Hyvä elämä, missä välissä kyydistä tippuivat tunteet?
Kirjoitan tämän siksi, että ymmärtäisin itsekin, mitä päässäni tapahtuu.
(Tekstistä tuli pitkä, mutta ehkä sen avulla joku osaa samaistua tilanteeseeni helpommin.)
Todistettavasti kaikki alkoi v.2009-2010 taitteessa, kun päätin haluavani muutoksen silloiselle parisuhteelle (asiat muuttuvat tai ero). Prosessi vei kaiken kaikkiaan puolisen vuotta; minä tein eroa yksin, hän vain siirtyi seuraavaan elämään uusine naiskuvioineen. Tuo puolivuotisen aikana oli syvimmällä tähänastisessa elämässäni: meni päiviä, viikkoja, etten tavannut ketään, itkin päivät läpeensä, syytin itseäni kaikesta, syytin häntä kaikesta. Onneksi ymmärsin myös hakea apua. Kun keväällä 2010 lopulta muutimme erillemme, olin juuri aloittanut masennuslääkkeet (joita lopulta söin 6kk) ja uuden asuntoni myötä koin eläväni olevan mahtavaa! Kesällä koitti mahtava työkeikka ulkomaille, joka vei ajatukset pois arkisista, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna keskeytti hyvin alkaneen toipumisprosessin. Suomeen palattuani ajattelin elämäni ja pääni olevan taas raiteillaan.
Kauhulla totean, että tuosta keväästä on kohta jo neljä vuotta. En ole edelleenkään toipunut asioista, olen katkera ja häpeän sitä. En ole rakastanut hänen jälkeensä; minuun ollaan ihastuttu, mutta en ole käynyt lähelläkään edes tapailua. Ja rakkaus, suhteet, on vain yksi asia monen muun ohella.
Perusongelmani taitaa olla, että elämässäni, joka ulkopuoliselle näyttänee aivan hyvältä, ei ole tunteita mukana. Teen paljon (?) asioita, minulla on töitä ja ystäviä. Todellisuudessa elän aaltoillen, jossa välillä olen sosiaalihyrrä ja taas välillä kartan kaikkia ihmiskontakteja, kuten nyt (- jopa kämppikseni läsnäolo ahdistaa). Tuntuu, että aikanaan vuodatin pöydälle kaikki ajatukseni tunteista ja ajatuksista, että niitä ei enää ole. En osaa puhua, saatikka näyttää, tunteitani kenellekään (yritin käydä lääkärissäkin asiasta kertomassa, mutta lopulta tunsin itseni vain typeräksi) enkä osaa varmaksi edes sanoa onko niitä. En juuri kiinny ihmisiin tai asioihin, ne ovat yhdentekeviä.
Tuntuu, että juuri nyt elän harmaata palloa. Karkaan tarinoihin (tv, dokkarit, leffat) enkä osaa olla vertailematta elämääni niihin tai ystävieni arkeen. Kavereita (ystäviä?) nähdessäni minulla on hankalaa osallistua keskusteluihin, sillä monesti tyttöporukalla puidaan ihmissuhteita ja nyt minulla ei tunnu olevan sellaisten puimiseen kiinnostusta tai sanavarastoa. Vetäydyn helposti taka-alalle ja harva sitä edes huomaa, tai ainakaan on tuonut esille huomanneensa. Tunnen sen myötä olevani vielä enemmän ulkopuolinen.
Yritän aktiivisesti sivistää itseäni lukemalla uutisia jne., mikä menee vain hukkaan, sillä usein en ymmärrä lukemaani ja/tai vähintään unohdan lukemani hetken päästä. Tunnen olevani tyhmä. Hömpötykset, kuten iänikuiset kissavideot, muistan kyllä. Olen aina unohdellut sanoja, mutta nyt huomaan erakoitumiseni vaikuttavani sosiaalisiin taitoihinikin: saatan muodostaa lauseen vääriä sanoja käyttäen, saatan luulla olevani hauska heittäessäni jonkun jutun, jonka totean välittömästi olleen vähintään loukkaavaa. Jälkeenpäin pyörittelen (vanhojakin) keskusteluja mielessäni häpeänpuna poskilla.
Työskentelen freelancena eli töitä on kausiluontoisesti. Töitä ei yleensä ole talvisin ja nyt onkin kolmas työttömyyskuukausi. Kaltaiselleni tyypille tällainen työrytmi ei selkeästikään sovi, sillä työttömänä aikana menen todella pohjalle enkä osaa ottaa elämästä otetta (ellen ole reissussa). Kun töitä on, ne ovatkin pelastukseni. Töissä ei varmasti kukaan uskoisi, mitä päässäni pyörii. Työnkenttäni elää verkostoilla ja hiljaiset katoavat kulisseihin, siispä esillä on oltava. Ja minä olen; olen hauska, pidetty, tehokas rakastan työ-minääni. Samalla kuitenkin ahdistun vain entisestään kun tiedostan, kuinka minä-minä on työ-minäni vastakohta. Ja toisaalta, kuka MINÄ oikeasti edes olen, entä jos työroolini on oikeasti osa Minua? Miksei se voi tulla esille myös töiden ulkopuolella? Kohta kun työt taas alkavat, minua pelottaa, kuinka sosiaalisuus luonnistuu, olenko ruosteessa.
Kävin muutamia kertoja psykologilla keskustelemassa 2010 ja silloin tajusin, että taidan olla ollut enemmän tai vähemmän masentunut läpi elämäni, mutta sen sisäistämiseen ja käsittelyyn juuri nyt ei aivokapasiteettini taivu. Nyt ajattelen vain tätä hetkeä ja häpeillen mennyttä neljää vuotta, kuinka moni asia onkaan vain kadonnut mielestäni ja kuinka olen jättänyt elämää väliin. Välillä saan hemmotellun länkkärin syndrooman, millä oikeudella ahdistelen oloani: kukaan ei ole kuollut, olen terve, töitä on, ystäviä on, selviän arjestani. Toisaalta, miksi minulla ei olisi oikeutta yrittää muuttaa elämääni, jos päässäni oloni on jatkuvasti huono.
Loppuvuonna kävin lääkärissä juttelemassa (ts. en osannut pistää sanoiksi ongelmaani) ja sitkeästi yritettiin vain tarjota masennuslääkkeitä: niitä en haluaisi, sillä nyt tunnen keskusteluavun olevan enemmän tarpeen. Mielenterveyshoitaja (tjsp) vinkkasi vertaisryhmistä ja sitä kautta löysin tänne. Yllä oleva teksti luonnistui yllättävän helposti, ajattelin sen olevan vaikeampaa, mutta lopetus onkin toinen juttu. Kai minä ajatuksia teiltä kaipaisin, että miten teidän mielestä minun tulisi edetä? Miten hyvää elämää elävä ihminen alkaa taas tuntea?