Mulla ei oo suuria odotuksia onnesta, yhteenkuuluvuuden tunteesta ja seesteisestä hyvästä olosta. Ei ainakaan yli kymmeneen vuoteen ole ollut. Mun mielestä joulusta puuttuu kaikki aitous. Ihmiset toistaa lapsena opittuja kaavoja ja katastrofi seuraa, jos ei kaikki menee just niin kuin pitää. Pahimmassa tapauksessa hakataan vaimot ja lapset. Jouluruoka on paskanmakuista, silti sitä vedetään vaikka väkisin. Ärsyttää siis ihmisten teennäisyys ja urpous, kun eivät näe mitä tekevät. Tai no, ehkä se on niille sit oikeesti sitä aitoa juttua. Mä en vain näe, että mikä se juttu joulussa oikein on, että voisin hihkua muiden mukana. Heräsin itse omiin kaavojen toistamiseen pikkuhiljaa parinkymmenen jälkeen. Aikaa myöten perinteet olivat vain halju kalvo päälläni. Enkä mä jaksa istua kolmea päivää sukulaisten kanssa, tosin ei oo kukaan pyytänytkään, mutta sitähän ihmiset tekee. Nyt tuntuu yksinäiseltä senkin takia, että mulla ei oo millään tavalla samoja intressejä kuin kaikilla muilla. Mua riivaa myös se, että oon ihan yksin tän asian kanssa. Kukaan ei tunnu ottavan vakavasti mun juttuja saatika, että joku jakais nää tunteet mun kanssa. Oon vain outo, kummallinen ja mun hölmöille joulupuheille voi nauraa. Joulu myös korostaa sitä, mitä mulla ei ole eikä ehkä koskaan tule olemaan, kumppania ja lapsia, perhettä. Ne on asioita, joihin en edes usko kykeneväni, vaikka haluaisinkin. Eikä tätä kaikkea voi pyyhkiä pois toteamalla, että asialle ei nyt vain voi mitään ja että pitää nyt hyväksyä se ja tehdä omia juttuja. Se nyt vaan on taakkana mulla. Ehkä se joskus on mulle yhdentekevää, mutta nyt se on tuskallista ja tuntuu pahalta.
En mä nyt kuitenkaan mitään köyttä ole rasvaamassa. Oon syönyt jouluruokaakin, kun on ollut tarjolla ja tänään tein uuniriisipuuroa. Ainoo jouluruoka, joka on oikeesti hyvää. Teen ihan tavallisia mukavia viikonloppuasioita. Pesen pyykkiä, laitan ruokaa, siivoan, luen, ulkoilen, katon telkkarii jne. Salille, uimaan tai kauppaan ei pääse, vaikka ensin mainitut olisivatkin aika piristäviä juttuja. Ja ens viikolla meen taas Klubitalolle ja "enää" pari viikkoa, niin alkaa taas normaali ihana arki. Onhan se nyt parempi näin päin, että vain joulun aika on kurjaa ja loput vuodesta on normaalia eikä toisin päin.