Haluatko ottaa vastuun elämästäsi ja elää onnellisempaa elämää?
Olen suhteellisen uusi tällä palstalla, mutta tässä muiden kirjoituksia lueskeltuani on tullut nopeasti sellainen olo, että monella on jotain ongelmaa, aivan kuten minulla, ja tavallaan jokainen kieriskelee tietynasteisessa itsesäälissä. Aivan kuten minäkin.
Ongelman kuvaaminen on minusta tärkeää, mutta se on vähän niin kuin ensimmäinen askel. Seuraavaksi pitäisi tehdä asialle jotain, joka lienee sitten vaikeampaa/pelottavampaa. Avuttomaksi heittäytyminen on helppoa ja mukavaa (tiedän kokemuksesta), mutta sillä ei saavuta minkäänlaista muutosta.
Lisäksi pyhässä yksinäisyydessä tehty jalo päätös muuttaa koko elämä huomenna tai viimeistään ensi viikon loppuun mennessä kokonaan ympäri harvoin onnistuu. Nähdäkseni ainakin sen takia, että ilman objektiivista näkökulmaa sitä tulee helposti vaadittua itseltä kerralla liikaa ja vääriä asioita, mikä sitten epäonnistumisen kautta johtaa vaan syvempään itsesääliin ja avuttomuuden kokemiseen. Myös se, että vaikka vaadittu toiminta olisi kohtuullinen, ei ole ketään ulkopuolista, jolle tavallaan olisi vastuussa asioiden viemisestä loppuun ja itsekseen sitä helposti luovuttaa. JA toisinaan on vaikea itsekseen hahmottaa mitä sitä pitäisi edes tehdä. Onhan se myös mukavaa kun voi jollekin kertoa omista onnistumisista.
JOTEN. Olisikohan palstalla kanssasisaria ja -veljiä, jotka haluaisivat pienin, mutta rohkein askelin muuttaa elämäänsä parempaan suuntaan? Sellaisia jotka, kuten minä, ovat voivotelleet kohtaloaan tarpeeksi ja ovat tulleet siihen tulokseen, että itse se on näköjään omasta hyvinvoinnista otettava vastuu? Että vaikka kuinka ääneen valittaa niin ei kukaan silti tule pelastamaan 😀
Jokainen päättäisi luonnollisesti itse mitä tekee, se on koko homman juju, mutta ryhmässä voitaisiin kannustaa toisiamme ja tarjota näkökulmia. Ja kysellä mielipiteitä ja pitää tosiaan toisemme ”kaidalla polulla”, kuitenkin niin, että jokainen on tosiaan vastuussa omasta toiminnastaan. Jos välillä epäonnistuu niin ei se mitään, mutta pyritään nyt kuitenkin siihen onnistumiseen.
Avainasioita olisi vastuun ottaminen omasta elämästä, toistemme kannustaminen, ROHKEUS, epäonnistumisten sietäminen ja taas jaloilleen nouseminen sekä rehellisyys. Jokainen saa itse valita kuinka avoin haluaa olla.
Minun lähtötilanne on se, että olen tietyistä mielenterveydenongelmista kärsinyt kolmekmppinen työssäkäyvä nainen, jonka suurimmat ongelmat tällä hetkellä ovat väsymys, tylsistyminen ja olematon henkilökohtainen elämä. Ystäviä pitäisi hankkia, mutta vielä tällä hetkellä se on liian pelottavaa. Minulla on terapia ollut kesän ajan katkolla ja pitkään on ollut sellainen olo, että PITÄISI soittaa ja varata aika, mutta aina on ollut vähän sitä ja tätä. Soitan huomenna (eli tiistaina 8.8.) terapiaan ja varaan ajan, koska haluan ottaa ensimmäisen askeleen. Tulen tänne sitten kertomaan kun olen sen tehnyt. Lisäksi olen laiminlyönyt liikuntaharrastukseni liian pitkään ja se lienee yksi syy miksi olen niin väsynyt nykyään, joten tällä viikolla aloittelen sen myös uudestaan. Siitäkin tulen tänne kertomaan, JOS löytyy muitakin elämänparantajia tähän ketjuun 🙂 Jos epäonnistun, tulen siitäkin kertomaan ja yritän sitten uudestaan.