Hei Pentti!
On surullista, miten elämäsi on mennyt ja että haluaisit kuolla. Sinulla täytyy olla tosi paha olla, kun sellaista ajattelet. On todella surullista, että et koe elämää elämisen arvoisena.
Oletko ollut lääkärissä pahan olosi takia? Oletko hakenut apua? Minä haluan kannustaa sinua siihen, että olisi edes toivoa paremmasta. Jo se, että saat jollekulle kertoa itsestäsi saattaa auttaa. Tässä ketjussakin toki voit kertoa, mitä haluat. Jospa siitä olisi apua.
Miksi sinulla ei ollut lapsuutta? Oletko missään vaiheessa unelmoinut mistään? Oletko joskus nauttinut jostain? -Pahanolon vuosinani (jolloin oli aina paha olla tai mikään ei tuntunut miltään) aloin jossain vaiheessa tehdä sellaisia asioita, joista tiesin aikaisemmin tykänneeni (muistaakseni jonkun minua siihen kehotettua). Tosi pieniä juttuja. Silloin voi huomata hetkeksi saavansa ajatukset pois pahoinvoinnista ja elämän raskaudesta ja jo se helpotti oloa (sen hetken).
Mitä sinulle tapahtuu, kun '...voimat ovat kertakaikkiaan lopussa ja pieninkin vaikeus musertaa alleen'? Jäätkö sänkyyn makaamaan vai voitko vaan todella huonosti (eli olet tuskainen ja rauhaton, kuten kirjoitat)?
Onko sinun mahdollista antaa sinut pettäneille läheisillesi anteeksi? Että tavallaan 'pääsisit irti' siitä, mitä muut ovat tehneet sinulle. En kuitenkaan tarkoita tosiasioiden kieltämistä tai unohtamista. Sinunkin lapsuutesi aikaan 'maailma oli niin ymmärtämätön' lapsen tarpeiden suhteen, ja myös niin raskasta ihan selviytymisen takia. Siitä sinulla on oikeus puhua vaikka lääkärissä.
Positiivisuus ei todellakaan poista pahaa oloa sisältä. Kaikki ikävät tunteet ja niiden juuret olisi jotenkin löydettävä, käsiteltävä, tunnettava. Vain niin ne saa pois tuottamasta pahaa oloa tai edes ymmärrettäviksi niin, että niiden kanssa voi elää. Tie on pitkä, mutta sen arvoinen, mielestäni.
Oletko milloinkaan ystävystynyt sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa on ollut mukavaa ja jopa onnellista? Aika paljon pitää itse tehdä, että olisi ystäviä ja hyviä hetkiä. Silloinkin kun itse voi tosi huonosti, muut eivät sitä ymmärrä. Tai, se pitää kertoa todella suoraan. Ja, silti ihmiset ovat niin kiinni omissa jutuissaan, etteivät sen kummemmin tule apuun. Siihen tarvitsee sitten löytää ns. ammattiauttajia. Nekin ovat usein kiven alla, mutta pitää vaan etsiä ja pyytää. Ei saa olla liian kiltti.
Kyselin paljon. Anteeksi jos se häiritsee. Kysymysteni tarkoitus on 'herätellä ajatuksiasi'. Jospa sittenkin olisi tie mitä pitkin voisit tulla edes hiukan onnelliseksi. Minusta onni on ihan pieniä hetkiä, joita on harvoin. Jostain aikoinaan opin, että onni on auringonpaistetta meren aalloilla; meri on valtava (elämämme) ja aurinkoisia allonkohtia on tosi vähän. Näin mielestäni todella on. Mitä vaikeampia asioita on joutunut kokemaan, sitä pienemmästä tavallaan voi olla onnellinen, mutta sellaista yleisempää onnellisuuden tunnetta ei mielestäni tule ollenkaan.
Toivon todella, että haluat jatkaa elämääsi ja että haet apua.🙂👍