Häkkilintuna

Häkkilintuna

Käyttäjä haitula aloittanut aikaan 23.12.2014 klo 16:54 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä haitula kirjoittanut 23.12.2014 klo 16:54

Uusi täällä.
Olen joskus vuosia sitten ollut täällä. Mutta ne tunnukset on kadonneet muistista.

Olen melkein 20 vuotta kärsinyt paniikki häiriöstä ja ahdistus häiriöstä. Kokenut myös raskauden ajan masennuksen.
Paniikki ollut hyvin kurissa lääkityksellä. Mutta nyt pari kk ajan on kohtauksia tullut. Varsinkin aamun ekat 2h on pahinta.
En tiedä mistä tää johtuu. Ahistaa nuo olot ☹️

Kohta pitäisi lähteä anopille, ja kohtaus iski. Alkoi raajat puutumaan jne…

Nykyisin tuntuu ettei mulla oo ketään kelle puhua näistä asioista. Siksi kai tänne tulin purkamaan itseäni ja ajatuksiani.
Jos vaikka tämä kirjoittaminen auttaisi.

Rauhallista Joulun aikaa teille kaikille! ☺️❤️

Käyttäjä haitula kirjoittanut 23.12.2014 klo 21:34

Jatkan vielä...

Miksi otsake : Häkkilintuna?
Siksi koska huonoina aikoina tunnun olevan kotini vanki. Kotona on vain hyvä olla. Poistuminen kotoa ahdistaa ja pelottaa.
On aikoja parempiakin.
Viime syksynä oloni oli niin hyvä, että.hain aikuispuolelle kouluun. Pääsin ja tämän vuoden alussa aloitin.
Koulu on ollu mulle henkireikä. Rakastan siellä oloa. Mutta nyt nää parikuukautta kun oon taistellu aamut paniikin kanssa, on ollut tuskaa. Ja oloa ei helpota se, että mahatauti kausi menossa. Ja minulla on sitä kohtaan suuri pelko, fobia.

Tammikuussa alkaa TOP jakso. Tuttu paikka. Tutut ihmiset, silti se ahdistaa. Haluisin olla vain koulussa.

Nuorimmainen vie voimani, vilkas lapsi ja kova luonteinen. Mutta niin rakas! Neurolle hällä myös aika pian. Onko ymmärryksessä vikaa tms...

Tänään olen miettinyt sitä, että mitä/ mikä on onni?
En muista, milloin olisin tuntenut sitä tunnetta....
Joku tässä elämässä mättää. Jokin asia vain ei ole kunnossa. 😑❓

Käyttäjä Hukka73 kirjoittanut 24.12.2014 klo 08:19

Tervetuloa joukkoon. Kirjoitit oikeaan paikkaan.

Paniikki häiriöt ovat ikäviä kun mikä tahansa tilanne voi laukaista oireen. Itse hikoilen ja vaihdan väriä. Itsellä ei ole lääkitystä kun lekurin mielestä oire liittyy sairauteen.

Hyvää joulua sinulle! 😀

Käyttäjä haitula kirjoittanut 24.12.2014 klo 09:50

Joulu aatto alkanut ihan hyvillä fiiliksillä. Jatkukoon tämä olo tila iltaan asti. 😊

Käyttäjä haitula kirjoittanut 24.12.2014 klo 13:41

Hukka73 kirjoitti 24.12.2014 8:19

Tervetuloa joukkoon. Kirjoitit oikeaan paikkaan.

Paniikki häiriöt ovat ikäviä kun mikä tahansa tilanne voi laukaista oireen. Itse hikoilen ja vaihdan väriä. Itsellä ei ole lääkitystä kun lekurin mielestä oire liittyy sairauteen.

Hyvää joulua sinulle! 😀

Kiitos Hukka73 kommentista
🙂🌻

Itellä paniikkikohtauksessa päälimmäisenä on raajojen puutuminen, sydän hakkaa ja maha menee sekaisin. Olen tän kanssa ollut terapiassa 7 vuotta, psyk päiväosastolla 7 kk. Tällä hetkellä lääkitys optipar ja täsmä lääkkeenä opamox. Opa auttaa kyllä hyvin kohtauksen, mutta oon huomannut että niitä joutuu taas ottaa useammin , eli olot lisääntyy.

Käyttäjä haitula kirjoittanut 24.12.2014 klo 14:29

Lapset avanneet lahjat ja jouluruoka syöty 🙂

Käytiin vanhemmillani aamupäivästä. Ja oli ehkä vika tikki.

