Minä olen yrittänyt itsemurhaa kerran. Ajatuksenani on, että se ei ole enää vaihtoehto.
Et kerro viestissäsi mikä on niin huonosti, ettei vain jaksa?
Minkä ajatuksien kanssa olet niin yksin? Tuntuuko siltä, että ajatuksesi pyörivät ympyrää? Etkö saa puhuttua sinua vaivaavista ajatuksistasi terapiassa?
Omasta itsemurha yrityksestäni on kulunut monia vuosia. Siihen liittyi paljon arvottomuuden tunteita, huono itsetunto ja väkivaltainen seurustelusuhde.
Itsemurha yrityksestä kertominen läheisille oli todella vaikeaa. Mutta he oppivat vähitellen ymmärtämään syyt miksi olin niin tehnyt. Lisäksi lupasin, etten koskaan enää tekisi niin.
Nyt masennuksen uusittua ja riittämättömän terapian vuoksi, olen joutunut paljolti terapioimaan itse itseäni. Siihen olen käyttänyt kirjoittamista. Kirjoittaessa saan purettua pääni sisällön ulos, eikä se valtaa niin paljon pääalaa pääni sisältä. Ahdistukseen syön lääkkeitä tarvittaessa.
Mietin kauan mitä mahdat tarkoittaa tuolla henkisellä pääomalla millä jaksaa eteenpäin.
Ehkäpä tarkoitat anteeksiantoa? Että annat itsellesi anteeksi tekosi. Sillä se ainakin minulle oli vaikeaa. Mietin mitä kauheaa olin mennyt tekemään itselleni. Sillä toista elämäähän en tulisi koskaan saamaan. Mietin syitä, joiden vuoksi olin yrittänyt itsemurhaa ja ne alkoivat tuntua mitättömiltä, mitä enemmän niitä ajattelin. Siltikin ne vaivasivat minua, ja silloin ilman terapiaa olisin ollut aivan hukassa. Sain puhuttua asioista terapiassa. Minua myös pelotti ja hämmensi ajatus siitä, mitä läheiseni ajattelevat nyt minusta? Hylkäävätkö he minut? Päällimmäisenä ajatuksena oli ehkä suuri hämmennys, sekä pelko siitä, että minut hylätään ja jätetään yksin. Niin ei onneksi käynyt ja lähimmät läheiseni ovat edelleen elämässäni mukana ja huonommista on päästy eroon 😀
Anteeksi antaminen itselle oli myös hyvin vaikeaa. En voinut käsittää mitä olin mennyt tekemään, kun sitä oikein järjellä ajattelin. Ulospääsy reittejähän olisi ollut paljon, mutta pelätessä itsemurha oli mukamas se "parempi vaihtoehto". Masennuksessa ja sairastaessahan usein hiipii mukaan se näköalattomuus, ei näe omia vaihtoehtojaan. Erilaisia vaihtoehtoja mitä elämä kantaa mukanaan. Kuvittelee asiat liian yksinkertaisin, mustavalkoisin ajatuksin.
Kun opin antamaan itselleni anteeksi oloni helpottui. Olin tehnyt jotain, josta pääsin suhteellisen helposti eteenpäin, eikä siitä jäänyt minuun pysyviä vaurioita. Ehkä anteeksi antaminen itselleni olisi ollut vielä vaikeampaa, jos pysyviä vaurioita olisi syntynyt. Sairaalassa toimittiin suhteeni hyvin hitaasti ja on mielestäni aika ihme, että mitään jälkiseuraamuksia ei tosiaan tullut. Ei ollut helppoa myöntää, että toimin todella typerästi. Tunsin itseni täydelliseksi idiootiksi ja epäonnistujaksi, mutta jotenkin opin ajattelemaan, että tämä oli yksi asia muiden asioiden joukossa, jotka opettivat minulle jotain. Eikä silloin voinut enää mennä, kuin eteenpäin.
*Halaus*