Luin lauantaipäivän ratoksi näitä juttuja erityisherkkyydestä. Olen kuullut asiasta jo aiemmin, mutta en ollut tutustunut siihen tarkemmin. Jo aiheesta kuultuani pienet kellot soivat päässäni ja aavistelin, että erityisherkkyys voisi sopia minuunkin. Ja lukemisen perusteella sopii.
Minusta oli myönteistä, että erityisherkkyys nähtiin paitsi haasteena myös vahvuutena. Ja myönnettiin, että se on ominaisuus, jonka kanssa täytyy oppia elämään. Tässä ketjussa on ollut monia minullekin tuttuja juttuja esimerkiksi ylikorostunut pelko väkivaltaelokuvien kohdalla. Kun sellaista pelkoa kokee, on parasta ymmärtää etteivät väkivalta- ja kauhuleffat ole minua varten. Vastaavasti voimakas liikutus esimerkiksi jonkun mainitsemassa joulukonsertissa tai jonkin taide- tai kulttuurikokemuksen yhteydessä. Myös herkkyys virikepaljoudelle, voimakkaille äänille ja kirkkaille valoille on tuttua. Niihinkin voi aika paljon itse vaikuttaa: välttää läsnäoloa ko. paikoissa, käyttää korvatulppia ja aurinkolaseja tarvittaessa jne. Näitäkin oli jo ketjussa mainittu.
dahliakukka kirjoitti 18.12.2015 16:33
Erityisherkkyys voi olla kirous, koska sitä kokee asiat niin sydänverellä, mutta samalla se on suunnaton lahja näkeä enenmän, tuntea enenmän. Mutta kuinka löytää se kultainen keskitie..se on itselläkin etsinnässä.
Niin... keskitie. Se tulisi löytää. LonelyWolf pohdiskeli masennuksen ja erityisherkkyyden yhteyksiä ja eroja. Minulle tulee mieleen myös vaativa persoonallisuushäiriö omine vinkeyksineen ja myös tuo täälläkin jo mainittu asperger. Minulla on ainakin piirteitä sekä vaativuudesta että asperger/adhd-spektristä, mutta ainakaan jälkimmäisestä ei ole riittävästi oireita diagnoosiin asti. Olen myös aika herkkä ahdistukselle ollut aina, vaikka ahdistushäiriötä ei olekaan diagnosoitu. Ahdistukseen taipuvaisillahan on myös todettu joissain tutkimuksissa olevan hermostollisia eroja muihin verrattuna. Olisiko silloin kyseessä samanlaiset vai erilaiset hermostolliset erot kuin erityisherkkyydessä.
Olen jo vuosia yrittänyt helpottaa oloani keventämällä aikataulua ja varaamalla aikaa yksin- ja joutenololle. Samoin olen välttänyt meluisia ja ruuhkaisia paikkoja. Aika paljon tulee käytettyä erilaisia kulttuuripalveluita ja mm. puistoja, joissa sitten herkistytään välillä oikein kunnolla. Olen yrittänyt suhtautua liikutukseen ja herkistymiseen sekä huumorilla että onnellisuudella siitä, että minulla on kyky ko. asioista nauttimiseen. LonelyWolfin linkkaamilla sivustoilla oli myös paljon arkisia hyviä vinkkejä kuten ravintoon ja nukkumiseen liittyviä. Niitäkin olen yrittänyt noudattaa, koska samoja neuvoja annetaan usein ahdistuksen hallintaan liittyen. Tällaista itseen tutustumista ja itsensä kanssa elämisen oppimistahan nämä asiat ovat.