Mollymaija kirjoitti 12.9.2013 22:36
Hei..
Depersonalisaatio,redeaalisaatio,dissosiaatiohäiriö,ovat olleet seuranani lapsesta asti.
Muistan ne ensimmäiset kerrat jolloin koin sen kauhun.
Epätodellisuuden tunteen ja itseni vierauden,olemattomuuden ja mielettömän kauhun;kuka minä olen?
N.parikymppisestä 34vuotiaaksi se oli poissa,taka-alalla jossain.
Olihan minulla osittain välttämiskäyttäytymistä,fobioita,mutta jotenkin luulin ,että niitä oli kaikilla.
Haluaisin tästä keskustella samoja kokeneiden kanssa.Lapsena ja nuorena juoksin suoraan sanoen henkeni edestä se "Kauhun"tullessa,enkä vieläkään ole täysin sinut sen olon kanssa,mutta enää en juokse.
Olen känyt terapiaa jos jonkinlaista,mutta pelkopillereitä ei sinällään ole.En tunne ketään muuta samoin kokevaa,olen kyllä tietoinen kohtalokavereista,sisarellani oli lapsena,mutta ei näin voimakkaasti.
Turvattomuuden tunne ja olemattomuus itsessä yllättää vieläkin ,yksin ollessa varsinkin.
Olosta seuraavat paniikit ja muut ahdistukset ja fobiat.
Näistä oloista on ehkä keskustelu jossain muuallakin,nyt en vain löytänyt niitä.Toivon keskustelua.🙂👍
Mulla sama homma, lapsena tuntemani epätodelliset olot ei vaan ollu näin häiritseviä. Ne kesti muutamia minuutteja ja oli poissa. Nyt 23 vuotiaana koin jonkinlaisen romahduksen muutamia kuukausia sitten. Päivittäin rajuja paniikkikohtauksia, voimakasta ahdistusta joka varmasti aiheuttaa tämän depersonalisaation. Epätodellinen, pelottava, ahdistava olo on kestänyt minulla jo kuukausia. Ei toki yhteen putkeen, välillä on saattanut olla parin päivän taukoja. Mutta ei nekään kamalasti lohduta kun 80 prosenttia kuukaudesta menee tässä sumussa. Epätodellisuuden tunne on niin pelottava että hulluksi tulemisen pelko ei ole enää turha, vaan alan itse jo uskoa että niin käy. Se olo on niin ahdistava että haluaisi vaan juosta ja huutaa mutta sitä ei pääse pakoon. Pelkään todella että joku päivä se romahdus tulee kun "katoaa" tästä maailmasta johonkin pelottavaan paikkaan eikä kukaan pysty auttamaan.
Haluaisin vaan sen normaalin olon ja elämän takaisin mutta se tuntuu täysin mahdottomalta.☹️