Ei ketään kenelle puhua
Tuntuu, ettei minulla ole ketään kenelle puhua ja purkaa tuntojani. Paljon on ympärilläni ihmisiä – työkavereita, sukulaisia ja kavereita. Muttei ketään, joka kuuntelisi. Minä olen se ”psykiatri”, jonka puoleen käännytään, kun kavereilla menee huonosti, ja minä kuuntelen ja yritän auttaa. Minulla vaan ei ole ketään kenen puoleen itse kääntyisin. Nuo samat kaverit vaihtavat puheenaihetta, eivät jaksa kuunnella eivätkä olla tukena, kun minä sitä tarvitsisin. En tiedä kenen puoleen kääntyä.
Minua pelottaa. Pelottaa, että jään yksin. Olen sinkku, ja kaikki kaverini ovat suhteessa. En saa kavereita mukaan menoihini, ja olenkin tottunut käymään menoni yksin. Joka paikasta löytää ihmisiä, joiden kanssa jutella. Sosiaalisuus ei sinällään ole ongelma eikä niitä-näitä-juttukavereiden löytäminen, mutta oikea kuuntelija / ystävä puuttuu.
Tajuan, ettei minulla ole koskaan sellaista ihmistä ollutkaan. Muutaman kerran luulin, että tällainen oli, mutta nämä ihmiset ovat satuttaneet minua pahasti hylkäämällä tai pettämällä luottamukseni, vähättelemällä tuntojani jne.
En ole enää ihan nuori, mutten vielä keski-ikäinenkään. Tuntuu, että muiden elämät menevät eteenpäin, mutta minun on jäänyt paikoilleen. Ei ole miesystävää eikä kukaan tunnu minusta koskaan kiinnostuvan. Pelkään vanhenemista. Sitä, ettei minulla ole ketään kenen puoleen kääntyä, kun en enää itse pysty. Nyt olen vielä nuori ja jaksan, ja pystyn. Ainakin yleensä. Mutta joskus vaan ei jaksaisi eikä ole ketään kenen puoleen kääntyä, kun kaikki tuntuu liian raskaalta. Mistä tällaisen ihmisen löytäisi? Mistä löytäisi sen, joka lohduttaisi, kun suren – joka lähtisi mukaan viemään lemmikkiä eläinlääkärille? Tai ihmisen, joka jaksaisi kuunnella, kuinka mukavaa minulla oli harrastusryhmässä tai mitä hauskaa näin kävelylenkillä?