Tänään se sitten alkoi, nimittäin joulumasennus, pitkien pyhien masennus, mikälie. Jo vuosia pimein aika vuodesta on ollut masentavaa aikaa mutta nyt tänä vuonna olikin poikkeus ja toiveita oli että joulukin maistuisi joltain ekaa kertaa vuosikausiin. vaan ei. Aina ne samat asiat alkaa pyöriä päässä, kuten yksinäisyys ja ihmisten esittäminen ja vaikeiden asioiden peitteleminen. Inhottaa ajatus mennä lapsuuden perheeni keskelle jossa pitää tekovirne ottaa naamalle. Ja erityisesti yks joukosta on niin katkera että välttelee olemasta samaan aikaan paikalla eräiden kanssa.
Olen viime vuosina käsitellyt pääni sisältöä runsaasti ja siksi tämä syksy onkin ollut valoisampi kaikin puolin. Ongelma tuleekin siinä että mitään en enää hautaa mieleni perukoille ja haluan käsitellä kaikki "vanhat kaunat" (tai uudemmatkin) niiden kanssa, jotka jotenkin elämääni liittyy. Mutta kun ei. Toiset ne vaan haluaa siinä pumpulissaan elellä ja olen pelkkä riidanhaastaja jos haluan käydä läpi niitä vaikeita menneisyyden asioita. En todellakaan halua riidellä, en esitä asiaani suu vaahdossa huutaen, vaan haluan että voin kertoa tunteeni ja ajatukseni ja jokainen on valmis katsomaan peiliin ja miettimään omaa osuuttaan. Myös minä itse, mutta ei hele mitä pumpuliväkee tää yhteiskunta on täynnä! Elävät siis mielummin katkerana, muita/menneisyyttä syyllistäen mutta peiliin päin ei katota, vaikka ainut oikea ratkaisu löytyy sieltä.
Onneksi minulla on omakin pieni perhe, mutta me ollaan niin paljon keskenään, vähän semmonen yksinäinen perhe että joulunaikaan jotenkin tosi hyvin tajuaa sen että ei ole niitä muita ihmisiä, joiden kanssa voisi mukavaa yhdessäoloa viettää. Se ei kertakaikkiaan onnistu, jos en saa käsitellä näitä asioita pääni sisällä! Tulis jo arki ja normaali päivärytmi pääsis käyntiin... 😯🗯️