Tytta91 🌸
On tiistaiaamu, suht aikainen itselleni, niin kirjoittamiselle hyvä hetki.
Olen seniori-ikäinen mummeni-ihminen 😊. No, mitäkö minulla olisi kirjoittamista sinulle. Olen lapsuudesta asti kokenut masentuneisuutta ja oma käsitykseni, että syynkin tiedän - syy/seuraussuhde. Tosin se on vain oma käsitykseni - ei tutkittu ja todistettu oikeaksi. Minun tapani hoitaa masennustani oli, että "puolet elämästäni" olen maannut sängyssä, turvapaikassa ja korvikesylissä. Sitten pahimmillaan, tapahtui niin, että "päässä niksahti" (niin sitä kuvailisin) ja olin ottanut yliannoksen lääkkeitä, niitä mitä kotona oli. Onnekseni ja siunauksekseni minua autettiin ja siksi voin nyt kirjoittaa sinulle. Kun minut autettiin psykiatriseen hoitoon v 2005 ja noin puolen vuoden sisällä, perhepalaverin jälkeen, sain dg n :kaksisuuntainen mielialahäiriö. Poikani ja hänen vaimonsa osasivat sivusta seuranneina kertoa, kuinka masennus ja maniavaiheet olivat jo pitkänaikaa seuranneet toisiaan. Minäkin tiedostin.masennukseni, mutta sitä seuraavia "innostuksen kausia" ei tiedostanut maniaksi, ajattelin, että se on minun oikea luonteeni, koska silloin elämä tuntui hyvältä, puhkuin täynnä tarmoa, joka kuluttikin voimat vähitellen ja seurasi uusi masennuskausi.
Näin jälkeenpäin itsekkin näen elämäni olleen tällaista vuoristorataa. Kouluni olen jotenkin saanut kahlattua läpi, ajautuen kauppaopistoon ja työhön, jota - 80 luvulla ja sen jälkeen on ollut paljon tarjolla, jopa niin, että työpaikkoja on tarjottu. Yksi asia, jonka koen myös siunaukseksi on, että itselläni on ollut ystävä, joka on ollut tärkeä tuki vaikeimmassa tilanteessani, poikani ja hänen vaimonsa myös. Apua olen ollut huono pyytämään ja edelleenkin, "pitää itse pärjätä-asenne" istuu tiukasti, kait se on peruja sodanjälkeiseltä sukupolvelta, siis vanhemmilta, tuntuu että he aina pärjäsivät itse, sitkeää sukupolvea, jonka hedelmille olen päässyt. He halusivat, että lapsilla olisi paremmin asiat. Heillä oli ahkeruuttta, lahjoja ja kiinnostustaan, jota toteuttivat. Tuntuu, että.itseltäni edelliset ovat olleet pääasissa kadoksissa 🙃.
Tuntuu, että olen ajelehtinut elämässäni, mutta aika, onnekkaasti, koska olen selvinnyt tänne saakka. Ja nyt sitten, elän seesteistä seniorielämää. Olen ollut jo 10 vuotta eläkkeellä ja 11 vuotta sitten, muutin nykyiseen, silloin juuri valmistuneeseen kerrostaloon, jossa viihdyn hyvin. Koti on tärkeä asia. Tässä on lähellä palvelut ja julkiset kulkuneuvot, joita käytän. Nyt elämäni on "mallillaan", niin kuin se vaan voi olla.
Elämästähän ei tiedä, mitä se tuo tullessaan. Aina ei riipu meistä itsestä, miten asiat menee, kuten olemme tulleet tietoisiksi viime vuosina.
Mutta vaikeista asioista ja elämäntilanteista voi selvitä, monella tapaa. Oma tärkeä elämän pohja on -Usko. Mutta kriisinsä siinäkin 🙃. Ajattelen, että Jumala on Rakkaus, siinä on tilaa monenlaiseen elämään, toisin voi olla meidän ihmisten laita, ehkä me monesti olemme kapea-alaisia.
