Hyväksyn jos loppu tulee kuitenkin vaikkapa vakavan sairauden takia ja se on kivulias. Jos vain väkisin pidetään hengissä ihan vain "elämä on pyhää", niin mielestäni se on jo kidutusta. Sen takia haastaisin kaikkia eutanasian vastustajia tekemään kirjallisen lupauksen näyttäen sen kaikille parhaimmille ystävilleen, että jos ITSE joskus vakavasti sairastuu, niin talvisota hengessä aikoo kuolla kivuliaasti, koska vastustaa eutanasiaa OMALLA KOHDALLAAN MYÖS viimeiseen asti. On nimittäin helppoa tuomita muita, mutta väitän, että mielipide muuttuu kun se kivulias sairaus sattuu omalle kohdalle. Sitä kummasti alkaa miettimään, että pystyykö sitä kivuliasta kuolemaa jotenkin välttämään jos kuitenkin kuolee...
Kovin ristiriitaista on, että koiran omistajiakaan ei katsota hyvällä, jotka väkisin koittavat pitää koiraansa elossa vaikka eläinlääkäri arvioi koiran kärsivän paljon. Kuitenkaan eläimen kärsimys ei paina oman rakkauden tarpeen takia? Tai kysytään asia toisinpäin, että miksi sitten eläimiä saa piikille viedä jos (ihmis)elämä on pyhää?
Minulla avattiin jokunen vuosi sitten juurihoidettu hammas jonka hoito oli vastaavasti silloin vuosia sitten mennyt jotenkin pieleen. Jotain oli jäänyt eloon hampaan sisälle ja oli riski että se pommina aktivoituu kovana särkynä kuitenkin. Hammas kävi avaamisen jälkeen "viimeiseen taistoon" 2 päivän päästä ja kivut olivat kovat. En varmaan 3 päivään pystynyt edes kunnolla nukkumaan ja olin aivan epätoivoinen VOIMAKKAAN kipuni kanssa. Söin ibumaxia reilusti yli turvarajan päivässä, koska kivun takia en vain jaksanut välittää. Se piti pari kertaa vuorokaudessa noin puoli tuntia kivun poissa. Viimein viikonlopun jälkeen kun sain oikeat antibiootit hammaslääkärin puhelinreseptin kautta ja tabletti alkoi vaikuttamaan, niin tunsin kuin olisin saanut elämäni takaisin. Halailin sitä lääkepurkkia kuin joku huumenarkkari hymy huulilla ja olin hyvin kiitollinen "normaalista elämästä". 🙂
Tuo VOIMAKAS hammassärky oli sellainen kokemus, että jos olisin tiennyt että se vain jatkuu viikkoja eikä parannuskeinoa ole, niin olisin tehnyt varmaan itsemurhan. Kivut olivat niin kovat. Ei sitä yksinkertaisesti kyennyt ajattelemaan järkevänä ihmisenä eikä yksinkertaisesti elämään kun oli jotenkin "poissa elämästä". Joten ymmärrän kyllä ihmisiä, joilla on huono ennuste ja vain kivuliasta elämää edessä. Ei KUKAAN sellaista elämää halua elää ellei kuoleman pelko ole suurempaa (kivuliaampaa) kuin itse kärsimysten kipu...
"En voi kertoa mikä Matrix on.... sinun on koettava se itse..."