Kiitos kaikille kommenteista, tässä sitä vielä ollaan.
Minä kyllä olen tietoinen Al-anonista, myös AA:sta, ihan omien kokemuksien kautta.
Ongelma on nyt siinä, vai teenkö vaan tästä ongelman itselleni, en tiedä onko poikani alkoholisti vai psyykkisesti sairas, en tiedä onko minun hyysättävä ja jätettävä omiin oloihinsa.
Sitten on tämä ikuinen syyllisyys, mitä tunnen, jotain pojan paperiakin kerran näin niin siinä mainittiin jotain lapsuuden aikaisista vaikeuksista. Siis ihan varmaan niistä mitä minä olen aiheuttanut äitinä, kun olen itse ollut päihdeongelmainen.
Minulla on varmaan kummallinen vääristynyt käsitys koko elämästä ja ihmisenä olemisesta, tai ainakin äitinä olemisesta, onko minulla oikeus voida hyvin jos lapseni, vaikkakin aikuinen, voi huonosti?
Ja yleensäkin, minulla oli kerran yksi ihana ystävä, mielettömän rakas ystävä, hän sairastui sitten syöpää, minulla oli mielettömät syyllisyydet että miksi hän, koska koin että minulla ei ole oikeutta olla terve jos joku läheinen on sairas. Tämä siis pätee myös poikaani. Siihen aikaan kun ystäväni sairasti, minä oikein rukoilin että sairaus siirtyisi minulle, hän oli mielestäni oikeutetumpi elämään kuin minä.
En osaa pitää itselläni jotain jos tiedän että toinen on ilman, jos minulla on rahaa, harvemmin on ylimääräistä, on minun annettava rahaa pojalleni jos hän on ilman, jos ei muuta niin ostan vaikka puheaikaa puhelimeen.
Tai jos joltain puuttuu jokin tavara tai muu, annan omani ja olen sitten itse ilman.
Tunnen syyllisyyttä jos minulla on joku asia paremmin kuin jollakin läheisellä. Ottaisin kaikkien läheisteni sairaudet ja murheet itselleni jos pystyisin, jonkilainen usko minulla on siihen että minulla ei ole oikeutta voida paremmin kuin joku läheiseni.
Kai minä uskon että minä en ole yhtä arvokas ihmisenä kuin muut. Tai en minä tiedä.
Tänään yritin soittaa poikani psyk.polille, jätin soittopyynnön sos.hoitajalle, minusta tämä on kummallista, hän käy hoidossa yhdessä paikassa, minä toisessa. Johtuuko minun paha oloni poikani sairaudesta, ja jos johtuu niin miten minua voi hoitaa ja auttaa kun ei tiedä mikä se poikani todellinen ongelma on.
Kyllä minä olen sekava, ei näistä jutuista kukaan ota selvää.
Taidan olla pahasti läheisriipuvainen.
Kävin kerran Al-anon-ryhmässä, uskon ja tiedän että on hyvä juttu, mutta kun minulla oli niin paha olo, en jaksanut sitä että muilla meni niin hyvin, puoliso oli raitistunut, tai sitten oltiin erottu, ja kaikki oli hyvin. Miten minä eroan omasta lapsestani? Ja onko se alkoholi se ongelma vai mikä?
No, Al-anoniin olen ollut yhteydessä netin kautta, paljon lukenut ja kuulut hyvää asiaa ja viisauksia, mutta en pysty omaksumaan itselleni.
Älkää hermostuko!