Olen kirjoitellut tänne vuosien varrella, syvän masennuksen kourissa. Olin itsetuhoinen, velkainen, itkuinen vailla toivoa mistään. Halusin vuosia vain kuolla. Tai en oikeastaan kuolla vaan vain lakata olemasta. Lopulta kaikelle löytyi syy; olin vakavasti masentunut. Syitä sille ei oikein ole osannut itsekään eritellä, elämä vei niin kovaa vauhtia että ei ollut voimavaroja eikä aikaa pysähtyä kaivelemaan vaan piti painaa eteenpäin ja koittaa hoitaa akuutti masennus pois jotta pystyin olemaan äiti yllätysvauvalle.
Tähän voisi kirjoittaa metrin mittaisen tarinan entisestä elämästä. Mutta asia jota olen nyt toipumisen myötä paljon miettinyt on se, miten päästä häpeästä eroon joka väistämättä liittyy masennuksen mukanaan tuomiiin sekoiluihin ja elämänhallinnan puutteeseen. Miten antaa itselleen anteeksi ja korjata olemattoman itsetunnon rippeet, jotta voisi toisten seurassa seistä suorassa ja tasavertaisena.
Jos joku kertoisi minulle oman selviytymistarinani, toteaisin että hienoa, miten olet ponnistanut takaisin elämään, hienoa miten jaksoit taistella ja selviytyä. Mutta miten osaisin kertoa tämän itselleni? onko muilla samanlaisia kokemuksia ja tuntemuksia?