Etenevä sairaus ja yksinäisyys
Hei kaikille.
Minulla on kauhea taakka kannettavana. En pysty puhumaan tästä kenellekään. Kirjoitan nyt siitä tänne.
Sairastan parantumatonta, etenevää sairautta. Tämä selvisi pari vuotta sitten. Olen sinänsä päässyt sinuiksi diagnoosin – jonka nimeä en kerro tässä – kanssa. Sairaudesta olen pystynyt puhumaan lähipiirin kanssa ja laajemminkin. Se on helpottanut sopeutumista. Olen puhunut todella paljon asiasta. Olen luonteeltani sellainen, että käsittelen asioita sitä kautta (ja nainen kun olen, se on luontevaa).
On kuitenkin asia, josta en pysty puhumaan kenenkään kanssa. Ehkä olen jollekin joskus vihjannut, mutta varsinaisesti olen joutunut pitämään tämän asian itselläni. Minulla ei ole kovin hyvä ennuste. No, lääkärit tosin eivät koskaan ennusteita mielellään anna, ja minulle on korostettu aina, että tämä sairaus on hyvin yksilöllinen ja yllättävä, joten oikeasti kukaan ei voi tietää miten juuri minun kohdallani sairaus käyttäytyy. Mutta. Silti. Ennusmerkit viittaavat siihen, että sairaus on kohdallani hyvin aktiivinen ja etenee koko ajan. Kävin äskettäin taas magneettikuvassa, ja eihän siellä mitään miellyttävää nähtävää ollut, kuten odotettavissa olikin.
Paradoksaalisesti olen kuitenkin ulkoisesti erittäin hyvässä kunnossa (vielä). Minusta ei huomaa, että olen sairas. Sairaus ei ole vaikuttanut pysyvään olemukseeni vielä mitenkään. Mitään pysyvää vikaa ei yleensä ulkoisesti siis ole havaittavissa. Olen toki tästä tyytyväinen. Mutta mieltäni varjostaa koko ajan pahasti se, että koen olevani melkein kuolemansairas. Tiedän, että ennusmerkit kohdallani ovat huonot. Kuvat ja oireet kertovat, että sairaus on minussa joka puolella. Tiedän, että suurella todennäköisyydellä tämä sairaus etenee vuosi vuodelta armottomasti eikä sitä saada pysäytettyä. Parantavaa tai edes hidastavaa lääkettä ei ole keksitty. Mutta minä olen periaatteessa ainoa joka tietää tästä huonosta ennusteestani.
Niin, kannan yksin tätä hirveää taakkaa sisälläni. Joka päivä. Olen ainoa joka lähipiirissäni todella käsittää tämän asian. Muut luulevat että olen ns. hyvässä kunnossa. He ajattelevat muutenkin optimistisesti. Mutta minun mieleni päällä on koko ajan varjo. Tulevaisuus. En pysty puhumaan tästä kauheasta asiasta kenenkään kanssa. Tai ehkä pystyisin, mutta en voi. En voi kertoa tästä. En halua otsaani leimaa ”kuolemansairas”. Olen jo tähän mennessä nähnyt, mitä katoa tällainen sairaus saa aikaan ystävä- ja tuttavapiirissä. Jos kertoisin tästä ennusteesta ja sen aiheuttamasta ahdistuksesta, kaikkoaisivat loputkin, jotka ovat tähän asti jaksaneet. Nyt ymmärrän, miksi kuolemansairaat ihmiset eivät usein halua kertoa kellekään asiasta. He haluavat elää loppuun asti kuten ennenkin, ettei ihmisten suhtautuminen heihin muuttuisi, etteivät ihmiset alkaisi vieroksua heitä.
Kaikkein kauheinta minulle henkilökohtaisesti on rakkauden puute. Olen kolmekymppinen nainen. Olen tämän sairauden myötä tuomittu yksinäisyyteen loppuelämäkseni. Niin ainakin pelkään. En voi hyvällä tahdollakaan suositella kenellekään miehelle, että ottaisi minut kumppaniksi. Tämä vaikuttaisi hänenkin elämäänsä niin paljon, negatiivisesti. Sellaista miestä tuskin tulee löytymään, joka olisi siihen valmis. Ja vaikka joku nyt olisikin valmis, minun täytyy myös itse haluta se mies. Mikä ei ole ollenkaan helppo juttu. En minä ketä tahansa halua, tietenkään. Ja vaikka joku ottaisikin minut tämän taudin kanssa omakseen, niin enhän minä voisi hänelle jättää kertomatta huonosta ennusteesta. Että miekka heiluu pääni päällä. Eiköhän mies siinä vaiheessa miettisi vielä toisenkin kerran.
Irtosuhteita ja vakisuhteilua kyllä olisi edelleen tarjolla runsaastikin. Mutta ei sellainen riitä minulle. Tai, kai vakisuhteista jotain lohtua olisi. Saisi edes toisen ihmisen kosketusta, syliä. Mutta kun minä riudun, nuudun aidon rakkauden puutteeseen. Voisin kestää kaiken ikävän, jos minulla olisi rakkautta. Niin…
_Mira_