Iäkkään äidin omapäisyys
Äitini on yli 80-v yksinasuva, jonka muisti toimii, mutta päivittäiset toimet kotona eivät enää suju kuten ennen.
Hän on jättänyt ruuanlaiton ja välillä peseytyminenkin näyttää aamuisin unohtuneen syystä tai toisesta nyt jo puolen vuoden verran. Kaupasta ei muka tarvitse tuoda mitään, hän käy kaupassa ja tuo yhden maidon ja leipää, ei muuta. Lisäksi hän ei hoida kotiaan kunnolla. Lakanat ovat vaihtamatta ja huoneet siivoamatta, jos en käy siivoamassa. Olen ehdottanut hänelle, että hän kävisi lääkärissä tutkimuksissa, jotta saisi C-lääkärintodistuksen Kelan hoitotukea varten. Hän ei hyväksy asiaa, vaan suuttuu ja haukkuu minua ties miksi. Voisin alkaa hänen omaishoitajaksikin, jos hän sen hyväksyisi, mutta hän ei ota sitä kuuleviin korviinkaan.
Olen pyytänyt kotipalvelulta apua, jotta voitaisiin kartoittaa hänen toimintakykynsä, mutta he sanoivat, että ensin minun pitää suostutella äitini heidän vierailuaan varten. He eivät noin vaan ilman lupaa voi tulla äitini kotiin ilman hänen suostumustaan. Hänellä on itsemääräämisoikeus.
Tänään taas päivittäisen käyntini yhteydessä laitoin hänelle ruokaa ja moppasin asunnon. Hän suuttui yhtäkkiä minulle ja alkoi haukkumaan minua, että juoruan hänestä ja levittelen hänen asioitaan. Lisäksi järjestelen asioita. Huoritteli ja huusi. Nämä ovat ilmeisesti selkeästi ahdistuksen merkkejä, kun hän huomaa ettei enää pärjää yksin.
En oikein tiedä, miten saisin hänet ymmärtämään, että tarkoitan hyvää sillä, että huolehdin asioista, joita hän ei enää itse tee.
Olen hyvin väsynyt hänen käytökseensä, mutta en voi jättää häntä oman onnensa nojaan.