Tervehdys. Ajattelin kirjoitella tänne koska en tässä vaiheessa keksi muutakaan. Olotila on aika sietämätön
ja tuntuu että en pysty puhua kenellekään tuntemalleni ihmiselle.
Varmaan pitäisi tässä vaiheessa pohjustaa tilannetta ja kertoa jotain itsestäni. Olen kolmenkympin ylittänyt mieshenkilö,
ohjelmistotuotantoalan yrittäjä. Nuorena olin koulukiusattu ja kesti yli 22 ikävuoteen asti ennenkuin pääsin kaikista siitä
seuranneista ongelmista, kuten vaikeasta masennuksesta, nuorena alkaneesta alkoholismista ja muusta eroon. Sen jälkeen elämä
olikin ihan hyvää ja ennenpitkää päädyin parisuhteeseen joka oli parasta mitä elämälleni on tapahtunut. Tämä ihmissuhde kuitenkin
päättyi yhteisellä päätöksellä jokunen kuukausi sitten. Vaikka kyseessä oli yhteinen päätös, olin minä teknisesti se
jätetty osapuoli. Toinen osapuoli sanoi välittävänsä paljon ja rakastavansa kyllä ystävänä, ja että olen yksi hänen elämänsä
tärkeimmistä ihmisistä. Itse koen samoin, mutta sillä erotuksella että itselläni oli vielä romanttisia tunteita kyseistä ihmistä
kohtaan. Eroon ei liittynyt mitään draamaa tai kolmansia osapuolia. Kai kyseessä oli vain se normaali erilleen kasvaminen.
Saatoimme suhteen siis kunnialla loppuun niin hyvin kuin kaksi ihmistä jotka välittävät toisistaan mahdollisesti voivat.
Jonkin ajan kuluttua minua alkoi silti ahdistaa enkä halunnutkaan olla kyseisen ihmisen kanssa tekemisissä. Tunteet eivät
kuole helposti ja ajatukset siitä, että hänellä olisi joku toinen tai kävisi treffeillä tuntuvat ahdistavilta. Itseäni suojellakseni
päätin, että emme pitäisi yhteyttä koska halusin suojella itseäni. Emmekä ole myöskään pitäneet. Sanoin että hän voi kyllä
ottaa yhteyttä jos siltä tuntuu, mutta itse en sitä oma-aloitteisesti tekisi. Oloni muututtua pahemmaksi – siitä kohta – olen silti yrittänyt, koska hänen kanssaan keskusteleminen on aina ollut niin helppoa. Hän ei ole enää vastannut yhteydenottoihini.
Pikkuhiljaa se parisuhteen kokoinen tyhjä aukko on kasvanut valtavaksi tyhjiöksi jota ei niin vaan täytetäkään. Vaikkei
ero tullut mitenkään puskista, oli meillä silti suunnitelmia vaikka viimeiset ajat täyttikin lähinnä parisuhteesta keskusteleminen.
Nyt kun niitä suunnitelmia ei ole, tuntuu ettei elämässä ole mitään horisontteja. Itsetuntoni on täysin mennyttä. Tuntuu että
se mitä luulin saaneeni elämästäni korjattua ei sitä ollutkaan, tai jos se oli, se oli haurasta ja liikaa sidoksissa
pitkäaikaiseen suhteeseen. Minulla on sosiaalinen verkosto, muttei ketään joka osaisi kuunnella. Tai sen puoleen jaksaisi.
Niin ironista kuin se taustani ja tämänhetkisen tilani huomioiden onkin, olen itse ollut ystävilleni tietynlainen tukipilari
kun heillä on ollut vaikeaa, ja että he ovat nyt hämmentyneitä kun minulta ovat voimat täysin loppu. Olen toki yrittänyt keskustella
heidän kanssaan asioista, mutta päätynyt toteamaan että keskustelu ei hyödytä minua lainkaan vaan sensijaan lähinnä kuormittaa
muita ihmisiä. En ole aktiivisesti pitänyt enää toviin yhteyttä kehenkään, ja vaikka joku joskus minulta vointia kyseleekin,
vastaan hyvin vähäsanaisesti jos ollenkaan. Ainoat kontaktini ovat työtoverini, joiden kanssa välimme ovat kokonaan ammatilliset.
Viimeisen muutaman viikon ajan ahdistus on ollut jokapäiväistä ja fyysistä. En ole pystynyt nukkumaan kunnolla ja herään jos
jonkinsorttisiin painajaisiin. Tällä viikolla en ole nukkunut käytännössä ollenkaan, mitä nyt maksimissaan parin tunnin levottomia
koiranunia. Olen yrittänyt hoitaa työni ja siinä jotenkin onnistunutkin, mutta rehellisesti sanottuna olen aivan loppu. Viimeiseen
kolmeen päivään en ole enää voinut syödä mitään. Kaikki tuntuu täysin tarkoituksettomalta ja ajatukset oman elämänsä lopettamisesta
ovat alkaneet pyöriä mielessä. Voimat ovat yksinkertaisesti loppu. Haluan että voisin olla ilman kipua ja ahdistusta. Että
joku päivä olisi jotakin annettavaa toiselle ihmiselle ja sitä kautta saisi myös sitä voimaa takaisin päin.
Olen yrittänyt auttaa itseäni lueskelemalla tämänkin ryhmän kirjoituksia, ja pakko myöntää että monella tuntuu olevan
paljon huonommin. Jotenkin sitä vertaa itseään toisiin ja kokee että oma tilanne ei ole mitään. Että olisi pitänyt kärsiä kauemmin, kovemmin ja useampien vaiheiden kautta. Että olisi pitänyt jotenkin ansaita oikeus kipuunsa. Mutta ei kai tämä mikään kilpailukaan ole.
Hoitoon hakeutuminen on ollut hankalaa. Paikallisessa terveyskeskuksessa eivät ole ottaneet oikein vakavissaan, ja lääkäri ehdotti
lähinnä SSRI lääkitystä. Ja liikunta kuulemma auttaa siihen unensaantiin ja kaikki kyllä menee ohi itsestään. Eipä näytä menevän. Vieläkö tästä voi jotenkin rämpiä eteenpäin?
En oikein itsekään tiedä mitä tällä haen, mutta koen että on vaan pakko avautua jonnekin.
Sanotaan, että itsemurha pyörii ihmisen mielessä kun tuska ylittää tuskan käsittelemisen resurssit. Ehkä tässä haparoin niitä resursseja, olkoon se vaikka tällaisen pienen tekstiseinän tuottaminen täysin tuntemattomille ihmisille. Olkoonkin että otsikoinen tämän mielestäni huonosti, mutta en keksinyt muutakaan. Kiitos jos jaksoit lukea.