Kyllä epätodellinen olo voi tulla aika monesta eri jutusta. Esim. suuri järkytys voi aiheuttaa sellaisen tunteen. Toisaalta, jos kokeilee jotakin uutta kuten vaikkapa sitä mietiskelyä, niin sekin muuttaa tajunnantilaa ehkä ihan hivenen ja se voi tuntua erikoiselta. En siitä nyt niin kovasti huolestuisi, mutta jos alat kuulla ääniä, joita muut eivät kuule tai jotain muuta hyvin poikkeavaa, on syytä käväistä lääkärissä.
Meillä kaikilla on ajatuksia ja mielikuvia, jotka eivät aina ole niin normaalejakaan. Olennaista on kai tajuta, että ne ovat minun ajatuksiani, eivät todellisia.
Buddhalaisessa ajattelussa painotetaan, ettei ole olemassa mitään tiettyä pysyvää minää, vain joukko erilaisia tajunnantiloja ja että käsitys pysyvästä minästä on tietynlainen ihmisiä yhdistävä harha. Intialaiset puhuvat mayasta. Länsimainen psykologia lähtee aivan toisesta lähtökohdasta. Länsimaisesti ajatteleville on ihan käsittämätöntä, että buddhalaiset munkit saattavat rakentaa vaikkapa hiekanjyväsistä monimutkaista mandalaa viikkokausia vain tuhotakseen sen. Siinä on kuitenkin syvää mielekkyyttä, jonka voi ymmärtää intuitiivisesti, mutta jos ajatus kaiken katoamisesta tyhjiin on ahdistava, voi ajatella jotakin muuta.
Itse puhuisin mielelläni tyhjyys-täyteydestä, tyhjyydestä, joka sisältää kaikki maailmankaikkeuden eri ilmiöt ja yhdistää ne tavalla, joka ylittää ihmisen arkiymmärryksen.
Mutta jos joku haluaa ajatella Jumalaa kristinuskon tarkoittamassa mielessä tai olla uskomatta mihinkään, hänellä on siihen täysi oikeus. Itse uskon, että kaikki polut vievät lopulta perille.