Eläkkeensaajan asumistuki poistetaan – tulot tippuvat yli satasen kuussa

Eläkkeensaajan asumistuki poistetaan - tulot tippuvat yli satasen kuussa

Käyttäjä Seljankukka aloittanut aikaan 19.06.2015 klo 20:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 19.06.2015 klo 20:19

Hallitus on ohjelmaansa laittanut että eläkkeensaajan as.tuki lopetetaan ja kaikille laitetaan yleinen asumistuki. Tämän johdosta omat tuloni tippuisivat 115 e/kk.

Asun syrjässä, mutta tällä hetkellä rauhallisessa talossa. Halvimmasta päästä asunto ei ole, mutta ei kalleinkaan. Surkeampaan kopperoon muuttaminen toisi ympärille ehkä taas niitä ”elämisen ääniä” jotka minut lanttuvikoineni meinaavat aina tehdä hulluakin hullummaksi. Nukun muutenkin aika huonosti, ja ajatus siitä etten saisi enää koskaan nukkua kunnolla ahdistaa. Kuin myös moni muukin asia muutossa, jopa itse muutto. Ei ole kavereita siinä auttamaan. Tuntuu vähän siltä että parempi ennemmin kuolla vaan pois, kuin alkaa sitä helvetti käymään läpi, lopputuloksena se että asun jossain missä EN halua asua.

En ole ollut yhteiskunnalle mielestäni kauhea rasite. Elän siivosti ja muut huomioiden. En rieku öisin. En pidä asuntoani sellaisessa kunnossa että se lemuaa porraskäytävään asti (tällainenkin elämänmuoto tuttu muiden ihmisten taholta). Kissoja on. Niitä ei joka asuntoon saa ottaa, yksityisiin siis, mutta niihinhän ei muutenkaan ole asiaa koska olisivat liian kalliita.

Joku mies Kelasta on ilmoittanut että sossusta ei tulla eläkeläisiä auttamaan. Tämä kai sen vuoksi että jos asuu ”liian kalliissa” asunnossa. On tietty maksimi minkä vuokra + sähkö + vesi saavat tehdä, siitä yli menevät menevät omasta pussista. Ihan turha itkeä jos asumisen jäljiltä ei jää sitä 485,50 e summaa mikä pitäisi sossun omien sääntöjen mukaan olla ihmisellä jäljellä, ja jos ei ole niin olisi oikeutettu sossun apuun. EI ole jos asunto ei ole halvimmista halvin.

Kaikki eläkeläiset vaan tappelemaan vähistä ”halvoista” yksiöistä keskenään ja opiskelijoiden, (muiden) köyhien ja sinkkujen kanssa.

Samat eläkeläiset, olivat sitten vanhoja, vammaisia tai sairaita joutuvat jatkossa maksamaan myös enemmän lääkkeistään. Kuinkakohan moni miettii kohta että syönkö lääkkeitä vai ruokaa. Itsekin jouduin juuri hakemaan astmalääkkeet. Siitä en tiedä tulevatko tehoamaan, kun psyykkinen rasituskin kai voinee pahentaa astmaa.

Aika epätoivoinen olo tässä on ollut koko sen ajan kun on ollut tästä asiasta tietoinen.

😞

Käyttäjä kirjoittanut 19.06.2015 klo 21:39

Olenkin aina ihmettelyt miksi eläkkeensaajille on ollut eri asumistuki kuin esim. työttömille tai opiskelijoille?
On ihan oikein, että jatkossa ihmiset ovat tasa-arvoisia kun lasketaan asumistuki.

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 20.06.2015 klo 10:19

Yleinen asumistuki on tarkoitettu sellaisia ihmisiä varten joilla on vain hetkellinen tarve as.tukeen esim. työttömyyden vuoksi. Eläkeläinen ei (yleensä) tule enää koskaan palaamaan työelämään. Suuri osa heistä on sen verran sairaita ettei siitä vain tulisi mitään.

Kaikki eläkeläiset eivät tosiaan ole mitään rahassa rypeviä kroisoksia (eivät rikkaimmat sitä tukea kaiketi saanekaan). Siellä on seassa tosi raihnaista väkeä, ja vammaiset myös.

Mikäli yleistä asumistukea nostettaisiin, sitten ei tietenkään mitään ongelmaa.

Ruotsalainen talouden asiantuntija on sanonut että maalle ei ole hyväksi että ihmiset ajetaan säästämään niin ettei kukaan osta enää yhtikäs mitään. Kun kuluttaminen loppuu, siinä menee moni työpaikka nurin. Ihan miten vain, jos pääasia on että vain syö ja asuu, sitäkin nippanappa, niin se valinta on sitten se. Koko valtakunta nurin.

