Elämänkatsomus tukena vaikeuksissa
Hei! Olen kiinnostunut elämänkatsomuksista ja merkityksellisyyden kokemuksesta. Aihe on henkilökohtainen, ja kukin jakakoon minkä verran kokee luontevaksi. Haluaisin kuulla, millainen elämänkatsomus Sinulla on, ja miten se tukee Sinua vaikeuksissasi.
Kävin antoisaa keskustelua aiheesta ketjussa ”Jonkinlainen, erikoinen väsymys. Maailmantilaan. Elämään. Ja kaikkeen.” ja sieltä voi lukea ajatuksiani, jos ne jotakuta kiinnostavat.
Jos muotoilen elämänkatsomukseni ylväästi, niin uskon Korkeimpaan Hyvään, mikä motivoi tavoittelemaan elämässä hyvyyttä, totuutta ja kauneutta. Minulla tämä toteutuu paljolti filosofian ja taiteen kautta. Kun olin paremmassa kunnossa, olin diakonisesti aktiivinen, mikä tuotti paljon merkityksentunnetta.
Merkityksellinen elämä toteutuu itselleni kuitenkin ennen kaikkea arjessa. Se on Vaimon rakastamista, lemmikkien hoitamista, ystävällistä käytöstä harvalukuista lähipiiriä kohtaan. Se on koti- ja pihatöissä mukana olemista ja elämän jakamista. Ihan simppeliä perussettiä. Uskon, että tässä kärsimyksentäyteisessä elämässä Jumala on kuitenkin läsnä, opettaa ja johdattaa. Uskon klassiseen ristin sovitukseen ja iankaikkiseen elämään täydellisessä yhteydessä Hyvyyteen, Totuuteen ja Kauneuteen.
En halua väitellä siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Olen kiinnostunut siitä, miten koette elämän ja miten löydätte siihen mieltä hyvinä ja huonoina päivinä. Omat ajatukseni ovat käyneet harvinaisiksi, minkä kyllä tiedostan. Ne toimivat minulle. Mikä toimii Sinulle? Ovatko ajatuksesi kenties kasvaneet tai muuttuneet elämänkokemuksen myötä? Itse olen tullut yhä tietoisemmaksi, että helpot vastaukset eivät toimi, ja elämässä tarvitaan myös paradokseja, kuten kärsimyksessä puhuva Jumala.
Pyydän keskusteluun kaikkia kunnioittavaa sävyä. Toivon, että keskustelu ravitsisi lukijoiden ajattelua ja tuottaisi läheisemmän yhteyden merkityksenkokemukseen kullekin luonnollisimmalla tavalla. Masennus ja epätoivo ovat yhteisiä vihollisia, ja merkitys on lääkkeiden ja terapioiden ohella aseemme niitä vastaan.