Elämästä on tullut pelottavaa
En oikein tiedä mistä aloittaisin, joten ehkä pitäisi vain mennä suoraan asiaan?
Tuntuu, että viimeisen parin kuukauden aikana jokin maailmassa on muuttunut. En osaa sanoa, milloin kaikki tarkalleen alkoi, mutta nyt olen alkanut hiljalleen havahtua siihen, ettei kaikki ehkä ole aivan kohdallaan.
Olen aina pitänyt itseäni suhteellisen todellisuudentajuisena ihmisenä. Taustalla on useampi vuosi masennusta (diagnoosista kolmisen vuotta) sekä kamppailua syömisen kanssa. Psykoottista oireilua minulla ei ole kuitenkaan koskaan todettu. Hoitoa ongelmiini sain, kunnes aloin hävetä itseäni liikaa, jotta olisin uskaltanut kohdata hoitohenkilökunnan. Jätin menemättä tapaamisiin, jäin yksin. Kuvittelin kuitenkin pärjääväni.
Ensin aloin pelätä öitä, jolloin todellista oli välillä vaikea erottaa unesta. Tämähän on kuitenkin aika normaalia, eikö? Että joskus uni sekoittuu todellisuuteen. Kunnes havahduin siihen, että OIKEASTI joudun öisin hiippailemaan keittiiöön ja hakemaan veitsen vierelle, koska pelkään jonkun tulevan yöllä tekemään pahaa. Joskus pelkään jonkun ilmestyvän vaatekaapista, joskus tunkeutuvan asuntoon ovesta. Päivisin en ymmärrä syytä pelkooni, sillä elämässäni ei todella ole sellaista ihmistä, joka tällä tavalla tulisi minua satuttamaan. Öisin en kuitenkaan uskalla nukkua ilman jotain kättä pidempää.
Sitten ahdistus alkoi haitata päiviäkin. Ihmisten ilmoilla liikkuessa alkoi tuntua jotenkin… vaikealta. Äänet kaikuvat liian kovina, värit ovat liian kirkkaita. Ihmisiä on liikaa ja tuntuu, että herätän liikaa huomiota. Että kaupassakin kaikki katsovat minua, kuin olisin varas tai pahantekijä. Joskus en pääse edes kauppaan saakka, on pakko paeta kodin turvaan.
Nyt en ole turvassa enää edes oman pääni sisällä. Olen käynyt sisäistä keskustelua itseni kanssa niin pitkään kuin voin muistaa (niin kuin varmaan kaikki muutkin, tyyliin ”Pitäisikö kokata riisiä vai pastaa? Pastaa söin eilen, tänään voisi tehdä jotain muuta…”) Viime aikoina pää on kuitenkin täyttynyt tuollaisista äänistä siinä määrin, että keskittyminen alkaa olla jo vaikeaa ja tekisi mieli vain hakata päätä seinään, jotta saisi ne hiljenemään. Jossain määrin tiedostan näiden päällekäisten äänten olevan omia ajatuksiani (ainakin yritän järkeillä niin), mutta en saa niitä vaimenemaan. Välillä en voi muuta kuin itkeä, kun en enää jaksa kuunnella.
Pahinta on, kun ajatusäänet äityvät vihaisiksi. Joko ne haukkuvat ja parjaavat ja nostavat esiin vanhoja epäonnistumisiani, tai sitten hyökkäävät kimppuun suoremmin. Joskus keittiössä saatan yhtäkkiä havahtua esimerkiksi siihen, että ääni ilmoittaa minun olevan vain taakka kaikille, ja olisi parempi, jos vain kuolisin pois.
Pelkään, että jonakin päivänä en enää pysty vastustamaan ääniä, vaan antaudun niiden tahdolle. Öisin olen jo huomannut olevani heikompi, entä jos äänet silloin ottavat vallan ja päädyn tekemään jotakin peruuttamatonta?
Kaiken tämän keskelläkään en osaa oikein sanoa, mistä voisi olla kyse. Eihän kyse voi olla psykoottisestakaan oireilusta, minähän pystyn kuitenkin vielä toimimaan, en ole täysin lamaantunut tämän kaiken keskellä. Joskus pystyn katselemaan hetken vaikkapa televisiota ilman, että äänet ovat kovinkaan häiritseviä.
Onkohan kellään täällä kokemusta vastaavanlaisesta oireilusta? Miten ajatusäänet oikein voisi saada kuriin, välillä tuntuu kuin pää olisi vain täyttä kohinaa…