Käyttäjä kirjoittanut 20.06.2015 klo 12:28

En siis ole mitenkään hyvä asumistukiasioissa, kun en sellaista ole koskaan saanut.
Olen vaan ihmetellyt miksi eläkeläiset saa sitä enempi ja sitten heillä on varaa asua vähän paremmissa vuokra-asunnoissa. Jotka yleensä on ovat jonkun yksityisen henkilön sijoitusasuntoja ja niissä on korkea vuokra.
Jos nyt asumistuki vähenee, niin ehkä näissä sijoitusasunnoissa on pakko laskea vuokraa, kun kellään ei enää ole varaa niissä asua?

Kirjoitit myös lääkekuluista. Se kai on niin, että lääkekorvauksiin tulee 45 euron alkuomavastuu ensin vuoden alusta ja sitten jatkuu normaalisti? Tuo minusta ei vielä ole paha juttu.
Tai ei mulle ole, kun on täysin korvattavia lähes kaikki lääkkeet.
Astmalääke ei sitä taida olla?

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 20.06.2015 klo 15:23

Astmalääkkeelle on ainakin ollut jokin ylempi korvausryhmä, mutta sinne päästäkseen pitää olla 6 kk lääkitys, lääkärinlausunto ja Kelan suostumus tottakai. Astmani on kehittynyt niin hitaasti etten ole tuollaiseen ruljanssiin vielä tähän päivään mennessä lähtenyt, mutta tullee varmaan jossain vaiheessa eteen. Kela voi sitten päättää taas mitä sitä huvittaa päättää.

Itse en tietenkään olisi vuosia sitten muuttanut nykyiseen asuntooni jos olisin tämän kaiken arvannut etukäteen. Vuokra ei ole suurin mahdollinen, mutta ei pieninkään, ei niin pieni että sossun "kohtuulliset asuinkustannukset" tällä seudulla eivät ylittyisi.

Suurin ongelmani tietenkin on päävärkkini. En vain kertakaikkiaan jaksa enää muuttaa. Se oli yhtä helvettiä aikoinaan eksänkin kanssa, saati sitten nyt kun ei ole enää eksää. Jos tyydyn pelkkään asuntoon ja ruokaan, pystyn tässä jotenkuten kitkuttamaan, mutta minkäänlaisia ylimääräisiä yllätysmenoja ei saa tulla. Minuakin köyhemmät ihmiset juoksevat kaikenlaisilla festareilla ja istuvat kahviloissa, ne jotka eivät istu baareissa. Itse olen törsännyt sellaisiin "ylellisyyksiin" kuin silmälasit ja eri liikuntalajeihin liittyvät urheiluvälineet, kun liikunta on jotenkuten pitänyt mielialan siedettävänä (ja kai se fyysistä kuntoakin jonkin verran pitää yllä).

Olen odottanut että löytäisin uuden elämänkumppanin ja parisuhteesta löytäisi tukea ja turvaa mahdollisissa elämänmuutoksissakin, mutta eihän treffeillä voi juosta siinä vaiheessa kun itse on äärimmilleen ahdistunut. Kukaan ei halua valittavaa ja hysteeristä kumppania. Useita vuosia olen etsinyt tähän mennessä joten harvinaisen selväksi alkaa käymään että vaikka mielentila olisi hyväkin, sopivaa kumppania en löydä.

Asunto, koti, on ollut ainoa ilo joka on jäljellä tässä surkeassa elämässäni. 😞

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 20.06.2015 klo 15:54

Hei!

Mua pelottaa tuo muutos. Toivon vain, ettei se toteutuisi. Mulla ei muutoksen jälkeen riitä rahat enää millään.☹️

Olen ajatellut, että eläkkeensaajan asumistuki maksetaan isommasta asunnosta, ettei esim. leskeksi jäänyt ihminen joudu muuttamaan loppuelämänsä ajaksi pienempään asuntoon, vaan saa pysyä perheensä omassa kodissa.

Yritän miettiä kaikkia vaihtoehtoja, mutta ei niitä ole. Mulla on nyt kaksio, koska tyttöni asuu osan viikosta mun luona. Sitä ei asumistuessa nytkään huomioida lainkaan!😠 Miten pienemmässä asunnossa asuttaisin hänet?!😑❓

Onko kellään ajatusta, miten asioita voisi muuttaa!?

