Ihan ensimmäiseksi pahoittelen tätä essee-kirjoitusta 😋
Eräs todella ahdistava ja pelottava tilanne on edessä… mutta ensin vähän ”taustatietoa”:
Olen 24 vuotias, pienen pojan äiti. Olen onnellisessa parisuhteessa ja olen ollut kotiäitinä 2,5 vuotta, syksyllä tulee 3v täyteen.
Mulla on lähes aina ollut pelkoa sosiaalisia tilanteita kohtaan, jo ala-asteella mutta olen aina pistänyt sen ujouden piikkiin. En ole uskaltanut koskaan viitata koulussa vaikka tiennyt vastauksen, olen aina ottanut kaverin mukaan jos on pitänyt jutella esim opettajan kanssa. Kun joku on kysynyt minulta jotain, äänenvoimakkuus hiljenee kuin itsestään erittäin huomattavasti.
Avomiehenkin tapasin humalassa (hänen aloitteestaan) baarissa loppuvuonna 2007. Muutamat ensimmäiset treffit olin erittäin hiljainen, juttua ei vaan tullut suusta ulos vaikka kuinka yritin ja mielessä oli paljon mitä tahdoin kysyä ja jutella. Olin aika lailla tuppisuu koko ajan, vastasin vaan hänen kysymyksiinsä. Tykkäsin hänestä alusta asti todella todella kovasti, mutta ensi treffit meinasin jopa perua kun tiesin etten saa suutani auki selvin päin ja että on turha edes yrittää. Onneksi soitin parhaalle kaverille ja hän sai pääni käännettyä.
Kun tapasimme miehen kanssa usein niin sitä juttua alkoi sitten pikkuhiljaa tulemaan mutta on silti ihme että mies jaksoi olla kärsivällinen ja uskoi että sen kuoren alla jossain on tyttö jolla juttua joskus riittää jopa liiaksikin asti 😍 Ehkä johtuu siitä että hänkin on ujo, muttei sillä mittakaavalla kuin minä.
Viime viikolla olin kaverini kanssa kaupungilla ja hänellä oli asiaa kirjastoon. Ajattelin että nyt samalla otan viimein sen kirjastokortin. Mutta kun mentiin sisälle, menin vain jotenkin lukkoon. Keksin jonkun tekosyyn olla menemättä ”tilaamaan” kirjastokorttia ja kaverini uskoi sen ja poistuimme paikalta. Tämä oli se ensimmäinen asia mikä herätti minut miettimään että ei tää ole enää normaalia…
Kaupungilla käynti ei ole ongelma jos paras kaverini tai avomies on mukana. Kaikki tilanteet jotka sisältävät puhumista vieraiden kanssa jännittävät suuresti vaikka joku olisikin mukana. Suht helppoa ovat ostotilanteet kassalla jos olen löytänyt etsimäni valmiiksi, jätän kaiken kommunikoinnin kuitenkin minimiin, korkeintaan sanon hei ja kiitos.
Ruoan yms tilauksia vältän kuin ruttoa tai keksin tekosyitä millä kaverini tekee tilauksen puolestani ”siinä samalla” kuin itselleen.
En myöskään koskaan kysy myyjältä jos etsin jotain, ja jos myyjä tulee kysymään että voiko olla avuksi, niin vastaan aina mumisten että katson vain, vaikka etsisikin jotain tiettyä. Jos ei löydy, niin poistun kaupasta. Mieluummin jätän ostamatta kun kysyn apua. Etenkin väenpaljoudessa on hieman vaikeaa kun jännitys hakkaa rinnassa vaikka olisikin kaveri tai mies mukana. En pysty katsomaan ihmisiä silmiin, korkeintaan vilkaisemaan esim kassatilanteissa. Jos kävelen kaupungilla niin välttelen katseita ihan automaattisesti. Alussa en pystynyt avokkiakaan katsomaan silmiin. En vieläkään pysty juttelemaan kunnolla appivanhemmille, ainoastaan anopille tulee juttua jopa joskus vähän enemmän.
Pahimmillaan, haastattelutilanteissa etenkin, menen ihan lukkoon. Sydän jyskyttää hullun lailla, kädet tärisee ja ääni menee piiperrykseksi ja/tai änkytykseksi, ahdistaa. Pääni tyhjenee enkä muista mitään mitä minun piti sanoa. Eräässä työhaastattelussa unohdin jopa puhelinnumeroni… Itkukin on herkässä kun jännittää niin paljon. Se tulee yleensä tilanteen jälkeen kylläkin.
