Halu paeta kuoleman kautta
Eka viesti täällä.
Pohjustusta itsestä, olen 42 vuotias mies. Eronnut 6 vuotta sitten, 2 lasta joiden elämässä olen mukana yli puolet ajasta. Lasten äidin kanssa ollaan hyvissä väleissä. Säännöllinen työ josta todella pidän. Ei alkoholiongelmaa, muutama annos kuukaudessa. Ei peli- tai muita vastaavia ongelmia. Tupakanpoltto on ainut addiktio. Liikun säännöllisesti ja syön melko terveellisesti. Minulla on ystäviä ja kavereita. Ihana ja ymmärtäväinen naisystävä. Lapsuuden traumana isän kuolema kun olin 16 vuotias. Tämä siis nimenomaan lapsuuden trauma, koska olen ollut siinä mielessä onnellinen että sain kasvaa lapsena aika pitkään. Ei ollut pakko aikuistua. Sama tilanne nyt omilla lapsilla, 15 ja 13 vuotiailla turvalliset ja rakastavat kodit ja vanhemmat. Kaiken pitäisi siis olla kunnossa ja hyvin..?
Olen koittanut paeta ahdistusta ja vastoinkäymisiä kuolemaan koko elämäni, muistan kun pikkupoikana halusin kuolla jos koin itseni riittämättömäksi. Tai jos joku asia ahdisti. Tämä ajatusmalli loppui isän kuoleman jälkeen, työnsin kaikki ikävät tunteet taka-alalle ja elin elämääni niin kuin kuvittelin että sitä pitää elää. Elin muiden odotusten mukaisesti, en uskaltanut olla oma itseni. Hain hyvää oloa toisten miellyttämisestä, uppouduinnharrastuksiin. Kaikkea niin että pystyin kertomaan itselleni että riitän, pakenin siis ahdistusta liian pitkään ja unohdin täysin itseni. Koitin piilottaa ikävät asiat. Tuli avioero, olin yhtäkkiä tyhjän päällä. Tulevaisuudessa ei ollutkaan enää kiintopisteitä, ei suunnitelmaa. Syytin itseäni erosta. Erosta joka johtui siitä että olimme vaimon kanssa vain kämppiksiä. Ero oli ”tylsä”, ei draamaa eikä kolmansia osapuolia.
Kuvittelin eron jälkeen löytäväni onnen uudesta parisuhteesta, jonka aloitin aivan liian pian. Se auttoi unohtamaan jälleen ne ikävät ja ahdistavat asiat. En tajunnut olevani laastarisuhteessa, reilun kahden vuoden päästä laadtarin alla oli niin paljon märkää että se oli repäistävä irti. Siitäkin koin syyllisyyttä. Tämän laastarin jäkeen tajusin että olen todellakin elänyt elämääni muita varten. Opettelin näkemään ahdistuksen syyt, löysin sanoja tunteilleni ja epäkohdilleni. Tunnistin lukkoja ja haitallisia käyttäytymismalleja. Koitin käydä terapiassakin, mutta se ei tuntunut oikealta. Tunsin etten saa siitä itselleni mitään. Tiedostaminen ja itsensä ymmärtäminen on ollut arkea tuosta lähtien.
Mutta miksi haluan edelleen kuolla? Miksi en pysty hoitamaan perusasioita ennen kuin viime tipassa? Olen kotonani kuin lamaantunut, ikäänkuin tyhjäkäynnillä. Pakenen kotona tulevaa pahaa oloa youtubevideoihin ja kännykkäpeleihin. Ahdistus joka tulee tekemättömistä asioista on kammottava. Laskuja jää maksamatta, astianpesukone jää täyttämättä, pyykkivuori lisääntyy. Lattialla on villakoiria. Pahin näistä on nuo raha-asiat. Ongelma ei ole ettei olisi rahaa, en vaan pysty avaamaan laskuja. En pysty ottamaan niistä vastuuta, en saa aikaiseksi vaikka järki huutaa että ”hyvä mies, sun täytyis ne hoitaa”. Ajattelen että huomenna. Tai ylihuomenna. Tai.. Ja tämä ahdistaa todella paljon. Niin että olen taas jälleen kerran ruvennut miettimään itsemurhaa. Olen miettinyt tavankin valmiiksi, oikeastaan useamman tavan. Mutta oikeasti en halua kuolla, haluan nähdä lasteni kasvavan. Haluan kehittyä työssäni, viettää aika kavereiden kanssa.
Olen huomannut että asiat ovat aina paremmin jos en ole kotonani. Tähän asuntoon liittyy niin paljon negatiivista ”karmaa” että pää hajoaa täällä välillä. Lamaannun, pakenen itseäni täällä. Inhoan tätä paikkaa. Ja pelottaa että johtuuko se sittenkään tästä paikasta, onko mulla joku muu jumi päässä mistä en ole tietoinen. Olen silti päättänyt laittaa tämän kämpän myyntiin.
Silloin jos olen muualla, niin on paljon parempi olla. ”Poissa silmistä, poissa mielestä” mentaliteetilla. On liian helppo hetkeksi unohtaa.. Pelottava ajatus koittaa etsiä syytä ulkopuolelta, mitäs jos se ei olekkaan tämä asunto. Vaikka melko varma siitä olenkin.
Varsinkin naisystävän luona todella hyvä olla. Hellyyttä, ymmärrystä, hyviä ja antoisia pohtivia keskusteluja, hyvää huumoria ja uskomatonta seksiä. Pelottaa että menetän sen kaiken tämän alakulon ja saamattomuusen takia. Pitäisi toimia, mutta kun ei pysty. Ja tämän takia mietin itsemurhaa. Tuntuu kuin olis oravanpyörässä, mikä ei tahdo hiduata sen vertaa että pääsis hyppäämään pois. Ei pääse näkemään tilannetta ulkopuolelta. Tähänkin auttais se kuolema, pääsis pois. Ja takaraivossa kelluu kuva henkiolennosta jollai ei ole murhetta tai pahaa oloa. Se henkiolento viipyisi aikansa maan päällä ja katsois ulkopuolelta koko tilannetta. Menis hautajaisiinkin, koska jostain syystä oon aina halunnu nähä et kuinka surullisia ihmiset ois mun hautajaisissa. Jotenki yksinkertaisuudessaan karmiva ajatus.
Itsemurhaan sopisi parhaiten helium-maski. Helium syrjäyttäisi hapen ilma tukehtumisen tunnetta. Helppo ja kiviton lähtö, sais vielä kokea happivajeen aiheuttaman euforian juuri ennen kuilemaansa. Yai sitten maastoituis vaaleisiin vaatteisiin ka menis junan alle niin ettei kuljettaja huomaa. Ihan liian houkuttavia ajatuksia molemmat.
Aiemmin oon säikähtänyt moista ajattelua, mutta nykyään se tuntui luonnoliselta. Ja tiedän että tämä ei ole hybä tilanne.
Ajatuksia otan mielelläni vastaan.