Ikuisesti kiusattu?
En oikein tiedä mistä johtuu, että kiusaaminen alkoi jo lapsena. En ollut mikään kukkakeppi ja tykkäsin leikkiä poikien kanssa, ehkä se. En ollut koskaan ”suosittu”, mutta en mikään hylkiökään. Minulla on aina ollut paljon kavereita ja olen tullut toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Kouluaikana yritin kestää kiusaamista kääntämällä asiat positiivisiksi. ”Se mikä ei tapa, se vahvistaa.” Koulun vaihtaminen auttoi hieman, uskalsin pistää vastaan. Kiusaamista ehkäisevään toimintaan mukaan lähteminen toi turvaa, mutta silti kiusaamista oli. Äitini pitkäaikainen syöpä ja lopulta kuoleminen murensi elämäni pohjaa entisestään, mutta niin vahvan kilven olin jo kasvattanut itselleni ettei kukaan edes tiennyt että minusta oli tullut äiditön.
Kiusaamista oli myös ensimmäisessä työpaikassani, jossa yli kaksi kertaa vanhempi nainen otti minut silmätikukseen ja alkoi pienillä asioilla tekemään olostani inhottavan. Mutta kestin senkin. Koskaan kiusaamista ei ole voinut suoraan todistaa, paitsi yläasteella jossa potku vatsaan olisi nykytermein pahoinpitely, mutta silloin se vain jätettiin omaan arvoonsa enkä itsekään tainnut haluta suurempaa hälyä. Aina on vain sanottu että ”älä välitä!” Niin.. miten voi olla välittämättä? Jonkun, aikuisen, olisi pitänyt nostaa iso haloo tästä kaikesta, mutta ei. Jos joku olisi herännyt huomaamaan hätäni ajoissa, en ehkä ikinä olisi masentunut ja sulkeutunut omaan kuoreeni.
Kun nyt lähes kolmikymppisenä mietin elämääni, on kiusaamisella ollut niin suuri vaikutus elämääni, että joka paikassa joudun ”silmätikuksi”. Ilmeisesti olen niin helppo kohde kun yritän vain nähdä positiivisia asioita kaikessa ja kaikissa. Ärsytän ilmeisesti monia kun näen asiat erilailla enkä tahtoisi lähteä ainaisiin ”juorukerhoihin” tai mukaan negatiivisiin juttuihin. Olen liian kiltti enkä osaa ärähtää ihmisille jos he ylittävät rajan. Koko elämän jatkunut kiusaaminen on vienyt sen luontaisen puolustuskykyni joka kaikilla lapsilla on syntyessään. Se on murentanut omanarvontuntoni sekä itsetuntoni. Koen kiusaamista jopa parisuhteessani aina silloin tällöin ja se syö sisältä.
Ehkä kolmenkympin kriisi on vihdoin tuonut rohkeutta sillä koen että seinä on tullut vihdoin vastaan. En kestä sitä kuinka kiusaaminen jäytää hiljalleen itsetuntoani vaikka kuinka taistelen sitä vastaan. Elämä on liian lyhyt. Tahdon elää onnellista ja rentoa elämää. En vain osaa tehdä oikeita ratkaisuja jotta voisin olla onnellinen.