Avautumista ahdistuksesta yms

Avautumista ahdistuksesta yms

Käyttäjä noitanen777 aloittanut aikaan 28.09.2022 klo 15:42 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä noitanen777 kirjoittanut 28.09.2022 klo 15:42

Eksyin tänne lueskelemaan teidän tarinoita, kun selailin nettiä epätoivoisessa ahistuksessani ja aattelin josko auttaisi jos itsekkin kirjoittelisi tänne vertaistueksi.

Miulla on vuosia ollut ahdistushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, lievä masennus myös diagnosoitu. Jotakin pakko-oire häiriön kaltaista myös ja pelkoja toisinaan. Oon pärjännyt suht hyvin, ongelmien alettua kävin terapiassa ja ryhmässä n.vuoden, lääkkeitä kokeilin ja jätin ne kesken kun olo niistä paheni. Jotenkin siitä pääsi ylös uudelleenn kuitenkin sen  terapian avulla ja muutin silloin pois kotonta ja lähdin opiskelemaan. Se auttoi päästä pois eri maisemiin ja olo alkoi helpottaa. Välillä on mennyt monta vuotta ihan ok hyvin ja välillä on ollut taas hankalampaa erinäisten tapahtumien vuoksi.

Ystävän mielenterveysongelmat ja itsemurhayritykset olivat kova paikka tässä muutamia vuosia sitten ja joka vieläkin kaivelee, ja hän oli melko raskasta seuraa valitettavasti. Aina kuunneltiin hänen ongelmia ja oltiin häntä pelastamassa milloin mistäkin, mutta hän ei ikinä auttanut ja kuunnellut minua, jos olisin sitä tarvinnut. Nykyisin ollaan jo erkaannuttu hänen toimesta, ettei pidetä niin usein yhteyttä, mikä harmittaa vielä välillä. Olen tottunut olemaan se, joka aina auttaa ja kuuntelee ja yrittää kaikkensa, jotta saisi toisille paremman mielen. Helposti ovat ihmiset sitten hyväksikäyttäneet tälläistä kilttiä ihmistä. Olen vähän jättänyt itseni taka-alalle, enkä ole muistanut pitää itsestäni huolta.  Nyt se rupeaa kostautumaan pikkuhiljaa ilmeisesti. Pari viimeistä vuotta on ollut rankkoja töissä ja olin ihan poikki koko ajan. Painoin silti menemään ja tein omia sivutöitäni ja projekteja vielä kaiken sivussa kuitenkin ja yritin vain työntää pahan olon pois ja piiloon. Nyt kesällä tuli loppu vastaan ja vanhat ahdistukset palasivat mieleen ja siitä asti on ollut aika alamäkeä. Pakko-oireisena minua ahdistaa hirveästi kaikki sairaudet ja kipeänä olo, joten niitä stressaankin ihan koko ajan. Ja myös sitten sairastelenkin koko ajan, koska stressaan koko ajan. Miulla on myös IBS, mikä myös hankaloittaa elämää ja aiheuttaa ahdistusta.

Nyt viimeisen kuukauden olen tapellut hammassärkyjen kanssa ja juossut juurihoidossa ja paikattavana monesti, eikä loppu vielä häämötä. Nyt istun kotona myös flunssaisena ja hammassärkyisenä ja ahdistelen, että mitä jos rupeaa särkemään niin paljon että pitää lähteä päivystykseen ja onnistuuko minkään hampaan ronkkiminen vielä nyt kun on flunssa. Joudunko siispä vaan kärsimään täällä ahdistuksessani jos hammassäryt pahenee? Olen niin väsynyt sairastamiseen ja siihen, että koko ajan olen kipeä tai jotakin paikkaa särkee. Ja väsynyt miettimään ja pyörittelemään asioita päässäni ja stressaamaan kaikesta jatkuvasti, ihan pienimmästäkin jutusta. Mitään muuta vikaa miusta ei ole löytynyt jatkuvaan sairasteluun, veriarvot ja kaikki kondiksessa. Ainoa on allergiat, joihin syön lääkkeitä ympäri vuoden, mikä ehkä altistaa enemmän flunssille yms. Mutta muuten kaiken pitäisi olla ok.

Nyt sain vihdoin myös tehtyä sen, että varasin ajan työterveyspsykologillle, joka on 2 viikon päästä. Mietin jo tätä viime syksynä ja nyt kaduttaa, etten tehnyt sitä jo silloin vaan vain kituutin menemään väsyneenä. Joku huono uupumus ja masennus/ahdistuskausi on tällähetkellä päällä ja nyt on ollut niin sellainen fiilis, etten oikeasti enää jaksa tätä. Haluaisin vain maata sängyssä ja mennä johonkin pois, mutten kuolla kuitenkaan halua, vaikka sitä joskus mietin. Haluaisin pystyä nauttimaan elämästä, mutta kaikki tuntuu nyt vain niin raskaalta ja vaikealta, ja vastoinkäymisiä tulee jatkuvasti. Rahaongelmia, perheen ja ystävien kanssa ongelmia, terveysongelmia…Milloin tää loppuu ja miten tästä pääsee yli? En jaksa nähdä kavereitakaan enää oikein ja vaan mieluummin istun kotona. Mulla onneksi on ihana kämppis, etten ole ihan yksin, mutta en häntäkään halua kuormittaa liikaa omilla jutuillani, koska hänelläkin on omat mielenterveysongelmansa. Työpaikkakin miulla kuitenkin on tosi ihana ja tykkään töistäni, vaikka joskus sekin on raskasta (olen koulunkäynninohjaaja), mutta viihdyn silti siellä ja työporukka ja lapset on ihania. Olen ehkä uupunut enemmän henkilökohtaisista jutuista kuin työuupumuksesta. Kaikkea on vain liikaa ja keho on jo pidemmän aikaa viestittänyt varmaan näillä oireilla, että olisi aika tehdä jotakin ja hidastaa ja hakea apua, mutta en ole kuunnellut.

Tähän voisin kirjoitella vaikka kuinka paljon mitä kaikkea on tapahtunut ja olen kokenut, mutta ehkä tämä on nyt yhdelle kerralle tarpeeksi. Tsemejä kaikille ja jutskaillaan.