Me olemme pieniä ihmisiä, ikämmekin puolesta. Joku on mielestäni viisasti sanonut, että ihmisen ikä on lyhyt - oleellisten asioiden oppimiseen. Näin 73 v ajattelen, että koko elämän tärkeä oppiaine, niin kodissa kuin koulussa saisi olla: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi. Ja on tärkeä huomata, että lauseessa on - niinkuin itseäsi. Mutta, itse pitää saada ensin kokea rakkautta, niin että sen on sisäistänyt. Toinen sanonta on, että; Ei voi kauhalla antaa, jos on lusikalla saanut.
Olen paljon, hyvin paljon - keskenkasvuisena, keskeneräisenä ja pienellä ymmärryksellä - ollut sitä mieltä, että äitini on pilannut elämäni (hävettää, Anteekisi hänelle). Hän on tehnyt, sen mitä on osannut ja voinut, niillä resirsseilla, mitä hänellä on ollut.
Minulla on lapsi, nyt jo aikuinen ja minä olen ollut hänelle sellainen äiti, minkälaiset resurssit minulla on ollut ja hyvin vajavaiset nekin, varmaan erilailla vajavaiset kuin äitini resurssit, mutta kuitenki. Äitini oli hyvin työteliäs, osaava ja kiinnostunut tekemisistään ja tarpeistaan. Ja minun syntyessäni v-51, elämä olikin sellaista, että kotona tehtiin lähes kaikki, ei ollut vielä esim valmisvaateteollisuutta, jos äiti/isä, ei tehnyt vaatteita, ne piti teettää ompelijoilla tai vaattureilla, joita meidänkin pikkukaupungissa tiedän olleen joitakin, meidän naapurintäti oli ompelija, joilla me teetettiin sitten isompana vaatteita, jos äiti ei tehnyt, ei esim. kerennyt muilta töiltään.
Hyvin monitaitavia "ennenvanhaset" ihmiset olivat, heidän täytyi taipua moneksi kun muuta mahdollisuutta ei ollut. Tai toinen mahdollisuus olisi ollut, että tarvike olisi puuttunut. Lapsetkin taipuivat moneksi, mielikuvitus auttaa. Jos ei ole valmista, niin ei ole tietoa, minkälainen joku "pitäisi" olla - vaan mielikuvitus on rajana 😊. Lapset leikki käpylehmillä 🐂. Ja hiihti talvella kouluun pitkän matkan takaa.
No joo, näin on, mutta ei itsellä. Olen asunut kaupungissa, koulu oli lähellä, enkä tykännyt hiihtää, mutta luistella tykkäsin 😊. Käpylehmiä olen tehnyt ja leikkinyt paperinukeilla. Minä olen ollut arka. Ajattelen että mielikuvitus, vaikka sitä on, niin en ole osannut sitä hyödyntää taloudellisesti - että olisi auttanut minua koulussa tai työssä. Omissa haaveissani kyllä olen ollut, mutta en ole osannut oikein unelmoida, sellaista jota tavoitella.
No tämmöisiä tuli kirjoitukseeni,siltä pohjalta, kun aloin vastata kirjoitukseesi. Mitään oleellista vastausta ei varmaan tullut, mutta omaa, tämän pituista elämääni tuli avattua myös itseni "katsella" taaksejäänyttä 😊💐.
Lähimmässä taakse jääneessä eilisessä : valmistin kookosvoita ja siitä tein sokerittomia makeisia. Laitoin ensin jääkuutiorasian koloihin kookosvoita, sinne upotin vadelman ja päälle vielä kookosvoita, erästä lainaten, sanoisin : Ei huonoo 😊.
Vuosi sitten teimme poikani kanssa päätöksen, jätimme karkit pois ja nyt olen itse kaivannut jotain tilalle. Ostin keittokirjan -Irti makeasta - ja se innosti kokeilemaan kookosta makeuttajaksi. Kookosmaitoa, kookosvettä ja opin tekemään kookoshiutaleista kookosvoita, josta ensin tein makeisia ja sitten toisen - tai tämä on nyt kolmas kerta, kun valmistin. Nyt keksin piilottaa vadelman kookosmakeisen sisään ja - tykkäsin.
Tämmöstäkin, no nyt aamu on sen verran pitkällä, että vatsa kurnii, joten laitan mikropuuroa ja juon kupposen kahvia ja fundeeraan mitä sitten 😊.