaoloissa. Jouluruoista enerityisemmin tykkää,mut eipä haittaa kerran vuodessa syödä jotain erilaista.
Jos minua nykyään joku ärsyttää joulussa, niin se on joulusta valittajat. Heitä on varmasti yhtä paljon kuin intoilijoitakin. Facessa blokkaanjoulun ajaksi tiettyjen ihmisten päivitykset, koska minua ärsyttävät negatiiviset ihmiset jotkapyrkivät pilaamaan toisten juhlamielen. Kun sitä joulua ei ole kenenkään pakko viettää eikä se lopulta kauaa kestä.