Mun isä on ollu alkoholisti pian 50 vuoden ajan. Lapsuudessa paljon kuulin ja näin fyysistä ja psyykkistä väkivaltaa. Siksi tääki paska tuli elämääni, paniikki.

Isäni ei koskaan ole arvostanut naisia. Ja ihmisiä jotka eivät ole syystä tai toisesta olleet paljoa työelämässä.
Itselläni ei työhistoriaa paljon ole. Koska lapset tuli elämääni ja olin heidän kanssa kotona. Sitten iski paniikki niin pahasti päälle. Välillä roskien vieminen oli työn ja tuskan takana.

No, tänään isäni lohkoiksi eräässä keskustelussa kun puhui eräästä pariskunnasta , että " se mies on tehnyt töitä aina, se on rehellinen ja sen juttuihin voi luottaa! Mutta nainen ( joka ei ole ollut työelämässä paljoa) on sellainen paskan puhuja !"

Että kiitos vaan minunkin puolestani, kun tuolla kannalla olet. 😠

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 24.12.2014 klo 17:26

Hei haitula
Paniikkikohtaukset ei kivoja. Minulla niitä myös ollut. Alkaa sydän hakkaan
ja hikeä pukkaa. Kädet tärisee mikään pysy käsissä ym. Paikat missä paljon ihmisiä
saa monesti paniikin aikaan. Samoin suljetut tilat hissit .bussit ym.
En vielä keksinyt miten saisi kohtaukset kuriin.

Käyttäjä haitula kirjoittanut 24.12.2014 klo 17:49

sarrukka kirjoitti 24.12.2014 17:26

Hei haitula
Paniikkikohtaukset ei kivoja. Minulla niitä myös ollut. Alkaa sydän hakkaan
ja hikeä pukkaa. Kädet tärisee mikään pysy käsissä ym. Paikat missä paljon ihmisiä
saa monesti paniikin aikaan. Samoin suljetut tilat hissit .bussit ym.
En vielä keksinyt miten saisi kohtaukset kuriin.

onko sulla sarrukka lääkitystä?
Mä olen monesti selvinnyt kohtauksesta niin, että heti kun tunnen että alkaa tulemaan, alan mielessäni hokea: se on vain paniikkia, menee kohta ohi! Selviän tästä!
Mutta on myös sellaisia kohtauksia että en saa menemään tolla ohitse niitä.

On tuo paniikki vaan kurja homma. Rajoittaa välillä elämää aika paljon.
☹️

Käyttäjä Hukka73 kirjoittanut 24.12.2014 klo 18:24

haitula kirjoitti 24.12.2014 13:41

Hukka73 kirjoitti 24.12.2014 8:19

Tervetuloa joukkoon. Kirjoitit oikeaan paikkaan.

Paniikki häiriöt ovat ikäviä kun mikä tahansa tilanne voi laukaista oireen. Itse hikoilen ja vaihdan väriä. Itsellä ei ole lääkitystä kun lekurin mielestä oire liittyy sairauteen.

Hyvää joulua sinulle! 😀

Kiitos Hukka73 kommentista
🙂🌻

Itellä paniikkikohtauksessa päälimmäisenä on raajojen puutuminen, sydän hakkaa ja maha menee sekaisin. Olen tän kanssa ollut terapiassa 7 vuotta, psyk päiväosastolla 7 kk. Tällä hetkellä lääkitys optipar ja täsmä lääkkeenä opamox. Opa auttaa kyllä hyvin kohtauksen, mutta oon huomannut että niitä joutuu taas ottaa useammin , eli olot lisääntyy.

Minulla kanssa menee maha sekaisin paniikkikohtauksissa. Todella ikävää ja joudun soittamaan hoitajalleni kun iskee todella paha kohtaus. Koitan aina rauhoittaa itseäni kohtauksen aikana. Joskus jopa auttaa tilanteseen. Olisin onnellinen jos tavalla tai toisella pääsisi eroon kohtauksista. Mietin tässä pitäisiko vaatia lääkkeen oireisiin jos auttaisi..

Käyttäjä sarrukka kirjoittanut 25.12.2014 klo 13:18

Minulla ei varsinaista paniikkilääkettä. Propralia tykytykseen,käsien tärinään
ja verenpaineeseen. Minä myös oireilen vatsalla. Outoon paikkaan mennessä
ensin pitää selvittää missä lähin vessa. Palkon jää näkemättä ja kokematta tämän
vaivan vuoksi. Elämä hyvin rajoittunutta.

