Mistäköhän sitä aloittaisi? Aloitetaan vaikka siitä, että olen lähemmäs kolmekymppinen, työtön ja sinkku mies.
Olen alkanut kärsimään kovasta jännittämisestä n. 17 vuotiaasta lähtien, mikä on vaikuttanut itsetuntooni ja olemukseeni pysyvästi. Jännittäminen on aiheuttanut suurta häpeää, sulkeutuneisuutta ja se on vaikuttanut vahvasti esim. uravalintoihini ja ylipäätänsä rohkeuteen tarttua tilanteeseen ja elämään elämääni täysillä.
Koen itseni kyllä vielä nuoreksi, mutta menneisyyteni vaivaa minua jatkuvasti ja koen jotenkin sen läpikäymisen tuovan vastauksen siihen, että missä vaiheessa mentiin pieleen.
Tämän hetkiset fiilikset ovat jotenkin hyvin latteat, mikään ei tunnu miltään, en tunne enään itseäni ja ajatukset ovat jossain täysin muualla kuin tässä hetkessä. Olen myös yrittänyt paikkailla aikaisempia epäönnistumisia, mutta olen jotenkin kokenut tämän vievän vain syvemmälle asioiden murehtimiseen.
Olen yrittänyt aikaisemmin olla vähän kaikkea, yrittänyt miellyttää kaikkia ja täten. Olen ollut se ihminen jolla ei ole ongelmia, joka ei puhu asioistaan, koska jos asioista ei puhu, niitä ei ole. Jonkin sortin täydellisyyden tavoittelija. On tietenkin ollut parempiakin aikoja, mutta pelottavinta on se, että olen näiden parempien aikojen jälkeen aina palannut vastaavaan menneisyyteni ja muiden asioiden murehtimiseen.
Olen yrittänyt parantaa elämäntapojani lopettamalla tupakoinnin, vähentänyt radikaalisti alkoholinkäyttöä ja harrastamalla paljon liikuntaa. Liikunta auttaa tilapäisesti ahdistukseen, mutta se ei juurikaan muuten enään kohota mielialaani. Alkoholi tuntuu nykyään vain väsyttävän ja vievän ne loputkin serotoniinin rippeet aivoista. On aivan helvetin tyhjä olo.
Mistä löytää taas kipinä elämään ja mikä auttaisi saamaan sen tarvittavan pilkkeen silmäkulmaan? Olen kuitenkin oppinut sen, että hyvinvoinnin ja positiivisuuden kautta tapahtuu usein hyviä asioita. Ahdistuksen, masennuksen ja muun negatiivisen määrätessäsi elämää on hyvin vaikea ponnistaa täältä ”pohjalta” takaisin sinne elämään.