Hei!
lohari76 kirjoitti 08.01.2010 klo 16.56
Missä menee raja tiettyjen temperamenttipiirteiden ja mielenterveyshäiriön välissä? Onko mahdollista vetää tiukkaa rajaa esim. lievemmän II tyyppisen maanis-depressiivisyyden ja impulsiivisen & sosiaalisen temperamenttityypin välille?
En osaa vastata kumpaankaan kysymykseen, sillä en ole mielenterveyden, enkä myöskään käyttäytymistieteen asiantuntija. Maanis-depressiivisyyskin on minulle vieras asia. Temperamentti ja sen erilaiset ilmenemismuodot ovat asia, jota olen itsekin tutkinut. Liisa Keltikangas-Järvinen on psykologi, joka on kirjoittanut monta kirjaa aiheesta temperamentti http://wsoy.fi/yk/products/show/25135 . Jos jaksat kirjallisuuteen perehtyä.
Missä menee raja uskonnon ja harhan välillä? Jos kokee paranormaaleja ilmiöitä, onko kyse uskonnosta vai harhasta? Olettaen, että ilmiöt eivät sotke ko. henkilön elämää tai varsinaisesti ota sitä valtaansa. Kertovatko erikoiset taipumukset ja uskomukset oudosta elämänkatsomuksesta ja persoonasta vai mielenterveysongelmasta?
Itse en ole uskovainen. Paranormaalit ilmiöt ovat kuitenkin mielestäni jotain muuta, kuin uskontoon liittyviä. Mutta kun liität ne yhteen, oletan, että olet kokenut uskonnollisen paranormaaliksi ilmiöksi luokittelemasi ilmiön? Paranormaalit ilmiöt luokittelen itse ulkoavaruuteen kuuluviksi ilmiöksi, joita maan päällä asuva kansa aina silloin tällöin kertoo kokeneensa, vaikka esimerkiksi lentävät lautaset voidaankin hyvin helposti määritellä joksikin tavanomaisemmaksi ilmiöksi, joka on sattunut suotuisissa olosuhteissa tapahtumaan.
Toki on olemassa paljon ihmiselle selittämättömiä asioita, joita tapahtuu ihan oikeastikin. Ulkoavaruus on suuruusluokassaan mieletön. Emmekä pysty tietämään; onko siellä elämää / minkälaista elämää siellä on.
Et kerro sen enempää (kokemistasi?) paranormaaleista ilmiöistä. Joten niihin on vaikea ottaa minkäänlaista kantaa. Toiset uskovat enemmän avaruudessa vallitsevaan elämään ja toiset vähemmän. Mielestäni pelkästään se seikka ei lajittele ketään elämänkatsomukseltaan oudoksi tai persoonastaan oudoksi, eikä myöskään kerro mielenterveysongelmasta.
Näistä asioista sinun tulisi keskustella järkevästi hoitotahosi kanssa, jos sinulla sellainen on ja, jos koet, että asia on sen arvoinen.
Mistä tietää, mikä on normaalia eli todellista minua itseäni, jos vuosia kärsityistä ongelmista on oikeastaan tullut se normaalitila? Ovatko aktiivisuuspuuskat merkki siitä, että on toipumassa masennuksesta, vai siitä, että päällä on hypomania?
Sitä itsekin aina välillä mietin, että mikä on ns. todellista minua itseäni, kun olen masennuksesta kärsinyt jo useita vuosia. Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen ei osaa vastata, kuin ammatikseen näitä asioita pohtiva.
lohari76 kirjoitti 13.01.2010 klo 09.28
Tajusin, että ainakin tuntemusten asteella kirjoittaessani vauhdikkaalla päällä ajatukseni hyppelehtii aiheesta toiseen.
Niin minullakin, eikä minulle ole koskaan edes ehdotettu, että saattaisin mahdollisesti olla maanis-depressiivinen.
Jaarittelen vähän kaikesta tajunnanvirtatyylillä ja innostun selostamaan pitkät pätkät aiheen vierestä. Kun tässä oli pari tasapainoiselta tuntuvaa päivää, niiden aikana ajatukset pysyivät kirjoittaessa hyvin kasassa.
Saatan itsekin selostaa keskustellessani esimerkiksi ystäväni kanssa, pitkät pätkät aiheen vierestä ja palata sitten aiemmin käsiteltyyn aiheeseen. Tiedän tämän johtuvan ainakin omalla kohdallani siitä, että minun on päästävä kertomaan muistamani asia heti, tai muuten unohdan sen totaalisesti. Joten palatessamme aiemmin käsittelemäämme asiaan ystäväni kanssa, minun pitää kysyä, että mistäs olinkaan puhumassa. Mutta mielestäni tämä on hyvinkin luonnollista ja tapahtuu usein, jos on paljon asiaa / kerrottavaa mielessä ja samaan aikaan yrittää muistaa mitä tuo vastapuoli keskustelussa nyt aiemmin kertoikaan asioistaan minulle. Masentuneen mieli ei ainakaan ole se valppain ja virkein.
Pohdit paljonkin näitä asioita, joten kehoitan tosissaan keskustelemaan kaikesta mieltä painavista kysymyksistä hoitotahon kanssa.
Minullakin on hyvä mielikuvitus ja jo ennen sairastumistani saatoin keksiä päässäni jonkin hyvän 😉 idean ja jo pelkästään tuon idean nostaminen tajuntaani saattoi tuoda mahtavan virneen kasvoilleni.
Temperamentista löytyy tietoa myös täältä: http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/jokainen_on_yksilo.php
Rohkeasti kissat pöydille 🙂👍