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 20.06.2015 klo 20:19

Kovasti on kehotettu ottamaan yhteyttä poliitikkoihin. Adressikin asiasta on, ja sen johdosta Arhinkävi on käynyt kertomassa että aikoo asiasta puhua.

http://www.adressit.com/elakkeensaajan_asumistukea_ei_saa_leikata_yleisenasumistuen_tasol

Tuskinpa tuonne mitään 50.000 allekirjoitusta saadaan, kun tuntuu ettei asia kiinnosta yhtään ketään. Mutta jos nyt porukat kumminkin saisivat mölistyä poliitikkojen suuntaan niin paljon että jotkut tarttuvat asiaan ihan vaikka vaan omaa kilpeään kiillottaakseen...

Sillä ei ole mitään merkitystä minkä kokoinen asunto on. Kysymyshän on vuokran määrästä. On aika naivia kuvitella että kaikille tulevaisuudessa tarvitseville löytyy hokkuspokkus halvat asunnot, siis sellaiset joiden kaikki kulut eivät ylitä sossun määrittelemää ylärajaa (joka vaihtelee kuntakohtaisesti), koska väistämättä eläkeläiset kuitenkin joutuvat sossusta apua hakemaan. Olisi mielestäni kohtuutonta ja väärin että varsinkin sairaita ihmisiä aletaan kiristämään että apua saadakseen ja taloudellisesti pärjätäkseen on hylättävä vanha koti jossa on asunut vuosikausia.

Eikä kaikilla ole jotain hulppeita huviloita. Ei minunkaan asuntoni ole suosituimmalla alueella (itseasiassa erittäin syrjässä tällä seudulla), ei ole astianpesukonetta jne. Onneksi on sentään pakastin, ja sitähän ei välttämättä pienimmissä asunnoissa ole. En kertakaikkiaan ymmärrä miten oikein syömisetkin jatkossa järjestäisin, jos en voisi ostaa alesta kaikenlaista minkä voi laittaa pakastimeen. Yksin asuvalle moni pakkaus on muutenkin liian iso.

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 20.06.2015 klo 20:19

Sanoin vissiin Arhinkivi. Arhinmäkikö hän nyt kuitenkin oli? En ole politiikkaan järin perehtynyt.

😳

Käyttäjä nunnulainen kirjoittanut 21.06.2015 klo 08:51

Sama huoli tämäkin.

Viime syksynä laki muuttui niin että eläkkeensaaja nimenomaan EI saa enää hakea vaihtoehtoisesti yleistä asumistukea vaan vain eläkkeensaajan asumistukea. Ja TAAS se muttuu.

Minun asuntoni on kaupungin vuokra-asunto. Yleisen asumistuen laskurilla (takuueläke + yleinenasumistuki -vuokra) käteen jää 382 euroa kuukaudessa.

Olen etsinyt vajaan vuoden vaihtoasuntoa halvempaan. Löysin yhden vaihtajan jolla olisi ollut 150 euroa halvempi asunto kuin minulla. KOska minulla ei ole autoa ja elän niin eristäytynyttä elämää etten saanut KETÄÄN auttamaan muutossa, hain sosiaalivirastosta muuttotukea. En saanut!!! Raja tt tuen ylittyi 20 eurolla. Bussiin en tavaroitani saa enkä olisi kyennyt niitä yksin muuttamaan. JOten jouduin perumaan muuton!

Nyt tilanne tulee pahenemaan entisestään, mistä löytää kaupungin vuokra-asunto jossa vuokra alle 500 euroa JA josta asukas suostuisi vaihtamaan 200 euroa kalliimpaan asuntoon??? Enhän MINÄ ole valinnut tätä asuntoa vaan se on minulle OSOITETTU kaupungilta, minkä minä sille mahdan että vuokra on Kelan laskurin mukaan liian kallis?

Mistä saada apua tällaiseen tilanteeseenkun kukaan ei auta??? EI MISTÄÄN!!!

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 21.06.2015 klo 21:51

Jostain luin erittäin asiapitoisen näkemyksen että eläkeläisten as.tuki on ollut suurempi sen vuoksi että eläkeläisten tarvitse kokoajan muutella. Hyvin ymmärrän ettei vanhuksilla ole voimia moiseen. Ymmärtäisipä joku senkin ettei sairauseläkeläisilläkään ole.

