Elämä itsessään ahdistaa eikä mikään huvita
Hei vaan,
Kirjoitan tänne ihan ensimmäistä kertaa. Olen parikymppinen korkeakouluopiskelija, jonka elämällä ei oikein ole suuntaa. Opiskelen siksi, että päivässäni olisi joitain rutiineja ja täytettä. Ala mitä opiskelen kiinnostaa vähän, mutta en näe tulevaisuudessa työskenteleväni missään alani ammatissa. Elämässäni ei hirveästi ole ollut välivaiheita – olen opiskellut ja vähän kokeillut työntekoakin. Kaiken olen suorittanut mitä olen aloittanutkin. Mikään ei vain tunnu olevan minua varten.
Olen tällä hetkellä kovasti masentunut ja ahdistunut. Odotan vain, että päivä olisi ohi ja tulisi seuraava päivä ja sitä seuraava jne jne. Nukkumaanmenokin ahdistaa. Yleensä pääsen uneen, mutta nukun miten sattuu. Välillä tulee yöllisiä ahdistuskohtauksia, jotka ovat aivan hirveitä.
Minua on nyt usean päivän ajan ahdistanut tauotta. Typerältähän tämä kuulostaa, mutta eniten minua ahdistaa se, että elämä kestää niin kauan. Koen, etten haluaisi elää tämän enempää. Välillä jopa toivon joutuvani johonkin onnettomuuteen, jotta pääsisin täältä pois. En pysty ajattelemaan tulevaisuutta ja sitä, että täytyisi jaksaa elää vielä vuosikymmeniä. Kuitenkaan en uskalla tehdä mitään itselleni, vaikka tällaisia ajatuksia päässä viliseekin. Toinen syyni on se, etten tietenkään halua aiheuttaa kärsimystä läheisilleni. En halua kuulla keltään sitä että ”Olet nuori ihminen ja sinulla on kaikki edessä.” Nimenomaan en halua, että kaikki on edessä, sillä ajatus ahdistaa liikaa.
Fyysisiä oireita minulla on myös masennuksesta ja ahdistuksesta. Tälläkin hetkellä mm. vapisuttaa. Minulla on myös jatkuva levottomuuden tunne, joka välillä tuntuu pelkästään vaikkapa selässä tai jaloissa. Joskus on huimausta, pahoinvointia ja päänsärkyä sekä ns. nykäyksiä. Epätodellisuuden tunne on myös välillä läsnä. Viime päivinä olen ollut aika itkuinen. Väsymystä on aivan joka päivä, olen sitten nukkunut vähän tai paljon. Näin oli jo kesällä, eli kyse ei ole mistään syysväsymyksestä.
Olen sairastanut masennusta nyt sellaisen kuutisen vuotta. Pelkään eläväni tällaisena koko loppuikäni ja voin sanoa, että tämä ei ole mitään kunnon elämää. Ulkoisesti kaikki on periaatteessa hyvin, mutta voin silti huonosti. Apua olen hakenut monista paikoista ja olen kiertänyt ammattilaiselta toiselle. Tälläkin hetkellä on vireillä pyrkimys päästä terapiaan. Josko kolmas kerta toden sanoisi?