Huoli aikuisesta nuoresta
Olen huolissani nuorestani. Hän pääsi syksyllä aloittamaan opinnot toisella paikkakunnalla. Kaikki näytti olevan hyvin. Oli asunto ja opiskelutuet, kulkureitit tulivat tutuksi. Huonekalut hankittiin ja asumisen tykötarpeet. Ensimmäiset itsenäistymisaskeleet irti äidistä.
Opintojakin kertyi, joskin vähemmän kuin olisi pitänyt. Joulukuussa enää ehkä yksi kurssi, mutta tehtävät jäi palauttamatta. Ei siis suorituksia.
Menneisyydessä on ollut erilaisia mielenterveysongelmia ja useampia epämääräisiä diagnooseja. Tällä hetkellä ei ole lääkitystä. Nuori on koko tammikuun ollut kotonaan ja opiskelu on jäänyt. Hän valvoo yöt pelaten ja nukkuu päivät. Paino on tippunut, sillä ei käy enää koululla syömässä, fysiikka on heikko. Tänään sain hänet kiinni puhelimella. Monta viikkoa hän on ollut vastaamatta minun soittoihin ja s-posteihin.
Ei halua kertoa omasta olostaan ja tilanteestaan minulle. Pyysin häntä ottamaan uudelleen yhteyttä psykiatriin, jonka aika oli jostain syystä peruuntunut. Hän oli käynyt muutaman kerran psykologin luona, mutta oli jättänyt käyntejä väliin ja nyt hoitosuhde oli tietysti katkolla. Kehotin ottamaan yhteyttä myös häneen.
Olen aivan neuvoton, asun työttömänä toisella paikkakunnalla, hän on täysi-ikäinen – en voi puuttua hänen mielenterveytensä hoitoon mitenkään. Pelkään, että hän on itsetuhoinen. Huumeet eivät ole kuviossa, eikä alkoholinkaan kanssa ole ongelmia. Kavereita uudella paikkakunnalla ei ole ketään. Jouluna oli viimeksi kotona ja ei aio tulla nyt käymään.
Osaatteko neuvoa, mitä voisin tehdä?😭