Elämän monet vaikeudet
Hei,
Olen 25- vuotias nuori nainen. Isäni kuoli keväällä monta vuotta syöpää sairastettuaan. Jo sairausaika oli todella raskasta aikaa. Se vei kaikki voimani. Varsinkin viimeinen syksy ja kevät. Isän tila huononi koko ajan. Se oli todella raskasta, kun syksyllä hoidot lopetettiin ja sanottiin,että ei ole mitään tehtävissä. Kokeilimme vielä vaihtoehtohoitoja, jotka hetkeksi auttoivatkin.Lopulta ei sitten kuitenkaan. Raskasta oli se, että aina välillä annettiin toiveita ja sitten taas mentiin askel huonompaan, kunne tuli vain askeleita huonompaan. Tuntuu, että kukaan ei ymmärrä, kun sanon, että suren vieläkin todella paljon. En itsekäään osaa sanoa muuta kuin, että on hirveä ikävä.Kaikki sanoo, että kyllä se ajan kanssa menee,mutta itsellä tuntuu, että kipu vain kasvaa. Suru ja oma masennus on johtanut moniin muihin asioihin elämässäni, jotka myös painavat.
Tietenkin takana painaa muutama vanhakin asia. Sykystä kevääseen olen lihonnut 10 kg. En pysty hallitsemaan ollenkaan syömistäni. Syön suruuni. Tulee ahmimiskohtauksia. Sen jälkeen tulee itseinho ja kamala olo.Eli oikeasti syöminen ei edes auta mitään, mutta en pysty lopettamaankaan hallitsematonta syömistäni. Olen koittanut puhua tästä muutamalle läheiselleni. Mutta he sanovat vain, että pyri syömään säännöllisesti yms. niin kyllä sä pystyt hallitsemaan syömistäsi ja laihduttamaan. Ei tunnu vain olen niin helppoa….
Lisäksi vaivaa se, että äitini löysi uuden miehen reilu 2 kk isän kuoleman jälkeen. En pysty vain kovin helposti käsittämään miten surutyön pystyy tekemään niin nopeasti.Itsellä se on täysin kesken. On todella hienoa, että äiti on onnellinen. Enkä todellakaan halua, että äiti olisi koko elämäänsä yksin,mutta se tuli vaan todella nopeasti. Mieskin on ihan mukava, mutta silti haluaisin, että kaikki olisi ennallaan, että isä olisi elossa ja mitään uutta miestä ei olisi. Lisäksi välini äitiin ovat aina olleet hieman ongelmaiset. Olen aina ollut ns. Isän tyttö. Äiti on aina ollut aika kova arvostelemaan elämääni ja jotenkin kaikkia yrityksiäni mollannut. Tulin kyllä toimeen ja teemme asioita yhdessä ja puhumme arkisista asioista ja joskus olemme puhuneet myös aremmistakin asioista, mutta jotenkin ei ole niin hyvää yhteyttä. Äiti ei ole oikein koskaan esimerkiksi avautunut omista ongelmistaan vaikka on joskus ollut masentunut ja eikä koskaan siitä miltä häneltä tuntui isän sairastelu tai mitään…Välillä tuntuu, että välimme ovat todella hyvät, mutta sitten kuitenkin joku pieni kivi kaihertaa…en tiedä onko se vain normaalia äiti- tytär suhdetta? Jotenkin äiti ei kerro tekemisistään eikä tunnu niin kauheen kiinnostunut olevan. Soittelee aika harvoin yms. Tuntuu, että ei kysy jostain lapsia koskevista asioista ollenkaan meiltä vaan toimii täysin oman pään mukaan.
Lisäksi elämässäni on tapahtunut monenlaista muuta, josta en ole kunnolla päässyt yli. Olen ollut koulussa, jossa ammuttiin oppilaita. Olen sen takia kyllä käynyt psykologilla, mutta kyllä se kuitenkin elämää aina varjostaa.
Olen oikeastaan aina ollut aikamoisen kriittinen itseäni kohtaan ja koittanut jaksaa tehdä aina kaikkea mahdollista. Oikeastaan koko aikuisikäni olen ollut töissä ja opiskellut samaan aikaan. Tekisi mieli irtisanoa itsensä töistä, kun tuntuu vain, että en jaksa. mutta jotenkin en vaan voi, kun sitten ei ole rahaa elää. Lisäksi minulla alkaa taas uudet opinnot syksyllä.joihin todella haluan mennä, mutta jotenkin tuntuu, että nyt ei riitä voimia niihin.
Oma itsetunto on aika maassa. Itkettää usein ja tekisi mieli käpertyä vain piiloon maailmalta. Ei ole oikein kauheasti ystäviä.Muutama on, mutta ei aina viitsisi heidän kanssaan vain synkistellä, joten yritän sitten mennä iloisesti heidän mukanaan. Omalle terveydellenikin pitäisi tehdä jotain. Jaksaa liikkua ja muuta, mutta ei vain jaksa. Viime vuonna ilmoittauduin maratonillekin kun silloin sain nautintoa liilkunnasta ja ajattelin, että tänä syksynä voisin juosta maratonin kun silloin juoksu kulki hyvin. Nyt en ole kuitenkaan ollenkaan jaksanut harjoitella ja painoakin tosiaan tullut lisää, joten ei siitä juoksemisestakaan oikein mitään tule. Tämä nyt on aika pieni murhe, mutta surettaa silti kun matkasta on maksanut 800 euroa. Tulee vain niin pettynyt olo itseensä kun ei pystynytkään harjoittelemaan niin, että voisin sinne mennä….
Asetan itselleni aika paljon kaikkia tavoitteita ja riman pidän korkeella. Miten ihmeessä sitä pystyisi hölläämään kun sitten kuitenkin on unelmia, jotka vaativat kovaa työtä? Miten saisi niitä kriteereitä lasketttua ja ajatukset kasaan… Hermostun nykyään todella helposti ja olen ärtynyt. En oikein jaksa nauttia. Muuta kuin silloin jos minulla on pitkään ollut vapaata ja saan todella levännneenä tehdä jonkun yhden mukavan asian. Muuten tuntuu, että stressaannun kaikesta ylimääräisestä. Käyn kyllä töissä ja siellä nyt jotenkin jaksaa ja poikaystävän kanssa menee hyvin, mutta sitten yksin iltaisin romahdan täysin ja ahmin vaan ja itken. Tuntuu, että työ vie loputkin voimat ja ei todellakaan jaksa edes pienelle kävelylle lähteä vaikka se voisikin piristää. Valvon vain yöt koneella tehden jotain turhaa enkä saa oikein nukuttua.Aamuisin sitten väsyttää hirveesti kun tarvii lähteä töihin. En saa mitenkään elämästäni enää kiinni. Tuntuu vain, että kaikki asiat kasaantuu ja ainoastaan joku täydellinen irtiotto innostaa…mutta sitten toisaalta sekin ahdistaa… Elämä on yhtä päättämättömyytta ja asioiden pohdiskelua liian monelta kantilta ja ahdistuen ihan pienistäkin asioista….
Ärsyynnyn muun muassa jostain pienistä aikataulumuutoksista elämässäni ihan hirveesti ja välillä muista ihmisistä. Haluisin liikkua, koska tiedän että siitä tulee hyvä olo,mutta ei ole ollenkaan voimia lähteä mihinkään. sitten yritän turruttaa pahaa oloani syömällä epäterveellisesti. Tuntuu, että niin moni asia on lukossa, että en tiedä mistä alkaisin niitä aukaisemaan?
T: Anna Ellen