Moi Piakristiina!
Pakko kyllä sanoa, tiedän tasan tarkkaan mistä puhut ja mitä tunnet! Olen ollut jo monta vuotta ylipainoinen ja jo sen myöntäminen on ollut vaikeaa. Jotakin kuitenkin tapahtui pari vuotta sitten ja palaset niin sanotusti loksahtivat kohdalleen, tiputin painoa 20 kiloa eikä se ole tullut takaisin - ainakaan kokonaan. Harrastan liikuntaa 3-5 kertaa viikossa ja vaikka ihannepainooni on vielä matkaa, enkä ole täysin sinut itseni kanssa, on minulla silti paljon helpompi olo kuin pari vuotta sitten.
Silloin ennen laihtumistani ajattelin, että olin kokeillut kaikkea eikä mikään auttanut. Aina kun ajattelinkin vaikka pullaa tms, tuntui että sen rasvat olivat jo takamuksessani. Sitten sain vihiä, että kropassani saattaisi olla joku ns. jumi, joka estää laihtumista. Kävin kiropraktikolla muutaman kerran ja se todella auttoi. Selässäni oli mm. nikamia jumissa ja se vaikeutti lihaskuntotunnilla käymistä. Älkää nyt sitten käsittäkö väärin - ei se mikään ihme parantuminen ollut ja kyllä sen painonpudotuksen eteen sai silti tehdä töitä ihan hullun lailla! Helppoa laihdutus ei ole ikinä ollut, eikä ole vieläkään, siitä saa helposti itselleen pakkomielteen.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos todella et ole sinut itsesi kanssa ja tunnet jatkuvaa häpeää, asialle on tehtävä jotakin. Ajattelen itse jatkuvasti niin, että en halua vanhainkodissa muistella elämääni niin, että en ole painoni takia kehdannut käydä missään enkä ole elänyt ns. täysillä. Elämä on liian lyhyt jatkuvaan häpeilemiseen. Kliseistä tai ei, se ensimmäinen askel on pahin, muistan hyvin ekan ryhmäliikuntatuntini. Joka puolella oli peilejä enkä kehdannut katsoa yhteenkään niistä. Sitten kun tajusin, että kukaan ei oikeasti katso pahalla, rentouduin.. Eikä sen jälkeen ollut väliä vaikka olisi katsonutkin!
Oletko monesti yrittänyt laihduttaa? Totta on sekin, että laihdutus ei saisi olla ns. kausi luontoista vaan terveelliset elämäntavat ja elämänmuutos olisi paras tapa, mutta se ei ole helppoa. Esim, kesällä tulee syötyä ja juotua aina vähän mitä sattuu ja yleensä otan silloin vähän rennommin, sitten syksyllä alkaa taas pudotus. Ehkä se on väärin, mutta sopii minulle, en pidä sitä katastrofina jos kerään muutaman kilon kesän aikana. Liikunta on kuitenkin kaiken a ja o, suosittelen sitä kovasti. Uskon, että jokaiselle löytyy oma lajinsa eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa! Hyvän lihaskunnon hankkiminen kantaa pitkälle. Nyt vaan kovasti tsemppia! Haistatat mielessäsi kaikille haukkujille pitkät ja näytät niille närhen munat 🙂