Hyväksyn eutanasian ja hyväksyn itsemurhan.
Eutanasian kohdalla, jos on järjissään ollessaan toivonut, ettei väkisin pidetä hengissä, niin mikä oikeus minulla on sanoa, ettet saa kuolla vaikka kipu vie tajun? Kyllä minuun sattuu, jos läheinen kuolee, mutta jos oikeasti kaikki on toisen hyväksi tehty, eikä apua ole löytynyt ja sairaus johtaa tuskaiseen hitaaseen kuolemaan, niin minusta on vain kidutusta pitää toista väkisin hengissä. Tämä tosiaan edellyttää mielestäni, että henkilö itse on järjissään ollessaan todistajien läsnäollessa paperille vakuuttanut, että hänen kohdallaan saa käyttää eutanasiaa. Itselläni on hoitotestamentti. Tein sen sen jälkeen, kun olin kesän töissä vuodeosastolla.
Itsemurha taas. Meillä on hyvin vähän vapauksia tässä elämässä. Jos ei muuta, niin lähtöpäivän saa halutessaan jokainen valita itse. En todellakaan toivo, että siihen kukaan ajautuu, mutta ahdistus ja masennus voi oikeasti sattua! Se voi todella viedä syövereihinsä! Se voi tuntua hemmetin pahalta, pahemmalta kuin moni osaa kuvitellakaan!! Olen ollut pohjaakin pohjemmalla ja humpsahdan kuoppaan vieläkin. Jaksan eteenpäin, koska minulla on laaja tukiverkosto, enkä koe ahdistusta ja masennusta häpeällisenä sairautena ja olen ottanut ensimmäiset askelet kohti hoitoa. Itsemurha ei ole ainut ratkaisu, eikä ensisijainen. Se on viimeinen ratkaisu. Itsekkääksi en menisi ketään itsemurhan tehnyttä tai aikovaa syyttämään. He ovat tehneet kaikkensa ja heiltä on yksinkertaisesti konstit ja voimat loppu.
Ja mitä tulee luonnolliseen kuolemaan. Aika monet "luonnolliset" kuolemat eivät ole sen ihmeellisempiä kuin että influenssa, josta perusterve ihminen selviytyisi kotona lepäämällä, viekin elämän vain siksi, että ihminen on muuten niin hauras ja hänellä on huono vastustuskyky. Vanhana on yleisempää kuolla, mutta ei vanhuuteen itsessään kuole! Kuolemaan on aina jokin syy.
Vaikka tekstistäni saikin ehkä elämään nuivasti suhtautuvan kuvan, niin se ei ollut tarkoitus. Me elämme maailmassa, jossa kaikella on alku ja loppu. Molemmat ovat mielestäni yhtä luonnollisia elämän osia. Ja mitä pilven reunalla istumiseen ja katumiseen tulee, minä uskon sielun vaellukseen. Ja vieläpä niin, että itse päättää, millaisiin oloihin syntyy. Uskon, että tulin maapallolle opiskelemaan ja että minulla on täysi vapaus keskeyttää opintoni milloin tahdon. Itseasiassa se on kantanut minut vaikeiden aikojen yli: Pelkkä tieto, että täällä ei ole kenenkään pakko olla.
Jokainen tyylillään, meitä on todella moneksi!!