Tämä on erotarina Venlasta. Erosimme jo kohta 2 kk sitten, mutta nyt vasta pystyn kirjoittamaan. Kahden kuukauden ajan fyysinen pahoinvointi on estänyt ihan yksinkertaisesti esim. katsomaan näyttöä tai käyttämään koneen näppäimistöä. Olo on ajoittain vieläkin huono, syöminen ei suju, maha on sekaisin, palelen kuin horkassa. Tiedän, että mulla on kohtalontovereita ja mitään muuta en nyt toivo kuin joku teistä jaksaisi auttaa mua eteenpäin tässä tarinassa.
Elin Venlan kanssa 6 vuotta, viimeiset vuodet maksimiteholla eli 300 mg / p. Muutin paikkakuntaa ja uudella paikkakunnalla lääkäri ehdotti, että vähennetään Venla puoleen ja laitetaan sen lisäksi joku toinen lääke, koska oloni oli masentunut ja toivoton Venlasta huolimatta.
Vähensin Venlaa ja vähensin ja vähensin ja kestin niitä pakollisia vieroitusoireita. Yhtäkkiä havahduin ja säikähdinkin. Miten voi ruumis olla näin riippuvainen tästä lääkkeestä? Miten koko ihminen kärsii näin paljon, miten koko elimistö huutaa sitä, mitä ihmeen paskaa olen syönyt kaikki nämä vuodet ??!! Päätin lopettaa koko lääkkeen. Eihän se ollut edes auttanut toivotulla tavalla.
Olin huonovointinen ja sairas ja hain apua psyk. sairaanhoitajalta. Sanoi, että ihan normaalia on, että voi olla viikkojen vieroitusoireet ja antoi neuvoksi, että jos olo on ihan mahdoton, ainahan voit aloittaa uudestaan. Että niin monet tekevät. Pelottava neuvo. Tunsin, kuinka yksin sitä voi olla. En halua enää aloittaa, haluan siitä eroon!
Lääkäri, joka halusi vaihtaa lääkitystäni, olikin vaihtanut työpaikkaa ja tilalle oli tullut huonosti suomea puhuva lääkäri. Sitten vasta alkoikin pelottaa. Kuka voi auttaa tai neuvoa tai luoda edes uskoa tai toivoa, jos ei lääkäri edes ymmärrä puhettani ?
Olin aloittanut syksyllä terapian, mutta jouduin 2 kertaa perumaan käynnin, koska oksentelin ja huimasi niin, etten pystynyt kävelemään. Terapeutti laittoi viestin, että kannattaisi ehkä aloittaa lääkitys uudestaan ja haluaisinko lopettaa koko terapian. Ajattelin viestin saatuani, että en halua enää aloittaa lääkettä
ja jos käynneilläni ei ole mitään merkitystä ja lopettaa voi ihan tekstiviestilläkin, niin ok sitten. Niin loppui siis terapiakin. Venlan takia?
Nyt elän ilman Venlaa. Toivoisin, että voisin olla tyytyväinen, että selvisin vierotusoirehelvetin paremmalle puolelle. Mutta koen, että olen tehnyt väärin ja vastoin kaikkien tahtoa. Apua ei ole olemassa, jos et halua aloittaa lääkettä uudestaan.
Nyt olen henkisesti tosi vieras itselleni. Unissa pakenen koko ajan pois omasta elämästäni, muutenkin olen koko ajan kuin valmiina pakenemaan. Pelkään ja koen tuskaista ahdistusta ja kuolema on mielessä koko ajan, helpotuksena. Mutta miten kuolla tai edes paeta, kun olen kouluikäisen äiti.