Hain aikoinaan eksän kanssa 5 v asuntoa kunnalta. Muuta emme siltä taholta kuulleet kuin että "olen katsellut tilannettanne". Olen kuullut että jos täällä kyselee vapaita asuntoja, kunnan ihminen ilmoittaa että ei ole. Ja sitten jos ihminen on itse nähnyt tyhjän ikkunan, hän saa väitellä sen asiaa hoitavan tahon kanssa siitä että onpas. Itsekin näin seurasin pitkään yhtä tyhjää asuntoa kun asuin vielä eksän kanssa, mutta en sitten jaksanut riidellä sitä kämppää meille kun kovasti tuntui olevan vaikeaa saada sitä sillä tavalla ettei olisi tarvinnut maksaa vuokraa kahteen paikkaan yhtäaikaa.

Sehän se on nytkin ongelmana, eikä minulta luonnistuisi millään tavalla. Jos siis edes muutta haluaisin, enkä halua. Todennäköisesti kitkutan tässä nykyisessä asunnossani priorisoiden että asuminen kivassa paikassa on minulle tärkeämpi ja mielenterveyttäni enemmän hoitava asia kuin kaikenlaisen "ylimääräisen" ostelu. Olkoonkin että se ylimääräinen välillä olisi hyvinkin tärkeää. Ja jos ei sossu auta edes lääkkeiden ostamisessa, niin se menee jo ihan ihmeelliseksi. Asumisessahan se ei tule auttamaan. Henkisesti vajavaisen ja huonokuntoisen ihmisen kohdalla tietysti olettaa voisi että jos vaaditaan muuttamaan, niin myös kerrotaan että milloin se olisi mahdollista ja minne. Juuri luin tänään jostain lehdestä miten hädänalaisia autetaan kun on kyse perheen sisäisistä ongelmista, mutta minä kun olen täysin perheetön, niin taidan olla kaiken avun ulkopuolella.

Käyttäjä kirjoittanut 22.06.2015 klo 08:35

Eläkeläisten asumistuki on saanut aikaan sen, että vanhukset voivat jättää oman kotinsa maalla tyhjäksi ja ovat muuttaneet kaupunkiin palvelujen lähelle. Ja sitten me jotka jäämme asumaan maalle, jäämme ilman palveluja, koska me emme niitä enää tarvi. Ja meitä on niin vähän ettei ketään enää kiinnosta mitä meille kuuluu.
Jos vanhukset eivät lähtisi maalta pois, palveluja olisi pakko tuoda maalle.

Minäkin joudun syksyllä jättämään kotini ja muutan työn perässä muualle. Ei auta valittaa, jos haluaa tehdä töitä. Pysyn silti maaseudulla.

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 22.06.2015 klo 13:14

Eiköhän maaseudun autioitumiseen vaikuta aika monet muutkin tekijät kuin joku eläkkeensaajan asumistuki. Itsekään en asu kaupungissa, tosin minähän olen sairauseläkeläinen, en vanhuuseläkeläinen. Sen verran syrjässä vielä asun että talouden pyörittäminen ei onnistu kuin bussilla kulkien, ja siihenkin sitä rahaa kuluu. Jos haluaisin muuttaa, saattaisin itsekin kaivata kaupunkiin palveluiden äärelle mikäli minulla ei ole enää varaa edes bussilla ajaa. Eli itse siis edustan niitä eläkeläisiä jotka nimenomaan pitävät maaseutua asuttuna, koska on se as.tuki.

Vaikka eläkeläinen olisi miten varakas tahansa, niin eihän hän sille mitään mahda jos palveluita ei vaan kertakaikkiaan ole. Itse uskoisin että palveluiden säilyvyys riippuu työssäkäyvistä aikuista ja lapsiperheistä.

As.tuen vähentäminen ei minun nähdäkseni tule loppupeleissä hyödyttämään mitään tahoa millään tavalla. Kun niitä halvimpia asuntoja tosiaan tarvittaisiin muillekin kuin vain eläkeläisille.

Käyttäjä kirjoittanut 22.06.2015 klo 16:49

Valtio säästää 123 miljoonaa euroa, kun eläkkeensaajan asumistuki muuttuu yleiseksi asumistukesi.

Monet muutkin joutuvat kärsimään tässä säästöohjelmassa, ei ainoastaan eläkeläiset. Se nyt olisi kai jo toisen ketjun aihe mutta en viitsi siihen alkaa.

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 23.06.2015 klo 22:26

Kenenkään kärsimys ei oikeuta jonkun toisen kärsimään laittamista. Mutta jos valtio haluaa että kukaan ei käytä rahaa enää mihinkään muuhun kuin välttämättömimpään ruokaan ja asumiseen, kun mitään ylimääräistä rahaa mihinkään muuhun ei ole, niin hepä sen tien sitten valitsevat. Ja jälki tulee olemaan sen mukaista.

