Aamuisen viestin jälkeen en enää kestänyt, en ajatusta siitä että yöksi pitäisi kyetä töihin. Pelko valtasi mut ihan täysin, että alan itkemään asiakkaiden nähden. Päätin että nyt tarvin oikeasti apua ja menin päivystykseen.
Kyselin asiasta veljen tytöltäni joka on ammatiltaan lääketeknikko, töissä paikallisessa apteekissa että osaako sanoa auttaako ne päivystyksessä mitenkään "oikeasti" vai kuulostellaanko vain ja sanotaan että odota ensi viikkoon. Kerroin hänelle suoraan tilanteestani. Hän ymmärsi ja lupasi pitää salaisuuden, kertoi ettei osannut aavistaakkan että minulla on tällainen tilanne. Sanoi että tulee mielellään kahvittelemaan joskus jne.
Ex mieheni kuskasi sitten päivystykseen ja oli tukena, se helpotti pelkoa sinne menosta. Mut laitettiin heti psykiatriselle hoitajalle. Hän kyseli todella paljon ja juteltiin yi puoli tuntia. Sain kerrottua itkien kaikesta sellaisestakin joita en olisi iki päivänä uskonut sanovani ääneen vieraalle saati täysin tuntemattomalle. Voin sanoa että helpotti. Hän pyysi tekemään (muistaakseni BS tai muu vastaava) testin ja tuloksena tuli vakava masennus. Kysyi haluaisinko mennä visalaan mutta kieltäydyin, kerroin pelostani joutua laitokseen ja lukkojen taakse. Hoitaja kertoi että siellä on myös avo osastoja joissa ovet ovat avoinna jne. Jälkikäteen tuli hyvä olla kun tietää että sekin vaihtoehto on minulle avoinna jos todellinen hätä tulee.
Siitä jouduin sitten odottamaan lääkäri aikaa ainakin tunnin. Itkin koko aamunkin tauotta mutta odotus aulassa istuskellessa kyyneleet rauhoittuivat ja olin todella väsynyt. Lekuri antoi työvuoroon sairasloman ja määräsi mielialalääkkeitä.
Lääkkeenä on nyt Escitalopram Actavis 10mg annoksella 1tabletti/päivä. Kertoi että jotain vaikutusta voi huomata kahden viikon päästä, neljän viikon kuluttua pitäisi jo olla selvillä vaikuttaako ja kuuden viikon päästä lääkkeessä on täysi teho. Iltaisin nukahtamiseen edelleen melatoniinia koska ei kuulemma liikaa uusia lääkkeitä kannata kerralla aloittaa.
Psykiatrinen hoitaja kysyi haluaisinko keskustelu apua ennen mielenterveys yksikön aikaa ettei jää ihan tyhjän päälle kun aika vasta usean viikon kuluttua. Suostuin vaikka pelottaa ja jännittää sellaiset puhumiset. Ajattelen kuitenkin että vain puhumalla tämä vyyhti alkaa selviämään ja lääkkeet tukevat tervehtymistä. Minulla on sitten ONNEKSI jo maanantaina aika hoitajalle juttelua varten ja samalla katsotaan vaikuttaako lääkkeet jne.
Mielialalääkkeen alku sivuoireet pelottaa. Sanoi että voi ilmetä itsetuhoisia ajatuksia, tällöin heti hakeuduttava lääkäriin. Myös ahdistus voi pahentua kahden ensimmäisen viikon aikana. En kuitenkaan löydä muuta ulospääsy tietä joten se on vain jotenkin kestettävä, en tiedä miten mutta..
Pelkäsin myös työpaikan puolesta. Kerroin että kyseessä mentaalinen juttu ja etten toivo muiden työkavereiden tietävän. Kumpikin pomo oli ymmärtäväisiä ja kannustavia. Ensi viikolla uskon pystyväni taas normaalisti vuoroihin kun miesystävänikin on tässä.
Nämä oli varmasti elämäni raskaimmat kaksi ja puoli päivää. Tuntui että olin pohjalla. Pelkään että noin voi käydä vielä ennenkuin lääkkeet vaikuttavat. Saan kuitenkin keskusteluapua ja minulla on aina mahdollisuus akkujen latailuun tarvittaessa. Nyt olen todella todella väsynyt, olen itkenyt tauotta lähes kaksi päivää. Nyt tuntuu että saan oikeaa apua jota tarvitsen.