Käyttäjä haitula kirjoittanut 25.12.2014 klo 20:18

Hukka73 kirjoitti

Minulla kanssa menee maha sekaisin paniikkikohtauksissa. Todella ikävää ja joudun soittamaan hoitajalleni kun iskee todella paha kohtaus. Koitan aina rauhoittaa itseäni kohtauksen aikana. Joskus jopa auttaa tilanteseen. Olisin onnellinen jos tavalla tai toisella pääsisi eroon kohtauksista. Mietin tässä pitäisiko vaatia lääkkeen oireisiin jos auttaisi..

kysy ihmeessä lääkettä jos tuntuu siltä. Itse en voisi varmaan elää ilman lääkettä. Tai olisin taas neljän seinän sisällä.
Mulle toisaalta neljän seinän sisällä olo on pahinta, vaikka välillä ei haluaisi kotoa pois lähteä.

Käyttäjä haitula kirjoittanut 25.12.2014 klo 20:20

sarrukka kirjoitti 25.12.2014 13:18

Minulla ei varsinaista paniikkilääkettä. Propralia tykytykseen,käsien tärinään
ja verenpaineeseen. Minä myös oireilen vatsalla. Outoon paikkaan mennessä
ensin pitää selvittää missä lähin vessa. Palkon jää näkemättä ja kokematta tämän
vaivan vuoksi. Elämä hyvin rajoittunutta.

Mulla on kans se että vessa pitää tietää missä on. Ja auta armias jos joku paikka missä ei vessaa, paniikki päällä heti!

Käyttäjä haitula kirjoittanut 25.12.2014 klo 20:24

Haluisin olla iloinen ja pirteä.
Iloinen olen, aina välistä 😉
Pirteä, hetkittäin.
Nähtävästi vaikka koulussa ei tuu kovin usein paniikki oloja, niin silti jännitän tai jotain siellä oloa. Kotiin kun tulen ja oon tehnyt kotihommat olen aivan poikki! Yöunille nukahdan jo siinä 21, samaan aikaan kuin pienin lapseni. En jaksa enää valvoa.

Eilen aattona jo alku illasta iski kamala väsymys. Erinlainen päivä kun oli kuin normaalisti, niin henkisesti väsyn tosi paljon.

Käyttäjä Hukka73 kirjoittanut 26.12.2014 klo 13:52

haitula kirjoitti 25.12.2014 20:24

Haluisin olla iloinen ja pirteä.
Iloinen olen, aina välistä 😉
Pirteä, hetkittäin.
Nähtävästi vaikka koulussa ei tuu kovin usein paniikki oloja, niin silti jännitän tai jotain siellä oloa. Kotiin kun tulen ja oon tehnyt kotihommat olen aivan poikki! Yöunille nukahdan jo siinä 21, samaan aikaan kuin pienin lapseni. En jaksa enää valvoa.

Eilen aattona jo alku illasta iski kamala väsymys. Erinlainen päivä kun oli kuin normaalisti, niin henkisesti väsyn tosi paljon.

Uusi tilanne jossa ei tiedä ennalta mitä tapahtuu aiheuttaa stressiä ja samalla iskee paniikkikohtaus. Erityisesti jos tilantessa pitää mahdollisemman tarkkana ja terävänä. Luonnollisesti uudet tilanteet jännittävät ja väsyttävät..

Käyttäjä haitula kirjoittanut 28.12.2014 klo 22:11

Hukka73 niin se on, uusi jännittää ja jännitys kuluttaa. Koulua oon käynyt nyt pian vuoden. En uskonut että näin kauan tää kestää. Siis väsymys. Mutta olenkin sellainen jännittää, että Ihmekkös tuo 🙂

~~~~~
Eilinen meni ikä kriisin merkeissä (pian 40v) sekä mietin omaa terveyttä ja itsestä huolta pitämistä.
En siis pidä itsestäni mitenkään huolta, en pahemmin liiku, poltan, rakastan syömistä... :/
Pitäisi tehdä muutos, mutta miksi se on niin vaikeaa ? ☹️ suututtaa kun ei minkäänlaista itsekuria minulla ole.

Tänään taas ollut kunnon ahdistus päivä. Tuntuu ahdistavan kaikki.
Oikeestaan tuo alkoi eilen illalla. Nukkumaan mennessä sydän hakkasi niin että en muista milloin viimeeksi oli noin .
Tänään taas rintaa puristanut ahdistus. Kuin 100 kg kivi olisi painona 😭

Vielä olisi 1vk ja 3 pv lomaa. En haluaisi että koko loma näissä merkeissä menee .

Käyttäjä haitula kirjoittanut 03.01.2015 klo 19:38

Voi väsymys!

Tänään vietettiin pienimmän lapsen synttäreitä.
Tuntuu että voisin nukkua nyt viikon.