Soitot esim lääkärille yms ovat vaikeita. Joudun kirjoittamaan sanomiseni paperille ennen soittamista sanatarkasti esittelyitä myöten… Koko soiton ajan sydän hakkaa ja jännittää hullun lailla ja tekee mieli lyödä luuri korvaan. Jos en kirjoita niitä, en saa asiaani sanottua ainakaan mitenkään selvästi. Enkä vastaa vieraisiin numeroihin ollenkaan.
Nyt kun olisi ammattikoulun pääsykoe ylihuomenna niin olen ihan ylisekaisin. Itkettää päivä päivältä enemmän mitä lähemmäs se tulee. TIEDÄN meneväni lukkoon haastattelussa. Tiedän miten sanani menevät sekaisin ja käteni tärisevät, huimaa, tiedän miten en voi ottaa mitään katsekontaktia kehenkään. Tiedän mokaavani sen niin on turha edes mennä.
En ole edes ennakkotehtäviä saanut tehtyä kun ahdistaa niin paljon. Kun tiedän sen olevan turhaa. En PYSTY menemään sinne vaikka ala kuinka kiinnostaisi. Maha-oireitakin on kun jännittää niin älyttömästi. Ja tuon pääsykokeen jännittämisen takia on nukahtamiset olleet vaikeita kun pyörii vaan koko ajan mielessä.
Taustalla on neljä ammattikoulun(+1 lukion) keskeytystä/vaihtoa. Tarkkaa syytä en tiedä, on vaan ahdistus iskenyt niin suureksi etten ole pystynyt.
Kerran elämässäni olen käynyt (koulu)psykologilla, kolmannella luokalla kun olin lintsannut koulusta. Minua on tytöt kiusanneet koulussa, ala-asteella eniten mutta neljättä luokkaa lukuunottamatta minulla on lähes aina ollut joku kaveri koulussa vaikka suurin osa syrjikin ja vältteli, jopa kiusasi. Yhdestä kiusaajasta tuli jopa hyvä ystävä kun viitsi opetella tuntemaan minut koulun työharjoittelussa kun sukunimen aakkosjärjestyksen perusteella olimme määrätty pareiksi.
Olo on kuin olisin hukassa. Tää ei voi jatkua näin, inhoan itseäni kun en uskalla puhua. Edes avokille, yritin kyllä mutten jotenkin jänistin alun jälkeen, en kunnolla pystynyt sanomaan miltä musta oikeasti tuntuu. Hävettää liikaa 🤔 Ehdin sanoa vain että ahdistaa ja jännittää liikaa se pääsykoe. Ja etten pysty menemään.
Parhaalle kaverillekkin yritin puhua vappujuhlinnan keskellä mutta en vaan osannut kertoa kunnolla. Ei sekään tajunnut miten paljon mua jännittää ja ahdistaa. Molemmat sanovat vain että ”Hyvin se menee, usko vaan itseesi”. Ja sitten en saa sanottua mitän enää kun itku on herkässä.
En siis tiedä mistä voin edes saada apua? Tai MITEN voin saada apua kun en pysty edes soittamaan? Ja jos puhelusta suoriutuisin niin eihän kukaan ota minua tosissaan kun en saa suutani auki tuollaisissa tilanteissa.
Varmasti on muitakin samankaltaisissa ongelmissa painivia/painineita täällä tukinetissäkin jotka voivat neuvoa? Miten olette saaneet apua, mitä kautta ja miten olette pystyneet siihen? Onko otettu tosissaan?
16-vuotiaana olin jopa tehnyt tylsällä leipäveitsellä nirhaumahaavoja ranteeseeni. Muistaakseni siksi koska vihasin itseäni kun olin niin arka. Isäpuoli huomasi haavat, nauroi roimasti sanoen vain että olen tehnyt ne väärälle puolelle ja käveli pois.
Vuosiin ei ole itsevihaa ollut, ei sen jälkeen kun tapasin avokin. Vielä vähemmän kun poikamme syntyi. Inhoan itsessäni enää vain tätä ”arkuutta”. Nykyään joskus jopa voin katsoa peiliin ja pitää siitä mitä siellä näkyy.