Minulla oli joskus nuorempana kova stressi joulusta, vaikka pidinkin joulusta. Kaikki valmistelut veivät paljon aikaa ja aina tuli joulun alla kamala kiire.
Muistan vuosien takaa Marttojen lausahduksen, joka naurattaa minua vieläkin: Älä suotta siivoa komeroita jouluksi, ellet aio viettää jouluasi siellä 😀 Sen jälkeen aloin ottaa rennomman asenteen.
Teen ruokaa vain sen verran kuin tarvitaan (aiemmin tein ihan liikaa). Nykyisin teemme itse vain joulupuuron, piparit, laatikot, kinkun ja sekahedelmäkiisselin. Valmiina ostamme pienen palan savukalaa, muutaman siivun graavilohta ja rasian rosollia. Tortut (1/syöjä) leivomme valmiista torttutaikinalevyistä. Muita makeita herkkuja emme leivo, koska niitä syödessä tulee vain raskas olo. Karkkeja voi ostaa kukin makunsa mukaan. Iso hedelmävati on oiva joulupöydässä.
Teemme ihan tavallisen viikkosiivouksen jouluksi. Jos jokin kohta pistää silmään, valoja himmentämällä saa senkin häivytettyä...😉 Kun kotiin laittelee joulukoristeita, huomio kiinnittyy niihin, ei niinkään epäkohtiin. Kynttilät valaisevat kauniisti riittävän himmeästi!
Joulukyläilyt lopetimme vuosia sitten. Alkuun sitä suvussa vähän oudoksuttiin, mutta me sanoimme, että haluamme rauhoittua kotiin jouluksi. Nyt siihen on jo totuttu, että me olemme aina kotona omalla joukolla.
Lahjoja ostamme / teemme lukumääräisesti vähän. Siihen oli kyllä lasten hankala sopeutua, koska kaverit saivat enemmän lahjoja. Selitimme asian niin, että pukki tuo muutaman kunnon lahjan ja se vastaa montaa pientä. Näin vältimme krääsää ja saimme keskittyä kestävämpiin lahjoihin, joista on ollut iloa vuosiksi eteenpäin. Isoihin lahjoihin osallistuivat kummit ja mummit, jolloin saatiin kokoon isompi rahasumma, esim. legoja varten. Sen myönnän, että näihin vakiintuneisiin suvun lahjakäytänteisiin on aika hankala tuoda muutoksia. Jos on totuttu, että jokainen antaa jokaiselle jotakin, niin siitä kierteestä on vaikea päästä pois. Ehkä yhteiskeskustelu ja -sopiminen auttaisi?
Hyvää ja mahdollisimman stressitöntä joulua kaikille. 🙂👍