Ei sinussa ole mitään vikaa
Olen kolmekymppinen nainen. Takana on mm. koulu- ja työpaikkakiusatun historia ja parisuhdeväkivaltaa (henkistä ja fyysistä). En ole koskaan onnistunut luomaan pysyviä ystävyyssuhteita, vaan olen aina ollut läheisille ystävilleni enemmän ns. varakaveri kuin ykkösseuralainen. Monesti onkin käynyt niin, että kun olen uskaltanut kiintyä läheiseen ystävään, hän löytääkin parempaa seuraa ja jään vaimeasti hylätyksi.
Olen porukassa yleensä se, joka jää ulkopuoliseksi, vaikka olenkin suhteellisen puhelias. Eteeni tullaan seisomaan, viereeni istutaan selkä minuun päin ja minut keskeytetään. Kukaan ei jaksa kuunnella tai kiinnostua asioistani. En usko että juttuni olisivat kovinkaan tylsiä, ehkä vain kerrontatavassani on vikaa, sillä toisen suusta samat asiat ovat erittäin mielenkiintoisia suurimmalle osalle.
Naisporukassa ollessani olen aina porukan rumin tai ylipainoisin (minulla on aineenvaihduntaa häiriöivä sairaus) ja miehet tekevät tämän hyvinkin selväksi – kaverini saavat seuraa aina ja itse jään palloilemaan yksinäisenä ja hieman eksyneenä ympärilleni katsellen. Tapanani näissä tilanteissa onkin usein tarttua kännykkään, etten näyttäisi aivan epätoivoiselta. Naisystäväni usein ”hukkuvat” näihin tilanteisiin, eivätkä huomaa minun jääneen yksin kuin vasta siinä vaiheessa, kun ilmoitan meneväni vessaan tai poistuvani paikalta. Silloinkin yleensä saan paheksuntaa ”miksi NYT JO lähdet?” -kysymyksillä ja nyrpeillä katseilla.
Luonteeltani olen hyvinkin iloinen, puhelias ja ulospäin suuntaunut, vaikka tähänastisen elämäni kokemukset olisivat hyvinkin voineet leipoa minusta passiivisen ja katkeroituneen solmumöykyn. Silti koen em. asioita (raapaisu vain kaikesta kokemastani syrjinnästä) enkä koe olevani kenellekään tarpeellinen. Olen ns. puhelinluettelon viimeinen.
Ja kun kysyn, mikä minussa on vialla, saan AINA vastaukseksi ”Ei sinussa ole mitään vikaa”. Jos näin on, missä on enää selitys muiden käytökselle minua kohtaan? Olen miettinyt vastausta lapsuudesta saakka ja nyt kolmekymppisenä minusta tuntuu etten saa vastausta koskaan. Minussa on jotain todella poikkeavaa, mutta sitä minulle ei kukaan ole vielä kertonut mitä se on. Itse en sitä taida nähdä.