Itsehillintä ja rakentavampi riitely
Hei,
olenkin tuolla toisessa ryhmässä jo kirjoitellut avioerostani. Ajattelin tässä kysyä apua yhteen sen syistä, minun turhan äkkipikaiseen luonteeseeni.
Miten itsehillintää voisi kehittää? Onko tämmöiseen jotain lääkitystä joka estäisi kiehahtamisen?
Olen koko ikäni näyttänyt tunteeni, niin ilon kuin surun, suuttumuksen tosi avoimesti. Liiankin ilmeisesti. Jos putoaa lasi lattialle, minulta tai vaimolta, niin varmasti sanon siitä vihaisesti. Noin ylipäätään vastaavaa tapahtuu erilaisten vastoinkäymisten yhteydessä. Erityisesti jos en ole nukkunut tarpeeksi, syönyt tai jos on stressiä jostain syystä.
Tämän kiivaan luonteen vuoksi olen myös huono riitelemään. Riita menee helposti sellaiseksi, että haluan ”voittaa” sen. Vaimo taas ei juuri negatiivisia tunteita halua näyttää. Riidellessä hän lähinnä lukkiutuu sitten, ei halua provosoitua eikä provosoida minua. Se ei minun tapauksessani auta, koska se ettei toinen halua käsitellä asiaa (riita yleensä tulee jostain käsittelemättömästä ongelmasta) saa minut sitten usein yrittämään aina vaan kipeämmillä kommenteilla provosoida toisesta jotain reaktiota ulos. Tämä on mennyt henkisen väkivallan puolelle jo, luulisin.
Tällainen en halua olla, enkä vahingoittaa ketään henkisestikään. En vaimoa, enkä ketään muutakaan. Olen aiemmin onnistunut paremmin riitelyssä, kun toisellakin on ollut hieman agressiivisempi tyyli ja on sanonut vastaan. Ei ole tullut semmoista eskalaatiota. Myös ihan vaan sen sanominen, että ”rauhoitu nyt, tämä asia ei ratkea nyt ja jutellaan ku olet rauhoittunut” voisi auttaa, ja erityisesti kun sanoisi edes joskus että nyt loukkaat minua.
Tulevan ex-vaimon kanssa pitäisi siis välttää mieluiten riitely kokonaan, ollaan niin herkällä tässä jo. Asioita pitäisi kuitenkin saada ratkottua, ja mieluusti oppisin niitä ratkomaan paremmin myös tulevia (toivottavasti) parisuhteita ajatellen.
Mistä apua?
😯🗯️