Onneksi sulla on tänään lääkäri. Sekin saattaa hetkeksi auttaa, että voi hänelle sanoa että nyt ei ihan oikeesti kestä tätä olotilaa. Onko sulle jo kokeiltu useampaa lääkitystä, eikä ole sopivaa löytynyt? Tuntuu että harvalle mielenterveysongelmaiselle on oikea lääkitys löytynyt kovin nopeasti. Täytyy myös muistaa että harvalle ne lääkkeet ovat ainoa ratkaisu. Joskus myös tuntuu, että ei oikein edes tiedä toimiiko vai ei joku tietty lääke. Eivät ne kuitenkaan mitään ihmenappuloita ole, jotka ratkaisisivat kaiken. Lisäksi lääkäreilläkin on eri näkemyksiä ja mielipiteitä lääketieteestä, joten paljon riippuu myös lääkäristä, mitä nappulaa milloinkin syödään.
Oletko sä ihan yksin? Tarkoitan, onko ketään joka pystyisi sua jollain tavalla ymmärtämään. Joku jota kiinnostaisi edes? Itse koen ainakin ongelmalliseksi, että mun lähipiirissä ja kavereissa ei oikein ole ketään kenelle itse voisin kertoa omista epätoivon tunteista. Joillekin kavereilleni olen joskus yrittänyt sanoa, mutta eivät ne yleensä ymmärrä. Tai vaivautuvat heti ja haluaa vaihtaa puheenaihetta. Toisin sanoen ei mulla taida olla ainoatakaan todellista ystävää.
Jos ihminen on epätoivon keskellä, on todella vaikeata yrittää tsempata tai antaa ratkaisuja(ehdotuksia). Oon kuitenkin huomannut että tuska lievenee, jos tietää ettei ole näiden asioiden kanssa ainoa, siis YKSIN. Siihen perustuu mm. vertaistuki. Ainakin isommissa kaupungeissa sitäkin on tarjolla. Täytyy yrittää myös muistaa, että on myös ihmisiä, jotka ovat nousseet todella pahasta suosta. Saaneet elämän, vaikka se olisi tuntunut täydeltä mahdottomuudelta 🙂 Tuntuu kummalta, kun itsekin olen tämän vuoden elänyt ehkä elämäni surullisinta ja ahdistavinta aikaa, silti kaiken tämän epätoivon keskeltä joku ihme toivon pilkahdus aina tulee.
Niinkuin sanoin, vaikea sitä on neuvoa ihmisiä. Varsinkin jos ei tunne. Varsinkin mielenterveysongelmaista. Silti haluan antaa tsempit sinnekin päin. Itse ainakin koen sen edes vähän helpottavan. Pahan maailman, pahojen ihmisten keskeltä löytyy myös onneksi hyvyyttä.
Mut yhden neuvon haluan kuitenkin antaa. Koita olla käyttämättä lääkkeitä väärin. Siitä ei seuraa hyvää. Olen sitä tehnyt myös itsekin, vaikkakin viime aikoina olen ollut aika tunnollinen niiden kanssa ja käyttänyt, niitä kuten on sovittu. Tuntuu joskus hetkellisesti loistavalta ratkaisulta ottaa liikaa, mutta se ei auta tilannetta. Johtaa usein ongelmien pahenemiseen.
Voimia!