Hei kohtalotoverit,
olen lukenut kommenttinne ja viestinne monta kertaa ja tullut sen myötä ajatelleeksi, että kyseessä on yleisempi ilmiö kuin luullaankaan. Ehkä siitä ei vain uskalleta puhua. Mulla oli joskus toistakymmentä vuotta sitten naapuri, joka meni aivan toistaidottomaksi vanhan, kaukana asuneen äitinsä yhteydenottojen vuoksi (siis vähän ennen kyseisen mumman kuolemaa yli 90-vuotiaana). Muistan silloin ajatelleeni, että onpa voimakas reaktio moiseen, mutta kun omalle kohdalle on osunut, en enää yhtään ihmettele.
Mielestäni tämä nimenomainen stressi on niin tappavaa juuri siksi, että vaikka kuinka yrität sanoa itsellesi ettet ole itse syypää lapsuusajan sadistiseen kohteluun tai nuoruusajan sabotointiin tai aikuisiän halveksuntaan ja että kyse on toisen osapuolen sairaudesta, lipsahdat helposti siihen ikuiseen syyllisyysansaan. Minussa itsessäni on pakko olla jotain vikaa! Tämähän on lapsen reaktio kaikkeen ikävään... eli taantumista...
Miten muka meidän perheessä (lapsuudensellaisessa) saattoi muhia tälläinen pommi, kun meitä kuitenkin perheenä arvostettiin yhteiskunnassa? Miksi juuri minulle kävi näin, vaikka olin itsekin ajatellut olevani puhtoinen, huoleton ja vapaa ainakin sellaisista pelottavista asioista kuin hyväksikäyttö, psykoosi tai narsismi... Ihan tavallinenhan minä olin lapsena, mitä nyt ihan helvetin ahdistunut, aina vereslihalla, peloissani ja epätoivoinen (yksin, sillä hoitoon hakeutuminen ei ollut mitenkään mahdollista eikä edes tuilut mieleen).
Kiltti tyttö kiltistä perheestä... ja sellaista tehokkaasti näyttelin kaikkien nöyryytysten keskelläkin. Minut mm. lähetettiin 5-vuotiaasta lähtien (yksin junalla, mikä oli jo sinänsä pelottavaa junanvaihtoineen kaikkineen) sukulaistaloon "kesälomalle", toisin sanoen pois äidin jaloista tärkeämpien asioiden tieltä. Siellä sukulaismies käytti minua seksuaalisesti hyväkseen, kunnes täytin 12 ja kuukautiset alkoivat. Siihen loppui sentään se kidutus. Muissa kamaluuksissa on paljon nolaamista, esim. pakotettiin esittämään vieraille ihmisille kaikenlaista, huomauteltiin teini-iässä herkistä asioista muiden kuullen, syyteltiin koulun viereiselle bensa-asemalle pysähtyneiden rekkakuskien kanssa makaamisesta (!what!), kun olin jutellut 13-vuotiaana kaverin kanssa koulumatkan varrella 10 minuuttia ja olin niin paljon myöhässä kotoa, pakotettiin huutelemaan naapuriin seinän läpi kaikenlaisia kummallisuuksia... jälkeenpäin ajatellen äiti oli aivan täysi hullu nuoruusvuosinani, mutta täydestä meni hänen käytöksensä muiden ihmisten silmissä, eihän nyt arvostettu marttaliiton jäsen VOI olla hullu...
Kestin kaiken. Mutta jokin hinta silläkin oli... ikuinen alisuoriutuminen esimerkiksi (korkeakoulututkinto tietty on, koska sitä kotoa äänekkäästi vaadittiin, mutta en ole tehnyt päivääkään alan töitä, olisin halunnut tehdä jotain ihan muuta...). Ja kummallinen käytös parisuhteissa. Veljeni ei ole edes koskaan kyennyt muodostamaan mitään aikuisiän suhteita sen paremmin vastakkaisen sukupuolen kanssa kuin omansakaan. Asuu siellä sadistinarskun naapurissa, eikä edes tajua itseensä kohdistunutta ja edelleen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa... Mielen vankila on tehokas vankila.
Mutta siis nykyään en voi pitää mitään yhteyttä, kyse ei ole edes halusta enää. Kun isäni viime kesänä haudattiin, ymmärsin heti ettei minulla olisi enää mitään suojaa äitini henkistä väkivaltaa vastaan. En voi todellakaan edes ajatella häntä ilman, että tulee huono olo. Yleensä se ilmenee paniikkina - en voi niellä, suu kuivuu, hyvä että hengitys edes onnistuu. Näkökin jotenkin sumenee... laihduin isäni kuoleman jälkeen 8 kiloa kuukaudessa siksi, ettei nieleminen onnistunut... ja tämä kaikki on luonnollisesti somaattista, mutta alkusyy on henkinen. Minun on pakko pysytellä mahdollisimman kaukana äidistä.