arka kirjoitti 29.1.2012 16:45
... Ole armollinen itsellesi, usein me ihmiset olemme säälimättömiä itseämme kohtaan. Kaikessa ei tarvitse olla täydellinen, ei edes hyvä. ...
Minusta joskus on hyvin hankala tietää, että milloin olen itselleni "armoton", säälimätön ja milloin minun pitäisi oikeasti vaan pakottaa itseni tekemään jotain, vaikka se tuntuisi epämiellyttävältä, pelottavalta, ahdistavalta. Varmaan minua on sekoittanut sama huomio, jonka nimimerkki "Jaksaako?" on myös tehnyt: ympäristön paine ja yleinen mielipideilmasto, että "masentuneen pitäisi vain ryhdistäytyä" jne.
arka kirjoitti 31.1.2012 16:33
Toisaalta sanotaan että perfektionisti saattaa sairastua masennukseen. Eikä siis laiska.Paljon varmaan riippuu lapsuudesta,kuinka valoisasti suhtautuvia ja positiivisia vanhemmat ovat olleet. Luulen että optimismi tarttuu, samoin kuin epäluulo, vähättely, mitätöinti. ...
Ajattelen välillä olevani saamaton, vaikka oikeasti jarrutan toimiani täydellisyyden tavoittelulla ja asioita pelkäämällä. Molemmat vanhempani ovat pessimistejä ja varsinkin isäni on hyvin vaativa, periaatteellinen ja voimakastahtoinen ihminen. Mutta molemmat vanhempani ovat myös hyvin huolehtivaisia ja rakastavia.Luulen että minuun on ikäväkseni "tarttunut" pessimismiä ja kovaa vaatimustasoa vanhemmiltani. Mutta en minä vanhempieni syyksi sitä mitenkään laita. He ovat tehneet parhaansa ja olleet puutteellisuuksineenkin oikein hyvät vanhemmat.
Lapset "perivät" vanhemmiltaan myös hyviä ominaisuuksia. Ja sisarukset voivat olla keskenään hyvin erilaisia, joten sekin kertoo että vanhemmilla on kuitenkin vain rajallinen vaikutus lapsiin. Yritän tässä sanoa, että mielestäni sinun, nimim. "arka", ei tulisi murehtia masennuksen vaikutusta lapsiisi. Kyllä he "imevät" itseensä ja kokevat sinun rakkautesi johdosta niin paljon hyviäkin asioita.
Minunkin mielestä tässä ketjussa kuvattu lyhytaikainen "saikuttaminen" on todella huono juttu. Lääkärillä juokseminen ja vain lyhyen sairausloman saaminen ei paranna kenenkään vointia. Tarvitaan pitempi lepo ja tukitoimia (lääkitys, terapia tms).
Ihmisiä todellakin ajetaan loppuun työelämässä, kun apua ja lepoa ei tarjota (riittävän) ajoissa. "Jaksaako?", keskity nyt vain oman vointisi parantamiseen ja voimien keräämiseen. Yritä unohtaa ulkopuolisten ikävät kommentit -- eivät he sinua tunne eivätkä muutenkaan ole oikeutettuja haukkumaan ketään. Itse pyrin välttämään sellaisten artikkelien ja kommenttien lukemisen, joissa asenteena on mainitsemasi kaltainen saamattomaksi ja laiskaksi haukkuminen.