On eläkeläisiä joilla tilanne on se että aikovat puolittaa lääkkeensä että ne riittävät pidempään, tai jättävät ne kokonaan ostamatta. Näin ollen joillakin ihmisillä tässä asiassa voi olla kyse jopa henkiinjäämisestä. Ihan konkreettisesta ja fyysisestä.

Ja muuttoon patistavat eivät pysty taikomaan mistään niitä lukemattomia halvempia, olemattomia asuntoja joita olisi tarvis. Jos ihmisistä tulee sairaampia tässä hötäkässä, rahat tulevat kulumaan paheneviin ja lisääntyviin sairausmenoihin. Jolloinka koko "säästö" on vain pelkkää hölmöläisten peiton leikkaamista, otetaan toisesta päästä ja joudutaan sitten parsimaan kiinni toiseen päähän.

Vaikkei ihmisiä todellakaan tule laittaa vastakkain (ja hajoittaa ja hallita), niin itse ihmettelen minkä takia subjektiivinen päivähoito-oikeus pysyy. Ilmeisesti se siis pysyy. Jos toinen vanhemmista on kotona koska on työtön, niin miksei hän sitten muka voi olla kotona oman lapsensa kanssa? (Työnhaun ajaksi ulkopuolisen hoidon toki voisi tarjota.)

Kun tällaista kuntouttavaa toimintaa on vanhemmillekin, eli huolehditaan siitä että mieli pysyy virkeänä ja toimintakyky hyvänä, eli lapsen kanssa ei pääse/joudu uupumaan, niin olettaa voi että oikeasti vajavaiset eli sairaat ihmiset myös saisivat jotain jeesiä yhteiskunnalta. Mielestäni tämä eläkkeensaajan asumistuki on juuri sitä ollut. Osaltaan se on minunkin mielenterveyttäni pitänyt edes jonkinlaisessa hallinnassa, ajoittaisista itsemurha-ajatuksista huolimatta. Nyt noita ajatuksia on riittänyt läjäpäin.

Käyttäjä kirjoittanut 24.06.2015 klo 12:52

Kyllähän se on lapsen etu, että saa mennä toisten lasten joukkoon ainakin pariksi tunniksi päivässä. Se työtön vanhempi voi olla myös mt-ongelmainen joka ei ole päässyt sairauslomalla tai eläkkeellä vaan hänen täytyy olla työttömyyskortistossa. Ja sellainen ei nyt ole parasta seuraa kokopäiväisesti lapselle.

Käyttäjä Seljankukka kirjoittanut 24.06.2015 klo 13:07

Muistaakseni mainitsin että olin jostain lukenut "erittäin asiapitoisen" kommentin. Tässä tämä, en nyt sen kummemmin määrittele että mistä, mutta yleisessä eli julkisessa keskustelussa ollut:

"Pitäisi muistaa, että

- eläkeverotus on ankarampi kuin saman suuruisen palkkatulon vero

- työeläkeindeksien laskentatapa muuttui 1990-luvulla, minkä johdosta työeläkkeiden ostoarvo on koko ajan laskenut, vaikka kyseessä on omalla työllä etukäteen rahoitettu eläkeajan palkka

- uudet heikennetytkin indeksikorotukset on leikattu jo kahtena vuotena peräkkäin ja eläkeläisiltä ei ole kysytty mitään

- lääkekulukatto nousi ja lääkkeiden KELA-korvaukset laskevat

Eläkeläisen asumistuki on pyrkinyt helpottamaan sitä tilannetta, että asuntoa ei tarvitse herkästi vaihtaa, koska muutosta aiheutuu kuluja, ja ikääntyneelle muutto on aina vaikeampi toteuttaa.

Eläkeläisen asumistuki on hieman korvannut em. työeläkkeiden leikkauksia. Samaan aikaan työmarkkinaosapuolet ovat torjuneet palkkojen laskun täysin ja naisen euro n. 0,8 euroa edelleen.."

Eli jos eläkeläiset ovat jo kärsineet aiemminkin, jatkokärsimystä tuskin on aiheellista heille järjestää. En noista talousasioista oikein tiedä enkä ymmärrä, mutta minusta tuo lukemani kuulostaa ihan vakuuttavalta.

Lopetan ehkä asian käsittelyn toistaiseksi tähän, kun ei tässä oikein ole tullut mitään varsinaista vertaistukea aikaiseksi. Asia ahdistaa minua, ja harmittaa kun kukaan ei pysty tekemään tässä yhtään mitään, ainoastaan kirjoittelemaan poliitikoille. Kaikkein eniten kyllä harmittaa niiden ihmisten puolesta jotka eivät uskalla sanoa asiasta mitään edes netissä.