Heippa,
Minulla on ollut aiemmin kaksi pitkää sairaalajaksoa (väärin diagnoosein) ja nyt tänä keväälle tiedossa ainakin yksi lyhyt jakso. Töissä oleminen on kyllä tällä hetkellä melko vaakalaudalla, vie kyllä voimia, varsinkin kun työympäristöni on erittäin haastava. (Moniongelmaisten nuorten ja aikuisten parissa.) Osittain siinä on paljon hyvää: unohtaa omat asiat ja parempaa työporukkaa en voisi kuvitella. Mutta toisaalta olen jatkuvasti jaksamisen äärirajoilla, enkä tahdo sitä aina myöntää. Senpä vuoksi muutaman päivän sairauslomia tulee paljon.
Olen saanut helpotusta terapiasta, jossa olen käynyt ..2005(?) vuodesta lähtien (en muista tarkkaan, sillä ajantaju on taas hävinnyt. väärillä diagnooseilla kylläkin olen käynyt, mutta jotain apua siitä on silti ollut. Nyt on terapialle jatkoa tiedossa kun oikea diagnoosi vihdoin saatiin tälle kaikelle.)
Nannana, ehdit varmasti töissä käydä, joten sinne ei ole kiirettä. Kannattaa ehdottomasti aloittaa terapia, vaikka se omakustanteista olisikin. (tosin tokihan siitä tulee stressiä taloudelliselle tilanteelle jne. mutta kelalta sain ainakin itse vammaistukea terapian vuoksi kun kävin 2 vuotta omakustanteisena.) Kunhan löydät terapeutin, joka on erikoistunut nimenomaan traumaterapeutiksi ja johon pystyt rakentamaan aitoa ja tervettä luottamus-suhdetta, alkavat asiat pikkuhiljaa helpottaa. (se vie aikansa.. Mutta periksi ei anneta.)
Onko osastojaksoista ollut sinulle apua? Itse olen kahden vaiheilla, menekö vaiko en.. Entä onko sinulla lääkitystä tai onko sellaista kokeiltu ja mitä kokemuksia sinulla niistä on?
Olisi mukava vaihtaa sinun kanssa kokemuksia ja kuulla kuulumisia, vertaistuki olisi tällä hetkellä tarpeen, sillä tuntuu, että olen tällä hetkellä yksin tämän kaiken kanssa.
Yksi iso helpotus tuli mieleeni: Traumaterapiakeskuksen sivuilta olen tilannut Traumaperäisen Dissosisaatiohäiriön vakauttaminen -taito-ohjelma potilaille ja terapeuteille. -Kirja on melko kallis, mutta minulle siitä on ollut korvaamaton apu, kun ei ole ollut ketään kelle puhua. Kirjassa on paljon yksinkertaisia harjoituksia jotka ovat auttaneet minua, sekä kirjan avulla olen oppinut ymmärtämään ja hyväksymään oireitani paljon paremmin. Kirjaa voi hyvin lukea, vaikkei terapiassa kävisikään. 🙂
Halauksia ja voimia sinne!