Isäni tappoi itsensä viinalla - hän kertoi minulle vuonna 2000, että hän on liian heikko tappamaan itseään, joten juo, kunnes kuolee. No, kuolema tuli vuonna 2005 vaikean maksavaurion takia (hän myös kieltäytyi lääkkeistä). Äiti oli murheen murtama ja huonossa kunnossa. Muutin itse takaisin Suomeen USA:sta vuonna 2010 ja sen jälkeen pidin huolta mm. niskanikaman ahtaudesta (ja epäonnistuneesta leikkauksesta) kärsivästä äidistäni, joka ei syönyt, ei treenannut, joi vain olutta. Monta vuotta olin hänen epävirallinen omaishoitajansa.
Oma pääni hajosi ja jouduin psykkan osastolle. Olin tottunut käymään äitini luona joka päivä, varmistamassa että hän on ok ja on syönyt. Osastojakson aikana pari päivää jäi väliin. Pääsin vihdoin viikonloppulomalle ja menin suoraan äitini luo. Löysin hänet kuolleena kaatuneena portaissa, pää veressä.
Kuolinsyyntutkinnan mukaan äitini oli ottanut 25 x yliannostuksen vahvoja kipulääkkeitä. Kuolinsyy oli asennosta aiheutunut tukehtuminen. Eli molemmat vanhempani tekivät itsemurhan.
En edelleenkään tiedä miten tähän suhtaudun. En ole juurikaan pystynyt käsittelemään koko asiaa. Tapanani on vain sulkea asiat mielestäni, joten vaikutan siltä, että vointini on hyvä.
Juuri tästä syystä asiakkuuteni psyk.polilla loppui nyt syksyllä. Vointini on ollut tasainen jo pitkään, mutta ajoittain en tiedä miten käsittelen kaiken. Vien kynttilöitä ja kukkia vanhempieni haudalle... tosin edellisestä kerrasta on kulunut jo lähes 6 kk.