Hassua!
Vähän joskus tuntuu, että ihminen kategorisoidaan tämän diagnoosin jälkeen jotenkin tosi ISOKSI ONGELMAKSI.
Niin kuin esimerkiksi, tuossa edellä mainitsemassani http://areena.yle.fi/video/1307515349550 ohjelman tiedoissa mainitaan "Aamutohtorin kanssa jutellaan epävakaasta persoonallisuudesta. Tämä mielenhäiriö ilmenee muun muassa myrskyisinä ihmissuhteina, impulsiivisuutena ja väkivaltaisuutena, ja hankaloittaa selvästi elämää."
Minun ihmissuhteeni eivät ole myrskyisiä, jos ei lueta sitä, että hankalat persoonat hakeutuvat seuraani, enkä osaa päästä heistä eroon. Väkivaltainen olen ainoastaan silloin jos minuun kohdistetaan väkivaltaa, mutta totta tämä mielialojen vaihtelu hankaloittaa elämää aika tavalla. Impulssiivisyys sitä kautta, että ahdistun herkästi, teen joskus nopeasti päätöksen, jota kadun myöhemmin. Sanon helposti kyllä, kun pitäisi sanoa ei.
Totta se, että mielialojen suuri ja nopea vaihtelevuus on kaikista rasittavinta, ainakin itselläni. Mutta nuo kaikki edellä mainitsemani (lukuun ottamatta viimeistä lausetta) on varmaan tuttuja aika monelle ihan terveelle ihmiselle.
Masennus ja siihen liittyvä asioiden läpikäynti on raskasta ajoittain, jos kuormitus on liian suuri ja keskusteluapu liian vähäistä. Ahdistun ja joudun käyttämään ahdistuslääkkeitä. Lamaannun.
Negatiivisten tunteiden hallitseminen ja havaitseminen on minulle vaikeaa. Vihaa en osaa käsitellä. Pelkään vihaisia ja agressiivisiä ihmisiä.
Vaikka epävakaaseen persoonallisuuteen kuuluu monenlaista, ei kaikille epävakailla ole kaikkea ja joillakin jokin tietty korostuu jne. Toivon, että epävakaita ei "tuomita" suoralta kädeltä. Eli jos jollakin on tuo diagnoosi, niin se ei ole koko se ihminen. Sitten myös se, että toinen on enemmän epävakaa, kuin toinen. Ja kaikki epävakaat ei hae hoitoa, kuten ei kaikki mielisairautta potevatkaan.
Mielialojen vaihtelevuus on tässä kaikista kamalinta. Sitä kun hyppää suoraan sinne alimpaan kuoppaan, ilman mitään välietappeja. Samalla lailla sieltä voidaan tulla myös ylös aika nopsasti.
Viime päivät on ollut aika tasaista ahdistusta.
Mikä näihin oireisiin sitten auttaa? On ainakin hyvä pitää kiinni ruoka ajoista, ettei verensokeri ja sitä kautta ärtymys pääse yllättämään. Itse huomaan aika pian, jos ruokailujen välillä on liian suuri aika. On monia muitakin keinoja oireiden hallintaan, jokainen hoidossa käyvä voi kysellä niitä omalta sairaanhoitajaltaan tai lääkäriltään.
Jos tästä oli jollekulle hyötyä, niin hyvä!